2006-10-18, 13:29
Medlem
Hasselhoffs avatar
Vet inte om denna tråd ligger under rätt rubrik, men jag testar...

Sedan jag fick barn har jag (som alla föräldrar?) spenderat en hel del tid vid läggdags att berätta egenhändigt påhittade sagor. Har märkt att ett par av dessa varit mer populära, både hos mina egna och andras barn.

Har tänkt att skriva ner dessa. Eftersom jag alltid varit intresserad av att teckna håller jag nu på att försöka illustrera dessa små berättelser med bilder. Är det någon på FB som vet hur "proffsen" gör när de illustrerar?

Antingen kan man tänka sig att varje bild görs för hand - tusch, färgläggning osv. - för att därefter scannas in. Eller så kan man tänka sig att man tecknar bilderna i svartvitt, scannar in de i datorn och retuscherar och färglägger i lämpligt program (är PhotoShop det bästa?). Det sistnämnda sättet ger betydligt mer frihet att göra ändringar i bilderna, men samtidigt måste man då bli ganska duktig på PhotoShop eller liknande program...

Är dessa de sätt man jobbar på eller finns det flera? Vilket är det mest vanliga? Skriv gärna om egna eller andras erfarenheter som kan vara bra att tänka på.

Stort tack!
Citera
2006-10-18, 15:00
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Passar nog bättre i Foto, konst och kultur där det redan finns en del trådar om illustration; flyttas dit från Litteratur. / Mod.

Gissar att många barnboksillustratörer fortfarande gör grundjobbet på vanligt sätt, med penna och pensel på papper, och att de eller någon annan sedan möjligen rättar till detaljer eller korrigerar färger sedan bilden scannats in. Men det finns förstås alla slags kombinationer - Johanna Rubin Dranger skall ha gjort skisserna till sin Fröken Livrädd & kärleken i Photoshop (med Wacombord) och sedan, när hon var nöjd med skisserna, ritat dem på vanligt sätt i tusch. Men vad gäller uppföljaren Fröken Märkvärdig & karriären så var hon så nöjd med datorskisserna att hon inte brydde sig om att rita nya bilder för hand.

Andra illustratörer jobbar ju helt i Illustrator och liknande, t.ex. Ingela Peterson Arrhenius som gjort ett tiotal barnböcker, bl.a. Pingvinkvartetten. Och ytterligare andra blandar teknikerna friskt, i CAP&Design 9/2003 kan man t.ex. läsa en artikel om illustratören Dennis Eriksson, som skapat omslagsbilden till numret ifråga genom att först rita flera skisser i tusch, sedan scanna in dem och pussla ihop delarna i Photoshop till önskat resultat, därefter skriva ut resultatet och färglägga med akryl direkt på utskriften, för att slutligen scanna in bilden igen och kombinera den i Photoshop med en separat målad bakgrund.
Citera
2006-10-18, 17:48
Medlem
Hasselhoffs avatar
Kanon!
Riktigt bra länk dessutom! Har du tips på andra länkar som berör ämnet?!
Citera
2006-10-18, 19:07
Medlem
Feitans avatar
Precis vad vi gör i skolan. vi skissar för hand och scannar in och sedan fixar till det med Adobe Illustrator. blir bra men inte bäst
Citera
2006-10-18, 19:26
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feitan
Precis vad vi gör i skolan. vi skissar för hand och scannar in och sedan fixar till det med Adobe Illustrator. blir bra men inte bäst

Jag har lite på avstånd varit involverad i utvecklingen av Mulle Meck spelen och sett hur illustratörerna gjorde där. Och de gjorde i princip som Feitan säger men använde Photoshop istället.

Originalen var antingen akvareller eller vanliga handgjorda teckningar som scannades och sedan in i Photoshop. Photoshop användes sedan för redigering av bild, duplicering av vissa saker, färgläggning osv osv.
Citera
2006-10-19, 19:58
Medlem
Hasselhoffs avatar
Tackar, tackar!
Är det värt att skaffa Illustrator eller funkar PhotoShop lika bra? Eller finns det rentav andra bättre alternativ?
Citera
2006-10-20, 07:26
Medlem
vains avatar
Jag brukar iaf göra så här:
Blyerts skiss > Tuscha > Digitalt foto > Färgläggning/finputs i photoshop

Glöm illustrator. Inget vidare att redigera befintliga bilder i, men däremot är det bra att rita nya i.
Citera
2006-10-21, 09:12
Medlem
Hasselhoffs avatar
Är en absolut nybörjare på Photoshop - sitter fortfarande och lattjar med de olika funktionerna för att fatta vad de gör.

Finns det någon bra sida eller dokument för att snabbt komma igång med de mest grundläggande funktionerna i Photoshop (jag HAR en köpt, registrerad version med handbok, men dessa är mer referensmaterial än guide).
Citera
2006-10-21, 10:05
Medlem
vains avatar
Om du är en riktig nöt så kan du ju tanka hem Photoshop for dummies
som du hittar här: http://www.mininova.org/tor/415102
...och så har jag hört talas om nått som heter google, man ska tydligen kunna söka på den

Edit:www.webdesignskolan.com (I'm to kind)
Citera
2006-10-24, 17:42
Medlem
Hasselhoffs avatar
Mange takk!
Keep´em comming...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem