• 2
  • 3
2006-10-20, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svamphjulingen
Jag skulle helst se att vi inte hade nån gräns och att folk skippade lagar och istället skaffade sig ett samvete.
I den bästa av världar....
Citera
2006-10-21, 10:57
Medlem
jansbys avatar
vi räknade ut på matten att man behöver dricka 32cl av en folköl (3.5) för att nå upp till 0.2 promille om man vägde ca 75 kg. va bara tvungen att säga det..
Citera
2006-10-21, 13:46
Medlem
Jag tycker det ska vara 0 i promille vid bilkörning.

själv skulle jag inte vilja ha en hjärnkirurg som ska ta bort en tumör i mitt huvud, och säger "Jag har 0,2promille i mig.. men det är som att köra bil, jag fixar det"
Citera
2006-10-21, 13:51
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeilT
Jag tycker det ska vara 0 i promille vid bilkörning.

själv skulle jag inte vilja ha en hjärnkirurg som ska ta bort en tumör i mitt huvud, och säger "Jag har 0,2promille i mig.. men det är som att köra bil, jag fixar det"
Anledningen till att man har 0,2 är att det faktiskt sker färre olyckor vid 0,2 promille än vis 0 promille. Någonstans vid 0,4 vänder det igen till fler olyckor än vid 0 promille. Det är också en förklaring till att vi hade 0,5 så länge, men det är svårt att veta om man har 0,4 eller 0,7 promille i blodet så det var säkrare att sänka ribban.
Citera
2006-10-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Anledningen till att man har 0,2 är att det faktiskt sker färre olyckor vid 0,2 promille än vis 0 promille. Någonstans vid 0,4 vänder det igen till fler olyckor än vid 0 promille. Det är också en förklaring till att vi hade 0,5 så länge, men det är svårt att veta om man har 0,4 eller 0,7 promille i blodet så det var säkrare att sänka ribban.

Själv kör jag bäst när jag är nykter. Bakfull, ja då kör jag riktigt jävla illa faktiskt. Så illa att jag helst inte kör dagen efter att jag druckit.
Men visst, det kanske funkar för andra att ta en liten hutt innan de kör bil, men själv är jag gärna helt helt nykter =)
Citera
2006-10-21, 18:22
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Själv kör jag bäst när jag är nykter. Bakfull, ja då kör jag riktigt jävla illa faktiskt. Så illa att jag helst inte kör dagen efter att jag druckit.
Men visst, det kanske funkar för andra att ta en liten hutt innan de kör bil, men själv är jag gärna helt helt nykter =)
Jag tror inte du är kapabel att avgöra själv när du kör bäst faktiskt.
Citera
2006-10-21, 20:44
Medlem
Med tanke på att svenskar inte kan hantera alkohol, skall det vara nolltolerans i trafiken. Problemet är med svenskar är att vi har en tendens att dricka till dess att alkoholen är slut, se bara på när svenskar åker ner till medelhavet.
Citera
2006-10-21, 23:40
Medlem
Oakas avatar
Citat:

Samma här!!
INTE EN METER MED BILEN dan efter kvällen före!!!!
Aldrig!
Citera
2006-10-21, 23:49
Medlem
Avva66s avatar
Lite orättvist är det i alla fall att räkna gränsen i promille, en ung person som inte har vana att dricka blir ju mer påverkad än en inbiten festprisse.
Men å andra sidan så är det ju det enda sättet att sätta gränsvärden på.
Citera
2006-10-22, 17:13
Medlem
Mesharrys avatar
Jag tycker inte att 0.2 promille är någon bra gräns att köra bil på. Rolig fyllekörning kräver upp mot 1-1.5 promille, annars kan det kvitta
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in