2006-10-14, 18:38
Medlem
Bobby Knights avatar
Hej

Jag undrar om man måste visa ID-handlingar när man bokar hotell...?

Tack på förhand.
Citera
2006-10-14, 19:07
Medlem
skinner5000s avatar
Varierar från hotell till hotell, men oftast inte. Dom vill oftast bara ha ditt namn och telefonnummer.
Citera
2006-10-14, 21:02
Medlem
wises avatar
Praxis när du checkar in på hotellet, inte vid bokning.
Citera
2006-10-14, 21:08
Medlem
mesopalmens avatar
Det finns något EU-direktiv el.dyl som säger att hotellen måste kolla pass/leg på gästerna. Men jag vet inte om det bara gäller utlännngar.
Citera
2006-10-15, 00:28
Medlem
Ztofs avatar
har inte vart med om det i sverige iaf, sover ofta på hotell i jobbet.
Citera
2006-10-15, 04:54
Medlem
carass avatar
endast amerikansk ägda hotellet Sheraton kräver id (sheraton reggar/lagrar dina personuppgifter i dator) vid incheckning.. såvitt jag vet.. hos de andra hotellen får du heta vad du vill så länge du bor där och betalar för dig
Citera
2006-10-15, 10:41
Medlem
No-n-sences avatar
Har det inte att göra med betalningen ifall gästen inte dyker upp och struntar i att avboka? Då vill hotellet ifråga ha ersättning för förlorad intäkt.

Ofta räcker det att man anger ett kreditkort.
Citera
2006-10-15, 15:01
Medlem
Midnights avatar
Om jag minns rätt så har jag inte behövt visa id-handlingar när jag sovit på hotell.... tilläggas bör att, det var ett hotell i sverige samt att jag betalade rummet kontant i förskott....

P.s.
Jag är 99.9% säker att jag ej behövde visa id
Citera
2006-10-15, 23:33
Medlem
Jobbar extra i hotellreception i Stockholm, ej någon kjedja utan en större privat aktör:

Ett EU direktiv säger sedan något år tillbaka att alla gäster måste registrera sig, dessa arkiveras i tre månader sedan. Svenska medborgare samt nordiska behover ej visa ID, dock så måste samtliga utländska gäster visa pass. Dock ej grupper.

Vi använder dessa registreringar för att garantera betalning och accepterande av att alla eventuella extra utgifter betalas, att gästerna verkligen har bott hoss oss. Samt att de förbinder sig att följa våra regler.

Edit: Ni som sluppit, kanske träffat på mig eller sådana som mig, som pluggar och jobbar extra, därmed skiter i alla regler, tar sådan förbannat med tid att registera gästerna...

Att man behöver uppge ett cc-nummer när man numer bokar rum är att hotellet vill vara garanterad pengarna om du inte kommer. När du bokar ett rum ingår du också ett avtal om att du ska komma. Bokar du inte av i tid, blir du debiterad en natts logi. Du kan välja att inte uppge cc-nummer, men då bokad iaf vi av rummet kl 18 ankomstdagen, om du inte har hört av dig. Detta informerar vi gästerna om.
Citera
2006-10-16, 04:01
Medlem
carass avatar
har träffat på såna som dig som godtar alla kontant betalande gäster.. och allt är ok.. de bor bra.. mår bra.. och betalar för sig.. inget skit alltså

finns också hotell som har infört att kontant betalande gäster blir frysta på kredit tjänster på rummet som t ex internet, telefon osv. därför att de inte betalade med kreditkort.

vissa hotell kan vara riktiga satmaror.. jag vet ett, scandic palace i jönköping.. jag betalade 1000 kr för ett rum en natt.. internet funkade inte.. receptionen förklarade typ.. du är inte kreditkortskund.
Citera
2006-10-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
har träffat på såna som dig som godtar alla kontant betalande gäster.. och allt är ok.. de bor bra.. mår bra.. och betalar för sig.. inget skit alltså

finns också hotell som har infört att kontant betalande gäster blir frysta på kredit tjänster på rummet som t ex internet, telefon osv. därför att de inte betalade med kreditkort.

vissa hotell kan vara riktiga satmaror.. jag vet ett, scandic palace i jönköping.. jag betalade 1000 kr för ett rum en natt.. internet funkade inte.. receptionen förklarade typ.. du är inte kreditkortskund.

Finns väldigt många oärliga gäster, tyvärr drabbar det alla ärliga också.

Nu har jag också jobbat natt ganska mycket och är rätt rutinerad när det gäller betalningar, många dåliga ursäkter har jag hört. Jag jobbar för ett av stockholm största hotell, betalar du kontant, spärras alla extra tjänster, lämnar du inget cc-kort, samma sak, sen tar vi också betalt i förskott. Aldrig i efterhand. Är du en s k walk in, alltså kommer från gatan utan bokning, tar jag alltid leg+cc (hotellets policy), kan du inte visa upp sådant, får du inte heller något rum. Sen är jag också väldigt restriktiv med walk ins, oftast problem.

Vi vill inte ha in något skumt folk, kan de inte visa upp giltig legitimation, ja, då har du inget på hotellet att göra heller.

Dock när det kommer till sådana som redan har bokningar, kanske bott flera gånger, eller vanliga "svenssons" orkar jag nästan aldrig skriva ut ett registrerings kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in