2022-02-26, 20:30
Medlem
Hej jag har en viktig fråga, jag har ställt in prillans I ugnen med natriumkarbonat men jag blandade ihop det läste nu att man först ska ha salt blandad 24 timmar och sedan natriumkarbonat 12 timmar efter det, nu gjorde jag tvärt om, är det skitsamma eller kan jag fortfarande få bra snus?
Citera
2022-02-27, 15:37
Medlem
nyatidernas avatar
äckligt stor tråd.

Kan inte denna få del 2 nu ?

Hur i helvete gör man lössnus själv som smakar som generalsnus ?
men gärna med röda lackets konsistens= sjukt lättbakat

Tips ?
Vad ska jag köpa och vart ?
Nätet gärna

Alltså vill jag göra rödalacket som smakar som general
HOW ?
Citera
2022-02-27, 15:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyatiderna
äckligt stor tråd.

Tips ?
Nätet gärna

HOW ?
Både smak och konsistens kan du påverka själv. Glycerin gör snuset mer krambart som hos Röda lacket. Bergamott är en stor del av smaken på General.

Allt kan du köpa på exempelvis Tobakskemi (https://tobakskemi.se/). Prova dig fram.
Citera
2022-02-27, 18:41
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
äckligt stor tråd.

Tips ?
Nätet gärna

HOW ?

Att få det smaka exakt som general är nog bara glömma. Men bergamott är huvudsmaken där, så testa runt med aromer.
Konsistens är enklare: använd en hushållsassistent.
Blanda snuset i intervaller, inte för fort bara, och provkrama tills du hittar rätt krambarhet. Kör relativt låg hastighet och runt max 5-10min i stöpet så du inte råkar göra lera av snuset.

Jag gör alltid med lite mindre vätska i sista delen av baket i ugnen (ca 1dl mindre för 2,5kg färdigt snus) så jag kan tillsätta glycerol och ev smak och mer vatten (räcker med några matskedar vatten när det blandas om den är lite hård under läppen per vispning i assistenten) när jag blandar och provkramar snuset.

Tänk på att varje bak blir lite olika så det är bara testa sig fram. Men en assistent är ett måste om det kommer till konsistens. Behöver inte vara någon värsting, jag köpte ett för typ 10 år sen på netonet för 500-600kr som jag bara har till snus och den går fortfarande (om än skrikigt och knarrigt hehe)
Citera
2022-02-28, 00:53
Medlem
nyatidernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Att få det smaka exakt som general är nog bara glömma. Men bergamott är huvudsmaken där, så testa runt med aromer.
Konsistens är enklare: använd en hushållsassistent.
Blanda snuset i intervaller, inte för fort bara, och provkrama tills du hittar rätt krambarhet. Kör relativt låg hastighet och runt max 5-10min i stöpet så du inte råkar göra lera av snuset.

Jag gör alltid med lite mindre vätska i sista delen av baket i ugnen (ca 1dl mindre för 2,5kg färdigt snus) så jag kan tillsätta glycerol och ev smak och mer vatten (räcker med några matskedar vatten när det blandas om den är lite hård under läppen per vispning i assistenten) när jag blandar och provkramar snuset.

Tänk på att varje bak blir lite olika så det är bara testa sig fram. Men en assistent är ett måste om det kommer till konsistens. Behöver inte vara någon värsting, jag köpte ett för typ 10 år sen på netonet för 500-600kr som jag bara har till snus och den går fortfarande (om än skrikigt och knarrigt hehe)

Najs
Stort tack för dina fina tips där hur jag ska bära mig åt,
GULDVÄRT.
stort mega tack, schysst

Jag tänkte blanda i Blanda i gummi arabicum i slutdfasen av snustillverkningen för att binda snuset och göra det mer kramvänligt.

100g räcker till ca 5 - 7.5kg färdigt snus beroende på hur kramvänligt man vill ha slutprodukten.

alltså ska jag blanda så mkt som 100g till 4kg , borde bli extremt kramvänligt 25g per kilo ?

funderar på dessa aromer

Fulldos Snusarom X-15 Admiral 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15 med smak av citrus och bergamotte. Påminner lite om General. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.Bruksanvisning: 8ml räcker väl till 1kg snussats. Vi rekommenderar att man smaksätter försiktigt & lite i taget. Blanda ordentligt

och 2ml extra av denna, 25% , en touch bara
Snusarom X-15 Gruvmix 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15. Gruvmix är unik då den förhöjer snusets naturliga tobakssmak och ger tobaken en djupare och komplexare karaktär. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.

