Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Men är det bara som jag tycker att MotoGP är på kraftig nedgång, och har har varit det i flera år nu?
Vilken aspekt av MotoGP syftar du på i ditt diffusa inlägg? Jag påstår att det finns minst 3st som kan påverka hur man upplever sporten.
Hojarna, jag är personligen less på alla förbannande vingar, tycker hojarna ser löjliga ut.
TV-produktionen och distributionen. TV-produktionen blir mer och mer usel för var race som går, med ofta ointressanta repriser vid helt fel tillfälle, tittar man på racet så såg man vad som hände, då behöver man ingen repris. Enda gången jag uppskattar en repris är när nåt hänt utanför bild som man missade, och då kan dom ändå lära från bl a Nascar och Indycar, och köra split-screen, live och repris side-by-side. Plus konstant bilder på ointressanta patetiska kändisar och flickvänner i depån under pågående race och annan depåpersonal. Enda gången jag vill se depåpersonal är vid endurance-race.
Sen tillkommer ju hur Viaplay sabbar sändningarna, dels låter dom inte kunderna välja kommentering, jag vill inte ha den urusla svenska sådana. Båda dom två engelska(BT/TNT och MotoGP's egna) som finns är ljusår bättre, där man dessutom får intressanta intervjuer med både förare och teampersonal.
Kör man Viaplay's sändning med den engelska ljudspåret så får man alltid en felplacerad reklam i nyllet direkt efter racet mitt i dom engelska kommentatorernas prat. Flera ggr genom åren har Viaplay även lagt in dessa reklampauser innan alla förare ens gått i mål och det händer spännande grejer i bild. Aldrig att jag hade betalat för Viaplay-skiten.
Sen det personliga gällande vilka förare men hejar på. Jag är förbannat less på alla italienare och spanjorer, dom enda två jag är ok med är Aleix, och Dovi, som inte kör längre. Nu ska Aleix sluta, vilket är synd för det har varit skoj att se Aprilia kunna ta steget upp till toppen och ta segrar med honom, och det var även skoj att få se Gresini-änkan få segrar till Fausto's stall, även om ingen av förarna var mina favoriter.
Inga britter eller amerikanare att kunna heja på(man saknar Hayden, Edwards och Crutchlow nåt enormt), bara Miller och Binder, som hamnat i en ny svacka, dom var uppe i topp men tappade sen till Ducati.
Att Yamaha är borta ur leken förtjänar dom sen Stiggy inte fick förnyat förtroende att leda satellit-teamet, och kanske Honda likaså sedan dom gav Pedrosa sparken, men att Honda dåtida påhejat av Marquez manager Puig byggde
sönder hojen anpassat till Marquez udda körstil, varvid hojen inte längre funkar för någon annan(och inte heller verkar gå att vidareutveckla) ställer till det för mina två andra förare, Nakagami och Zarco(en av extremt få manliga fransoser jag gillar i sport ihop med Renaud Lavillenie).
Nakagami missade alla chanser han hade på segrar för några år sedan, och nu har han inte ens något kontrakt till nästa år. Vad ska dom japanska utvecklarna känna för stolthet när ingen guling sitter på deras hoj? Suzuki är borta.
Näe du, mellan dom fula hojarna, att dom få förare jag hejar på(Miller/Binder/Nakagami/Zarco/Aleix/Oliveira) inte har någon chans mot Ducati och spanjorerna/italienarna gör att jag knappt orkar starta upp sändningen längre, har missat ett antal race live i år och bryr mig inte längre, spolar igenom dom på fem minuter i efterhand. När årets höjdpunkt är att Pedrosa eller Kallio dyker upp som wild card, eller att dom man ogillar kraschar, då är det riktigt illa.
Moto3 har tappat likaså, för några år sen var det helt hysteriska race med tätklungor på 15-20 hojar som gav mig hög puls från start till mål, nu är det mycket mindre spännande race. Dom jag hejar på(Suzuki och Yamanaka) är inte lika konkurrenskraftiga längre.
Märkligt nog är det Moto2 som seglat upp som min favoritklass senaste två-tre åren. Jag hejar på Dixon, Roberts och Ogura som samtliga slåss om segar och titeln, plus Binder som börjar hitta tillbaka. Nu ska ju Ogura upp till kungaklassen, dock inte på en japansk hoj, men det är väldigt skoj. Inget ont om Chantra men jag hade hellre sett en riktig japansk guling på en Honda. Hoppas Roberts och Dixon kan komma med senare, det är en kliché men det är bra för sporten om det finns britter, amerikaner och japaner i stora klassen. Omvänt kan jag omöjligen vara den enda som är trött på den dominerande spansk/italienska andelen förare.
Hade varit skoj om wheelie-drottningen Maria Herrera kunnat fått chansen i Moto2. Hon har kört Moto2 i Spanien. Är lite trist att hon bara kör MotoE nu, var roligare när hon även körde Supersport, där det i sin tur offtopic inte går så bra för Niki Tuuli som man hade kunnat önska.