2006-10-16, 15:52
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Tränar varje dag 1-2 timmar!!!?
Du har ju problemet där. När har du tänkt att kroppen ska vila? Du kommer rusa in i väggen så det bara skramlar om det. Kroppen måste få vila!

Ja men jag gör olika saker hela tiden. På morgonen tar jag en promenad tidigt, låt oss säga 09.00. Sedan duschar jag och käkar frukost.
Först flera timmar senare, mellan 16.00-19.00 tar jag mig till gymmet för ett pass av någonting kul. Jag blandar varje dag av aurobic, styrka, kondition, simning, vattengympa, yoga, pilates, dans och en massa annat kul. Så det är ju inte samma partier jag tränar varje dag, plus att vissa av mina träningar är ganska soft, som yoga t ex.
Citera
2006-10-16, 15:53
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVD
Nu försöker jag inte jäklas med dig, men det finns teorier om att mörk choklad kan utlösa migränattacker...

Jag har nyligen skippat all min ljusa choklad och bytat till 75% mörk choklad. Kan det vara ett bidragande faktum då?
Citera
2006-10-16, 15:55
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Ja men jag gör olika saker hela tiden. På morgonen tar jag en promenad tidigt, låt oss säga 09.00. Sedan duschar jag och käkar frukost.
Först flera timmar senare, mellan 16.00-19.00 tar jag mig till gymmet för ett pass av någonting kul. Jag blandar varje dag av aurobic, styrka, kondition, simning, vattengympa, yoga, pilates, dans och en massa annat kul. Så det är ju inte samma partier jag tränar varje dag, plus att vissa av mina träningar är ganska soft, som yoga t ex.

Det spelar ingen roll nä'r på dagen du tränar aerobic eller styrka. Kroppen kommer att krascha om den inte får vila. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att du aldrig ger kroppen vila? Med vila menar jag vila från allt som har med träning att göra. Två dagars vila bör du ju försöka lägga in. Du kommer att paja dig ganska rejält om du rullar på som du gör nu. Det där är skadligt.
Citera
2006-10-16, 16:10
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Det spelar ingen roll nä'r på dagen du tränar aerobic eller styrka. Kroppen kommer att krascha om den inte får vila. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att du aldrig ger kroppen vila? Med vila menar jag vila från allt som har med träning att göra. Två dagars vila bör du ju försöka lägga in. Du kommer att paja dig ganska rejält om du rullar på som du gör nu. Det där är skadligt.

Nej, förra veckan vilade jag en dag, mitt i veckan.
Men det ska väl vara nyttigt att röra sig varje dag? Många människor är ju ute och går 1 timme på morgonen.
Ska man tror Anna Skipper på "du är vad du äter" så kan det ju bara vara sunt att träna hela tiden.
Men självklart pausar jag minst en dag i veckan. Men den dagen jag är ledig så känner jag mig bara rastlös och tjock.
Idag t ex så skippade jag min promenad på morgonen och kör bara ett pass med pilates i 1 timme på kvällen.
Citera
2006-10-16, 16:21
Medlem
Citat:
Men självklart pausar jag minst en dag i veckan. Men den dagen jag är ledig så känner jag mig bara rastlös och tjock.
.

Det där är något som jag reagerar på iallafall. Många tänker på det sättet, framförallt tjejer. Med den tanken som du skriver ner, att du känner dig tjock när du inte tränar, så kan ätstörningar samt överdriven träning bli verklighet. Och inget av det är något positivt.

Läs på angående träning, du kommer lära dig mycket om hur du ska träna, äta och hur kroppen reagerar på träning.

Sedis
Citera
2006-10-16, 16:35
Medlem
puberts avatar
som scanfase säger, tränar du 1-2 timmar om dagen ska du nog räkna med bra mycket mer besvär än migrän. Tränar du så mycket måste du vara säker på att dels få i dej sjukt mycket energi (är du tjej skulle jag nog säga MINST 3000 kalorier om dan) och dels måste du få i dej alla viktigt näringsämnen. Är det mycket kondition som det verkar vara ska du nog satsa på att äta en del fett med.

