2006-10-15, 17:55
Medlem
Enligt fatalismen r det som sker redan frutbestmt. Det som sker i framtiden sker oberoende vad vi gr nu.

Enligt den bok jag lser om fatalismen s pstr den att fatalismen "tmligen ltt kan avvisas eftersom den s uppenbart r falsk" och drefter kommer ett exempel som sger att om en person vet att den ska d i frtid, d kan denne rka 100 cigaretter om dagen eftersom det inte spelar ngon roll om det r s att han r frutbestmd att d i frtid (boken syftar allts p att ciggaretterna nu uppenbarligen kommer ivgen fr den dd personen egentligen skulle ptrffa).

Men... Det gr aldrig att bevisa vad som egentligen r frutbestmt, och sledes s kan man inte sga att det inte var frutbestmt att personen skulle d av cigaretterna, eller av ngonting annat, varfr fatalismen inte kan avvisas i min mening.

Vilket scenario du n mlar upp, s kan du aldrig veta att det verkligen kommer intrffa, s nr ngonting intrffar s kan det lika grna vara frutbestmt och i enlighet med fatalismen, eller som dess motsats - varvid vi inte kan veta om fatalismen stmmer eller inte; och drfr har min bok fel i sitt upplgg som bygger p en otnkbar situation.

Synpunkter?
Citera
2006-10-16, 07:07
Medlem
I exemplet i din bok angavs att en person ska veta av sin doktor att han har tex cancer och den r lngt gngen s doktorn har uppgett till patienten att han har minst 1 r kvar att leva. Om han d gr sjlvmord nsta dag genom att hnga sig s kommer det ju s klart i vgen fr den dd cancern skulle verkat, men r inte ngot bevis mot fatalismen d Doktorn inte r ngon som "vet" nr hans patient ska d, eftersom patienten sjlv avgr om han gr sjlvmord vilken dag som helst. andra sidan kan inte alla gra sjlvmord baserade p ett tiotal vrderingar och kanske rdslan fr dden och s vidare men inte heller detta vet ju doktorn.

Han kanske fick en vision att han skulle d om 1 r och p det viset pstod fr sina polare att han "visste", men istllet hngde han sig dagen efter. ja han hade d skerligen dligt minne men han var duktig p en sak iaf och det var att komma i tid.. till helvetet!

Om vi utgr frn att det finns till exempel en allsmktig gud som vet allt, framtiden ocks sklart fr det pstr dom ju; d r Gud den ende som kan bevisa fatalismen.

Sledes r den bok du lser dr skriven av en lgnare :P

Mina synpunkter r: Bra att ordet Fatalism fanns med i alla fall. Troligen motbevisar frfattaren sig sjlv i boken, vilket varenda unge i vrlden fr lsa om.

Edit: Oj slog upp lite och tydligen s omfattas vra handlingar inte av Fatalism dvs man r inte berttigad att gra ngot t saker fr att kalla sig troende fatalist. Det r nog inte anvndningsomrdet fr termen.. Dremot Determinism omfattar allts frutbestmdhet, ocks vra handlingar, s att man kan aldrig fly det som r bestmt eftersom en brud kanske r rdd o flyga flygplan fr hennes morsa dog i en flygkrasch, men en dag nr hon e 44 s tar hennes make henne med p en resa hon har gtt med p att trotsa sin fobi och s kraschar planet i alla fall trots den lga procentuella risken att dottern skulle d samma unika dd. Men det r inte slktkopplingen som flygkrascherna beror p utan den ena blev nedskjuten i ukraina o den andra sgs ivg av ett ufo i bermudatriangeln infr en stundande invasion.

Det trevliga med Determinism r att man behver inte bli s upprrd med att man vljer fel, fr man "vljer aldrig Fel". Vi har inte ngot val, bara en illusion av ett val. Egentligen r det ingen anledning att bli mer laidback, eftersom vi d presterar smre.
Citera
2006-10-16, 07:43
Bannlyst
Givetvis har frfattaren fel eftersom det frutspdda r frutsptt av en mnniska, och det r i sdana fall en del av det som ska hnda, det frutbestmda. Vad han dr av har ingenting med saken att gra. Man kan aldrig frneka att allt kan vara desbetingat, eftersom ingen r allvetande och kan frutsp det.
Rolig frfattare, ifall han tror p det han sger.
Citera
2007-03-12, 13:06
Medlem
Herr_Oins avatar
Snlla!!

Jag ber er, ge mig ett namn p en knd fatalist!! Mste ha en till ett filosofiarbete,nu!!
Tacksam fr hjlp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in