2006-10-16, 17:31
Medlem
Realizts avatar
Jag undrar vad det finns för hjälpmedel för synskadade som använder modern teknologi. Den vita käppen i all ära...

Det jag känner till på rak arm är förstås automatisk uppläsning av text (på t.ex. websidor) samt blindskrifttangentbord och blindskriftsskrivare som fingertopparna känner av.

Men finns det seende datorer som tolkar omgivningen och beskriver den med syntetiskt tal? Det kan låta som en fruktansvärt svår uppgift att programmera artificiell intelligens som kan förstå bilder, men det finns smarta sätt att förenkla problemet radikalt, och teknikens kapacitet rusar fram.

Även länkar till mer generell information om synskadades hjälpmedel, som organisationer, myndihgeter eller företag i branschen skulle uppskattas. Jag är helt grön i ämnet.
Citera
2006-10-16, 17:46
Medlem
TTKs avatar
Här har du en del produkter som synskadade har hjälp av.

http://www.butiken.irishadar.se/
Citera
2006-10-16, 18:04
Medlem
Realizts avatar
Tack för länken!

Förutom talande grejer (som måttband och allt möjligt) och diverse anpassade husgeråd, så bjöd produktsortimentet på få överraskningar. Jo, "ledfyrar" också. Avger de helt enkelt ett ljud eller är det en riktad radioutsändning som paras med en bärbar mottagare?

Jag tror på allvar att man kan programmera en fickdator med digitalkamera så att den kan hjälpa synskadade avsevärt. I alla fall i "fasta lägen" som i hemmet eller på vägen till och i kvartersbutiken t.ex., där man har tillförlitliga förväntningar på hur det ser ut och där programmet kan läras upp (och helst där man kan montera vissa för datorn lättidentifierade markeringar i miljön). Det verkar inte alls vara utvecklat idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in