2007-12-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Nu har jag ju inte jag gjort eget snus så jag kanske inte borde säga något alls men varför köper du inte färdiga snus sattser? Det är nog lättare att få det gott då och tillvärkningen blir lättare, tror inte du behöver köra snuset i ugnen i en vecka osv.

Precis vad jag tänkte skriva. Det blir säkert liite dyrare än om man gö som TS sa, men priset blir ca 10 kr dosan har jag för mig vilket nog känns ganska ok.
Citera
2007-12-29, 13:44
Medlem
Roll8ors avatar
Det bästa är att bygga en egen "snus-ugn"

En papplåda som du klär på insidan med frigolit, i taket gör du ett hål och sätter fast en 60W lampa. Luktar inget, och du kan ställa den i garderoben eller nåt.
Citera
2007-12-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Det bästa är att bygga en egen "snus-ugn"

Fungerar det bra? Och lukten, inget? Har du testat själv?
Var köper man frigolit billigast?
Citera
2007-12-29, 16:42
Medlem
Trädcykelmopeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av originaltarzan
Fungerar det bra? Och lukten, inget? Har du testat själv?
Var köper man frigolit billigast?
Frigolit kan du ju får gratis från resterande kartongbitar från industrier med mera, billigast så. Köp helt enkelt en färdig sats, lättast så.
Citera
2008-01-02, 21:33
Medlem
hur blir hemma gjort snus???

hej har beställt en sats med snus från ratobak.se och tänkte pröva att göra själv nån som har gjort detta och kan berätta om de e ok eller om de e skit

satsen ja beställde är grovmalen och inga smakämnen detta skulle vara de som liknade grovsnus mest enl dom
Citera
2008-01-03, 01:17
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbgthn
hej har beställt en sats med snus från ratobak.se och tänkte pröva att göra själv nån som har gjort detta och kan berätta om de e ok eller om de e skit

satsen ja beställde är grovmalen och inga smakämnen detta skulle vara de som liknade grovsnus mest enl dom

Har aldrig gjort det själv men smakat en kompis och jag tyckte att det smakade helt okej.
Citera
2008-01-09, 14:51
Medlem
Motos avatar
Väntar på min sats från tilbudet.
Är ni andra nöjda, hur smakar det om man inte kryddar alls?
Jag snusar Grov normalt och den smakar ju ganska base.
Hur blir konsistensen? lättkramad? smulig? våt? torr?
Alla tips för tillredning motages tacksamt
Citera
2008-01-12, 13:18
Medlem
Dedications avatar
Recention Gör-det-själv snussatser!

Med skatter och prishöjningar hit & dit är det säkert fler än jag som funderat på att prova göra eget snus.

Sagt och gjort, beställde en snussats och den är nu klar, så varför inte dela med mig, och kanske starta en samlingstråd för snussatser!

Cuthof Snussats 0.5kg. Finmald, okryddat

Mitt underlag för bedömmning:
Snusat en dosa lössnus dagligen i 12 år. Ettan & General som förstaval men varvat med Grov, Göteborgs, Röda lacket mfl.

Beställde en snussats på 0.5 kilo på söndagen. Paketet ankom på onsdagen och jag hämtade ut den på torsdagen.
Pris 305 SEK ink frakt.

I paketet var mald tobak (torr), koksalt mm samt ett A4 med tydliga instruktioner.

Det var rekomenderat att använda elvisp men jag använde händerna.

Tillverkningen
1. Börjar med att koka upp 5dl vatten som salt löses i, detta blandades i den torra tobaken och knådades ivrigt.

2. In i ugnen i 24 timmar. Medföljande plastburk känndes otrygg att använda, så jag tog ett rostfritt kärl och täckte med folie.
Ungstemepraturen skulle vara min 90 max 100. Lade kötttermometern på gallret och övervakade.
Typisk lägenhetsugn med slingor, tempen varierade mellan 75 till 98 grader. Hellre för lågt än för högt tänkte jag.

3. Ut med satsen och blanda in nästa påse + 2.5 dl vatten.
Sörj för god ventilation! Rekomenderas inte med småbarn i huset eller kärring på krigsstigen. Stinker, ångar och jävligt på alla de vis. Storstädning + rejäl vädring behövs efterråt.
Därefter ytterligare 12 timmar i ugn på samma temepratur.

4. Efter totalt 36 timmar i ugn skall tobaken svalna innan fuktighetsbevarande medel tillsätts. Rör om ordentligt.

5. Nu är snuset klart och hälls över i en 2l godisplatsburk och ställs i kylen för att mogna. 1 vecka rekomenderas av tillverkaren. Jag fyller en tom dosa med snus och provar.