Kan väl inte gå helt åt skogen `?

Assistanter har jag två i tusen kronorsklassen.
Ska välja en till snus av de
Senast redigerad av nyatiderna 2022-02-28 kl. 00:56.
Citera
2022-02-28, 07:21
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Najs
Stort tack för dina fina tips där hur jag ska bära mig åt,
GULDVÄRT.
stort mega tack, schysst

Jag tänkte blanda i Blanda i gummi arabicum i slutdfasen av snustillverkningen för att binda snuset och göra det mer kramvänligt.

100g räcker till ca 5 - 7.5kg färdigt snus beroende på hur kramvänligt man vill ha slutprodukten.

alltså ska jag blanda så mkt som 100g till 4kg , borde bli extremt kramvänligt 25g per kilo ?

funderar på dessa aromer

Fulldos Snusarom X-15 Admiral 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15 med smak av citrus och bergamotte. Påminner lite om General. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.Bruksanvisning: 8ml räcker väl till 1kg snussats. Vi rekommenderar att man smaksätter försiktigt & lite i taget. Blanda ordentligt

och 2ml extra av denna, 25% , en touch bara
Snusarom X-15 Gruvmix 8ml
Högkoncentrerad arom från X-15. Gruvmix är unik då den förhöjer snusets naturliga tobakssmak och ger tobaken en djupare och komplexare karaktär. Aromen passar lika bra till lössnus som till portionssnus.

Kan väl inte gå helt åt skogen `?

Assistanter har jag två i tusen kronorsklassen.
Ska välja en till snus av de

Om du använder assistenten behövs inte gummi arabicum, utan ju längre du vispar desto kramvänligare kommer det bli. Men kommer du använda det så börja med väldigt lite så det inte blir trolldeg, går alltid tillsätta lite till än ta bort

Aromerna blir nog kanon, är ju en smaksak som man måste testa för att se vad man gillar. Bara experimentera!
Citera
2022-04-21, 11:07
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
NJag tänkte blanda i Blanda i gummi arabicum i slutdfasen av snustillverkningen för att binda snuset och göra det mer kramvänligt.

Jag gillar krambart snus som håller formen under läppen och inte glider ner över tänderna. Kör i 2 matskedar gummi arabicum i efterbehandlingen (snussats med ca 2 kg slutvikt), 5-10 minuter i mixern på det. Pausar emellanåt och kollar konsistensen. Brukar bli kanon.
Citera
2022-05-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Jag gillar krambart snus som håller formen under läppen och inte glider ner över tänderna. Kör i 2 matskedar gummi arabicum i efterbehandlingen (snussats med ca 2 kg slutvikt), 5-10 minuter i mixern på det. Pausar emellanåt och kollar konsistensen. Brukar bli kanon.

Kör man snuset i assisten så behöver man ingen stärkelse alls.
Man måste bara köra nog länge samt kolla att det är nog med vätska
Citera
2022-05-24, 18:12
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Kör man snuset i assisten så behöver man ingen stärkelse alls.
Man måste bara köra nog länge samt kolla att det är nog med vätska
Som jag skrev är det rätt för mig för att få den krambarhet jag vill ha.
Citera
2022-07-24, 20:05
Medlem
opeths avatar
Någon annan flashbackare som odlar egen tobak i år? Augusti närmar sig med stormsteg och tobaksbladen börjar mogna. Skatten på råtobak för snus är löjligt hög. Finns inga planer att jag har råd att köpa tex Kungssnus längre. Men deras aromflaskor är kanon för oss som odlar hemma. Kokade en sats med deras grova-arom häromdagen som blev kanon. Har slutat med att försöka mala tobaken i kvarn utan klipper det jag kan med en helt vanlig sax, både bladen och stjälkarna (bladnerver).
Citera
2022-10-12, 12:42
Medlem
desammlass avatar
Har en liten fråga ska göra mitt första snus portion har köpt dunder prilan och prillans vanilj arom min fråga är hur mycket arom ska jag ha ??
Citera
2022-10-12, 13:15
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Har en liten fråga ska göra mitt första snus portion har köpt dunder prilan och prillans vanilj arom min fråga är hur mycket arom ska jag ha ??

Beror såklart på hur mycket smak du är ute efter. Testa halva essens-flaskan i vätskan du ska ha i, kanske vill du ha mer nästa gång, kanske mindre. Alternativt kan du dela satsen på hälften eller 4 delar, och testa olika. Glöm då inte att dela mängden salt och vätska också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in