2006-10-17, 12:02
Bannlyst
Köpte ett par jamo i helgen men basen är på tok för hög, finns det ngt sätt att minska trycket på baselementet? http://medij.com/shoping/images/S708.jpg

För övrigt har jag dom sämsta högtalarkablarna som finns (från ett par äldre högtalare) gör det stor skillnad om man skulle byta upp sig till ett par dyrare?
Citera
2006-10-17, 12:07
Bannlyst
Basen justerar du på receiven
Citera
2006-10-17, 12:10
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfGTiSpecial

Nja, helst inte va.

Till trådskaparen: testa att experimentera med högtalarplacering. Har du högtalarna väldigt nära väggen eller t.o.m. inne i ett hörn så gör detta att basen framstår som starkare. Testa att flytta ut högtalarna en bit.

Nästa steg är att experimentera med basportar. Finns det några sådana på dina högtalare? Prova att stoppa i strumpor eller liknande i portarna.
Citera
2006-10-17, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GolfGTiSpecial

Jo men nu är inte problemet så enkelt, jag vet att man kan ändra på både stereon och datorn (har den kopplad). Det jag menar är att baselementet låter för mycket på även låga volymer och då vill jag veta om det är möjligt att få basen att vara lägre utan att det påverkar hela ljudet.
Citera
2006-10-17, 12:20
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulovic
Jo men nu är inte problemet så enkelt, jag vet att man kan ändra på både stereon och datorn (har den kopplad). Det jag menar är att baselementet låter för mycket på även låga volymer och då vill jag veta om det är möjligt att få basen att vara lägre utan att det påverkar hela ljudet.

Det där ska ju skötas via delningsfiltret i högtalaren. En högtalare spelar ju oftast som bäst med en ren signal från förstärkaren där man inte micklat med nivåerna. Är det ett mycket litet rum du har dem i? Basåtergivningen i ett rum beror på volymen och placering från bakväggen. Ställer du ut dem en bit från väggen så borde du får bort lite bas.

Om det är olyssningsbart så låter det som en dålig högtalarmodell som du kanske skulle se till att byta mot en bättre.
Citera
2006-10-17, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Nja, helst inte va.

Till trådskaparen: testa att experimentera med högtalarplacering. Har du högtalarna väldigt nära väggen eller t.o.m. inne i ett hörn så gör detta att basen framstår som starkare. Testa att flytta ut högtalarna en bit.

Nästa steg är att experimentera med basportar. Finns det några sådana på dina högtalare? Prova att stoppa i strumpor eller liknande i portarna.

http://img80.imageshack.us/my.php?image=rummt4.jpg så ser det ut just nu.

sidobas på båda högtalarna 25.4 cm(?)
Citera
2006-10-17, 12:25
Medlem
Capones avatar
Citat:
http://img80.imageshack.us/my.php?image=rummt4.jpg så ser det ut just nu.

sidobas på båda högtalarna 25.4 cm(?)

Ok men det finns nog ett hål på baksidan av högtalaren, gissningsvis 7-8 cm i diameter, korrekt? Testa att köra in ett par sockar i de hålen.

EDIT: ser nu på bilden att basporten sitter på framsidan. Inte lika snyggt att stoppa i grejer där, men du kan ju alltid testa. Plugga igen hålen med en klump av något mörkt tyg så syns det inte.
Citera
2006-10-17, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ok men det finns nog ett hål på baksidan av högtalaren, gissningsvis 7-8 cm i diameter, korrekt? Testa att köra in ett par sockar i de hålen.

EDIT: ser nu på bilden att basporten sitter på framsidan. Inte lika snyggt att stoppa i grejer där, men du kan ju alltid testa. Plugga igen hålen med en klump av något mörkt tyg så syns det inte.

Rätt jobbigt att det låter annorlunda när man sitter framför högtalarna och en bit på sidan. Basen är betydligt högre från sidan. Provade att stoppa in strumpor men det gör ingen skillnad, stora basen sitter på sidan. Hur är det med bättre sladdar?
Citera
2006-10-17, 13:12
Medlem
Capones avatar
Citat:
Rätt jobbigt att det låter annorlunda när man sitter framför högtalarna och en bit på sidan. Basen är betydligt högre från sidan. Provade att stoppa in strumpor men det gör ingen skillnad, stora basen sitter på sidan. Hur är det med bättre sladdar?

Tvivlar på att sladdarna kommer att göra någon märkbar skillnad. Vad har du för förstärkare?

Förresten, är baselementen på samma sida på båda högtalarna? Annars kan du testa att byta plats på högtalarna.
Citera
2006-10-17, 13:16
Bannlyst
Citat:
Tvivlar på att sladdarna kommer att göra någon märkbar skillnad. Vad har du för förstärkare?

Förresten, är baselementen på samma sida på båda högtalarna? Annars kan du testa att byta plats på högtalarna.

Jag har en säkert 15-17år gammal förstärkare av märket FINE ARTS. http://hifi-leipzig.de/ebaybilder/4364.jpg

Ställer du högtalarna på varsin sida om tvn så pekar båda elementen mot tvn.
Citera
2006-10-17, 14:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Jag har en säkert 15-17år gammal förstärkare av märket FINE ARTS. http://hifi-leipzig.de/ebaybilder/4364.jpg

Ställer du högtalarna på varsin sida om tvn så pekar båda elementen mot tvn.

Okej, jag vet inget om den förstärkaren men det kanske är något fel på den, eller några konstiga inställningar? Jag tycker mig se en EQ på höger sida, står den på neutral? Har du haft andra högtalare till samma förstärkare tidigare utan problem?

Basarna pekar mot TV:n säger du, vad händer om du skiftar så de pekar från TV:n istället? Blir det någon skillnad om du vinklar högtalarna lite inåt?
Citera
2006-10-17, 18:03
Bannlyst
Citat:
Okej, jag vet inget om den förstärkaren men det kanske är något fel på den, eller några konstiga inställningar? Jag tycker mig se en EQ på höger sida, står den på neutral? Har du haft andra högtalare till samma förstärkare tidigare utan problem?

Basarna pekar mot TV:n säger du, vad händer om du skiftar så de pekar från TV:n istället? Blir det någon skillnad om du vinklar högtalarna lite inåt?

Har haft små kassa högtalare på 50watt. Provade att ställa högtalarna vid hörnen i rummet och genast blev det mycket bättre ljud. Basen blev inte lika "dunkig" som den var tidigare. Sjukt att ljudet påverkas så mycket bara för man flyttar runt lite. Undra bara om grannen får sig en släng av högtalaren nu när den är längs väggen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in