2006-10-15, 18:01
Medlem
Vet någon var man kan hitta privata investerare?
Citera
2006-10-15, 18:05
Medlem
Deannas avatar
Privata investerare? Menar du "riskkapitalister" (venture capital, privat equity mm?) eller bara sådana som ger dig pengar?
Citera
2006-10-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Privata investerare? Menar du "riskkapitalister" (venture capital, privat equity mm?) eller bara sådana som ger dig pengar?

Riskkapitalister kanske är rätt ord. Jag vill ha pengar för att investera i min verksamhet, dom får en del av avkastningen för detta.
Citera
2006-10-15, 18:57
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLU_54
Riskkapitalister kanske är rätt ord. Jag vill ha pengar för att investera i min verksamhet, dom får en del av avkastningen för detta.

Hur stor är din omsättning? det är en HELT avgörande
Citera
2006-10-15, 19:58
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLU_54

Bransch? Nystartat företag/gammal med stor potential att växa? DET är helt avgörande (enligt mig)
Jag vet att det är mycket svårt att få riskkapital i Sverige.. Mitt bästa råd är att kontakta t.ex. Connect. De har kontakt med affärsänglar och med andra slags Riskkapitalsiter..

Edit: sök efter en tråd om "investerare" som skrevs bara för någon vecka sedan.. Där länkade jag till flera riskkapitalister.
Citera
2006-10-15, 21:05
Medlem
Realizts avatar
Riskkaptialistbolag vill UTESLUTANDE investera i affärsideer med en konkret plan att BÖRSINTRODUCERAS inom högst 5 år! Detta är ett absolut krav för alla riskkapitalbolag. De är inte ute efter lite vinstdelning under årtionden som komma skall.

Riskkapitalideen är helt enkelt att under några år bygga ett företag utifrån en entreprenör och dennes ide. Riskkapitalistens vinst består av att sälja det färdiga företaget, och det måste man vara fördig för börsintroduktion för att lyckas med. Visst kan ett startup-företag säljas till ett etablerat företag i branschen som vill integrera ideen i sin egna verksamhet, men de betalar ju inte mer än vad de behöver göra, och eftersom det oftast bara finns en enda eller ett fåtal potentiell etablerad köpare i hela världen, så är budgivningen minst sagt sval och priset toklågt, om man inte har som alternativ att sälja ut på börsen. Att riskkapitalister ofta säljer bolag sinsemellan är inte heller nån lösning på detta problem, eftersom de uteslutande köper bolag med potential till snar börsintroduktion.

Så om din affärside inte kan skalas upp till börsnivå inom 5 år, så kommer ingen riskkapitalist att vara intresserad av dig. Däremot kan det finnas statligt stöd som kallas "riskkapital" för att staten tycker om att låtsas leka marknadsekonomi. De kan putsa in pengar i korvkiosker för avkastning som liknar statslåneräntan. Om det är miljövängligt eller mångkulturintegrerande eller nåt annat som är på det politiska modet. Men då ska du veta att du är i bidragsparasitbranschen och omforma din affärside efter det. Fina titlar och kvoterad anställning är då mycket lönsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in