Man kan inte träna så mycket, minst en vilodag är ett måste om det ska fungera. Möjligtvis att det kan fungera i korta perioder, följt av mycket vila. Men det är också allt.
Citera
2006-10-16, 16:55
Medlem
P102s avatar
Fick själv nyss ett migränanfall efter mitt första träningspass på typ sju år, men jag får migrän av skitsaker som väderomslag så jag är van. Har du fått migrän förut, och vet du ungefär vad som brukar trigga anfallen?

Själv har jag lättare för att få migrän när jag mår lite risigt och har misskött sovande och ätande en längre tid, så det kan definitivt vara ett tecken på att kroppen är sliten.
Citera
2006-10-16, 17:26
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Jag har nyligen skippat all min ljusa choklad och bytat till 75% mörk choklad. Kan det vara ett bidragande faktum då?

Det skulle kunna vara en bidragande orsak, men jag tror träningen var den utlösande faktorn. Själv har jag bara haft migrän en gång som tur är, så jag är inte så insatt.
Jag googlade lite och det verkar som att kvinnor kan vara känsligare för migränattacker vid mens och ägglossning, det i kombination med hård träning och mörk choklad kanske.
Inte ens forskarna är väl helt på det klara när det gäller migrän, men det verkar finnas många olika, möjliga utlösande faktorer.
Citera
2006-10-16, 17:44
Medlem
kollebolles avatar
Men det var fan va folk hatar tjejer som tränar mycket! Hon tar en promenad på morgonen och tränar på eftermiddagen, det är helt perfekt. Det är ju inte så att hon överbelastar och springer tills hon spyr. Min morsa är 51 år och löptränar sammanlagt, i snitt, 1 h per dag så kom inte å säg att en ung tjej inte kan ta, som sagt, en promenad på morgonen och träna Yoga på eftermiddagen. Alla tjejer känner sig tjocka och det behöver inte betyda att hon kommer få anorexi.
Citera
2006-10-16, 18:53
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Men det ska väl vara nyttigt att röra sig varje dag? Många människor är ju ute och går 1 timme på morgonen.
Ska man tror Anna Skipper på "du är vad du äter" så kan det ju bara vara sunt att träna hela tiden.
"Du blir som du tränar borde" man också kunna säga i så fall. Och träning utan vila blir som en maskin som aldrig blir smörjd. Den torkar ut och pajar ihop fullständigt. Kroppen är ingen övermaskin som klarar av att träna och träna konstant. Det första man får lära sig då man börjar träna är ju att vilan är något av det viktigaste kroppen kan ha för att man ska lyckas med bra reusltat av sin träning. Du säger ju själv att du tar i så mycket du orkar i träningspassen och då får jag intrycket av att du pressar kroppen utöver det vanliga. Är kroppen utvilad så orkar den prestera till 100% och det är ju detta man vill ha av den träning man nu håller på med. Får den inte den vilan den behöver så klarar den inte av att prestera, och du kommer istället får en jäkla massa problem som skador och utbrändhet.

Att vila upp sig från sådana saker tar låååång tid, och när du väl sitter i den sitsen så inser du du nog att den där vilan du skippade kanske var mer värd än 6 månaders sjukskrivning helt och hållet från träningen?

Att en massa kärringar från syjuntan får komma ut i tidningar som Aftonhoran och leka viktiga lite då och då är lite tragiskt, för folk tar dom på allvar och du verkar tydligen tro att du är påväg att bli en liten gris, men låt mig då säga... även en gris kollapsar om den inte får vila.
Citera
2006-10-16, 19:02
Bannlyst
När du är törstig är det redan för sent, du ska dricka mycket vatten innan passet.
Citera
2006-10-16, 21:51
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedis
Det där är något som jag reagerar på iallafall. Många tänker på det sättet, framförallt tjejer. Med den tanken som du skriver ner, att du känner dig tjock när du inte tränar, så kan ätstörningar samt överdriven träning bli verklighet. Och inget av det är något positivt.

Läs på angående träning, du kommer lära dig mycket om hur du ska träna, äta och hur kroppen reagerar på träning.

Sedis

Ätstörningar är ingen risk att jag får, jag älskar mat och godis. Tror t.o.m att jag har blivit beroende av socker.
Anledningen att jag känner mig tjock, eller "tjockare" när jag inte tränar är ju såklart för att jag inte förbränner någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in