Total tid från beställning till färdigt snus:
6 dagar

Total tid från början av tillverkning till snus under läppen:
2 dagar. (Lät svalna över natten)

Total kostnad:
305 SEK vilket gav ca 1.3 kilo färdigt snus.
Det gav ca 26 dosor snus med en kostnad av 11.7 SEK per dosa

Smaken:
Rökig arom, tänk dig en färsk ciggarett som du drar under näsan.
Konsistensen påminner om Kronan. Lättknådad och håller sig bra under läppen. Jag skulle vilja placera den någonstanns mellan Ettan & Kronan i smak.
Acceptabel och mycket prisvärd! Jag kommer att prova några dosor kryddade med likör när det är färdiglagrat.

Obsevera att jag recenserar okryddad och ej efterjäst snus. Blir säkert annorlunda efter en veckas lagring.

Slutsats Cuthof snussats 0.5kg:
Enkelt att göra, luktar en hel del viktet inte var så trevligt. Öppet fönster & köksfläkten på högvarv.
Billigt och värre har jag smakat för dyrare peng.
Om ni går och snusar billig snus för priset rekomenderar jag att göra eget.
Jag tror säkert det går att få till precis som man vill ha det, betänk att det statliga snuset har 100 år av tillverkning i ryggen, och det här var mitt första försök.

Betyg ej lagrat eller kryddat:
3/5.
(jmfr lössnus: Kronan 2/5, Grov 2.5/5, General 3.5/5. Ettan 4/5)
Senast redigerad av Dedication 2008-01-12 kl. 13:22.
Citera
2008-01-16, 16:45
Medlem
Echmechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moto
Väntar på min sats från tilbudet.
Är ni andra nöjda, hur smakar det om man inte kryddar alls?
Jag snusar Grov normalt och den smakar ju ganska base.
Hur blir konsistensen? lättkramad? smulig? våt? torr?
Alla tips för tillredning motages tacksamt
Jag är helnöjd med snuset från tilbudet. Kunde helt klart smaka bättre men i klass med kronan är snuset iaf och så billigt att jag inte kan rättfärdiga att köpa Ettan för det femdubbla priset.

Första satsen jag gjorde hällde jag i en dl extra vatten eftersom det verkade så torrt med 4 dl men då blev den lite blöt. Ska dra igång en ny sats ikväll antagligen och försöka få det lite bättre.

Konsistensmässigt är den bra mycket bättre än tex gustavus. Smular mindre och är mer lättbakad men lämnar en del "snusmassa" i fingrarna.
Får påpeka att det är den fina varianten jag har gjort och jag antar att du beställde den grövre.
Citera
2008-01-16, 18:55
Medlem
Motos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echmech
Jag är helnöjd med snuset från tilbudet. Kunde helt klart smaka bättre men i klass med kronan är snuset iaf och så billigt att jag inte kan rättfärdiga att köpa Ettan för det femdubbla priset.

Första satsen jag gjorde hällde jag i en dl extra vatten eftersom det verkade så torrt med 4 dl men då blev den lite blöt. Ska dra igång en ny sats ikväll antagligen och försöka få det lite bättre.

Konsistensmässigt är den bra mycket bättre än tex gustavus. Smular mindre och är mer lättbakad men lämnar en del "snusmassa" i fingrarna.
Får påpeka att det är den fina varianten jag har gjort och jag antar att du beställde den grövre.

Tack för tipsen
Japp..Jag har beställt den grova, hämtade ut den idag.
5 dl vatten? ok.. då blandade du bara på en påse snuspulver.
Tänkte köra hela satsen på en gång så då håller jag mig till 8 dl vatten så det inte blir för blött.
Får mitt värmeskåp på Fredag så jag återkommer i slutet på nästa vecka med en rapport.
Citera
2008-01-17, 04:26
Medlem
gixxer750s avatar
Följer med spänning denna tråd!

Beställde en snuskit från ratobak.nu och väntar med spänning.
Skriv gärna era erfarenheter så ska jag skriva mina.

Vad kör ni med för värmeugn och värmekällla?
Jag tänkte snickra ihop en egen av frigolit/cellplast och 60w lampa med dimmer.

Har ni några ider på hur man skulle gå tillväga för att mala ner råtobak till så pass fint pulver som behövs för snus?
Tänkte på matberedare eller mixer av något slag men misstänker att det inte blir tillräckligt fint pulver. Kaffekvarn skulle kunna fungera men hittar inga i rätt prisklass.

Någon som har fler tips på smaksättning?
Vad använder de för att smaksätta Ettan?
Senast redigerad av gixxer750 2008-01-17 kl. 04:34.
Citera
2008-01-17, 07:07
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gixxer750
Någon som har fler tips på smaksättning?
Vad använder de för att smaksätta Ettan?

Jag vet inte om de smaksätter det något speciellt, det är ju "originalreceptet" från 1822 eller vad det nu är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in