• 1
  • 2
2022-11-07, 15:39
Frr i tiden var det standard med vitpepparkar bredvid saltet p borden. Idag har det ersatts av svartpeppar.

Som med allt annat r det en smaksak. Mycket beror sannolikt p att han r van vid vitpeppar sedan ungdomen.

Personligen gillar jag vitpeppar, men det r inte lika ltt att anvnda som svartpeppar. Det gr alltid att erstta vit med svart, men inte tvrtom. r inte rasist, men s r det.
Citera
2022-11-07, 15:42
Medlem
Soperents avatar
Varfr han gr det vet jag inte, jag anvnder bara vitpeppar till fisk och vissa sser. Mste jag vlja en s tycker jag nog faktiskt svartpeppar r godare och fungerar till det mesta.
Citera
2022-11-07, 15:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Varfr anvnder Leif Mannerstrm vitpeppar hela tiden? De flesta andra kockar brukar ju till mestadels anvnda sig av svartpeppar. Vad r egentligen godast? Kanske ngon kock, hemmakockar som kan svara p det?

Vad som r godast beror ju p vad man ska ha det till.

P t.ex. potatisgratng ska det vara svartpeppar och p t.ex. pyttipanna ska det vara vitpeppar. Bara fr att ta tv exempel.
Citera
2022-11-07, 15:54
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Han r frmodligen rasist, det r ingen skillnad p svart och vit.
Det r skillnad. Vitpeppar r frdigmognad.
Citera
2022-11-07, 15:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Varfr anvnder Leif Mannerstrm vitpeppar hela tiden? De flesta andra kockar brukar ju till mestadels anvnda sig av svartpeppar. Vad r egentligen godast? Kanske ngon kock, hemmakockar som kan svara p det?

Det har skert att gra med hans skolning till kock. Mnga av hans recept r traditionella och baseras p gammal tradition.

Jag tycker nog att bda r olika och att vitpeppar passar bst exempelvis i sser, mos, kttbullar. Svartpeppar i vissa andra rtter. Jag anvnder bda.
Citera
2022-11-07, 16:06
Medlem
madtops avatar
Trd infogad, startinlgg: (FB) Vitpeppar
/Moderator
Citera
2022-11-07, 19:27
Bannlyst
Steka svamp med salt och vitpeppar tycker ja e himmelskt!
Citera
2022-11-15, 17:51
Medlem
qups avatar
Vitpeppar slr allt!! Anvnder knappt svartpeppar lngre. Tycker vitpeppar funkar i fan allt.
Citera
2022-11-16, 11:57
Medlem
Nr jag lagar klassisk svensk husmanskost anvnder jag nstan alltid vitpeppar. Svartpeppar har bara varit vanligt i det svenska kket i sisdr 50-60 r vad jag frsttt, och ven om svart-, vit- och grnpeppar kommer frn samma planta r det ganska stor skillnad i smak.

Skulle aldrig f fr mig att ha ngot annat en vitpeppar i klassiska rtter som stuvade makaroner (kan dock ha svartpeppar p eftert), potatismos eller rrakor.

Pstr inte att ngon gr fel som anvnder svartpeppar till allt, men vill man komma nrmare den smaken vra svenska mor, och farfrldrar upplevde s r vitpeppar ett mste i svenska husmanskosten.

Vad som faktiskt r minst lika viktigt r att anvnda peppar av god kvalitet och att mortla eller mala dem nr de ska anvndas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in