2006-10-15, 21:42
Medlem
Citat:
NEW YORK - The government of Libya has reached an agreement with an American nonprofit group to provide inexpensive laptop computers for all of the nation's 1.2 million schoolchildren, The New York Times reported Wednesday.

With the project scheduled to be completed by June 2008, Libya could become the first nation in which all school-age children are connected to the Internet through educational computers, Nicholas Negroponte, chairman of the One Laptop per Child project, told the newspaper.

http://www.msnbc.msn.com/id/15219383/

Datorerna: http://www.laptop.org/download.en_US.html
Specifikationer: http://en.wikipedia.org/wiki/$100_laptop#Hardware

Häftigt med handvevade datorer
Citera
2006-10-15, 23:03
Medlem
Ända eventuella problemet jag kan förutspå är att förädrarna snor dom och säljer eller kollar mailen med .
Citera
2006-10-15, 23:34
Bannlyst
Imponerande att ett sånt land tänker på folket, och inte bara en massa kärnvapenmuhammedkamelkrigisraelamerikairakolja grejer..
Citera
2006-10-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seductivity
Imponerande att ett sånt land tänker på folket, och inte bara en massa kärnvapenmuhammedkamelkrigisraelamerikairakolja grejer..

I samband med att Khadaffi skrotade sitt massförstörelsevapenprogram 2003 och betalade ut ersättning till anhöriga till offren från Lockerbie-attentatet, lyftes sanktionerna mot landet. Detta innebär att Libyen numera får enorma inkomster från oljan, och det sägs att de senaste årens förändring har varit enorm i Libyen nu när de har kapital.

Tror nog det landet kan resa sig med hjälp av oljan, och en framtida generation som fick en introduktion till e-världen redan som skolbarn. Denna handvevade lilla dator går att surfa med, och det ska finnas en server i varje klassrum
Citera
2006-10-16, 00:50
Medlem
Libyen är på rätt spår

Citat:
Ända eventuella problemet jag kan förutspå är att förädrarna snor dom och säljer eller kollar mailen med .

Antar att dom kommer låsas in efter skoltid? ;O
Citera
2006-10-16, 06:52
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seductivity
Ingen som tänkt på att dom kanske köpt alla dessa datorer med avsikt att bygga ett kluster för forskning och utveckling av kärnvapen?
Citera
2006-10-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLG
Libyen är på rätt spår

Antar att dom kommer låsas in efter skoltid? ;O

Jag trodde det här var samma projekt som jag läste om på slashdot där hela Afrika skulle få't eller nåt, dom skulle vara lätta att hacka så att kidsen där nere kan lära sig lite om PC men vara lätta att återställa med bakgrundsnedladdning från andra datorer, dom skulle ha 128mb minne och linux plus wifi, bra initiativ men lite taskig prestanda för spel etc, Quake1 kanske dom kan spela iaf .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in