Citat:
Ursprungligen postat av
avskum1982
Att få det smaka exakt som general är nog bara glömma. Men bergamott är huvudsmaken där, så testa runt med aromer.
Konsistens är enklare: använd en hushållsassistent.
Blanda snuset i intervaller, inte för fort bara, och provkrama tills du hittar rätt krambarhet. Kör relativt låg hastighet och runt max 5-10min i stöpet så du inte råkar göra lera av snuset.
Jag gör alltid med lite mindre vätska i sista delen av baket i ugnen (ca 1dl mindre för 2,5kg färdigt snus) så jag kan tillsätta glycerol och ev smak och mer vatten (räcker med några matskedar vatten när det blandas om den är lite hård under läppen per vispning i assistenten) när jag blandar och provkramar snuset.
Tänk på att varje bak blir lite olika så det är bara testa sig fram. Men en assistent är ett måste om det kommer till konsistens. Behöver inte vara någon värsting, jag köpte ett för typ 10 år sen på netonet för 500-600kr som jag bara har till snus och den går fortfarande (om än skrikigt och knarrigt hehe)
Najs
Stort tack för dina fina tips där hur jag ska bära mig åt,
GULDVÄRT.
stort mega tack, schysst
Jag tänkte blanda i Blanda i
gummi arabicum i slutdfasen av snustillverkningen för att binda snuset och göra det mer kramvänligt.
100g räcker till ca 5 - 7.5kg färdigt snus beroende på hur kramvänligt man vill ha slutprodukten.
alltså ska jag blanda så mkt som 100g till 4kg ,
borde bli extremt kramvänligt 25g per kilo ?
funderar på dessa aromer
Fulldos
Snusarom X-15 Admiral 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15 med smak av citrus och bergamotte.
Påminner lite om General. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.Bruksanvisning: 8ml räcker väl till 1kg snussats. Vi rekommenderar att man smaksätter försiktigt & lite i taget. Blanda ordentligt
och 2ml
extra av denna, 25% , en touch bara
Snusarom X-15 Gruvmix 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15. Gruvmix är unik då den förhöjer snusets naturliga tobakssmak och ger tobaken en djupare och komplexare karaktär. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.
Kan väl inte gå helt åt skogen `?
Assistanter har jag två i tusen kronorsklassen.
Ska välja en till snus av de