2006-10-14, 20:21
Medlem
relativs avatar
Skulle baka cheesecake åt min ömma moder som fyllde år idag. Den blev jättegod och så, men inte så snygg. När jag tog ut den ur ugnen var den jättefin, men när den kallnade sprack den upp.

Varför blir det så och hur kan man förhindra det?
Citera
2006-10-14, 23:17
Medlem
Vad hade du för recept? Cheescake ska köras länge på låg värme för att inte spricka. Typ runt 120 grader. Jag brukar köra formen i ett vattenbad i en timme + en timme med ugnen avstängd. Lite bökigt, men fungerar bra...
Citera
2006-10-15, 01:04
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutpeddler
Vad hade du för recept? Cheescake ska köras länge på låg värme för att inte spricka. Typ runt 120 grader. Jag brukar köra formen i ett vattenbad i en timme + en timme med ugnen avstängd. Lite bökigt, men fungerar bra...

Vad är det för daltande? När jag bakar cheescakes kör jag den i 175 grader (tror jag, har inte mitt recept här) Det tar en 30 min + 10 min för att bränna på gräddfilen. Funkar utmärkt och dom spricker aldrig. Det finns ju rätt många olika recept så det kan ju vara en idé att prova olika.
Citera
2006-10-15, 16:19
Medlem
relativs avatar
Den spricker ju inte i ugnen, utan alltså en stund efter att jag tagit ut den. Jag är nöjd med receptet i övrigt, det är den godaste cheesecaken ever. Men man vill ju att det ska vara fint när man serverar också.

Jag brukar först låta den svalna lite och sen ställa den i ett vattenbad.
Citera
2006-10-15, 16:29
Medlem
mankers avatar
Något med fel receptet på bottnen? eller spricker själva "fyllningen"?
Citera
2006-10-15, 17:13
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Något med fel receptet på bottnen? eller spricker själva "fyllningen"?

Det är översidan som spricker. Kanske kan göra en till och ta en bild..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in