2006-10-14, 17:35
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag har nyligen startat att träna och vill skippa allt onyttigt, men samtidigt är jag oehört svag för godsaker. Kan man fortsätta äta mörk choklad?
Jag har kört på Marabous 75% choklad med hallon i nu ett tag. Den är oehört god. En chokladkaka innehåller dock 600 kalorier. (Jag äter inte en hel såklart. )
När på dagen är det bäst att unna sig en bit choklad? Innan träningen så man förbränner den, eller efter träningen då förbränningen satt igång?
Citera
2006-10-14, 17:40
Medlem
zhypers avatar
Efter träningen om du nu måste äta det..
Citera
2006-10-14, 17:49
Medlem
Flickan Melindas avatar
Ja jag måste nog äta det.. hehe. I samband med att jag börjat träna så slutar jag även att röka. Det innebär att abstinensen är på topp.
Så en bit choklad äter jag gärna istället för en giftpinne..
Citera
2006-10-14, 17:56
Medlem
Deannas avatar
Direkt efter träning ska man ju äta snabba kolhydrater..
Tycker egentligen att du kan äta din choklad när som helst, bara det inte är mycket.. Själv tar jag ganska ofta en liten bit choklad (mörk) till kaffet på eftermiddagarna.
Citera
2006-10-14, 18:11
Medlem
Miskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Direkt efter träning ska man ju äta snabba kolhydrater..
Tycker egentligen att du kan äta din choklad när som helst, bara det inte är mycket.. Själv tar jag ganska ofta en liten bit choklad (mörk) till kaffet på eftermiddagarna.

mörk choklad innehåller iofs inte särskilt mycke snabba kolhydrater
Citera
2006-10-14, 18:46
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misko
mörk choklad innehåller iofs inte särskilt mycke snabba kolhydrater

Choklad är väl inprincip likvärdigt med margarin..? lite andra ämnen och så men..
Citera
2006-10-14, 20:36
Bannlyst
Fixa in lite Chocklad på din ätar dag.
Citera
2006-10-14, 20:39
Medlem
Flickan Melindas avatar
Ok, men om man ska gå igenom all fakta så åt jag förr cirka 1 kexchoklad eller liknande om dagen, ibland Coca Cola och skräpmat upp till.
Saken är att jag är medveten om att det inte är bra att stoppa i sig allt detta, men nu när jag har slutat med det så känns det skönt att veta att man kan ta sig en bit mörk choklad istället.
Jag tror att jag har hyfsat ämnesomsättning eftersom jag i stort sett alltid ätit så mycket utan att bli överviktig.
Så min tanke är mycket enkel, om jag nu slutat med allt det andra och börjat träna på heltid, men fortfarande vill unna mig någonting, kan inte mörk choklad vara det bästa då?

Vad jag har hört så är mörk choklad bra för kroppen eftersom det innehåller nyttiga ämnen, stämmer inte detta?
Citera
2006-10-14, 20:41
Bannlyst
NEJ!

Du kan inte trycka i dig "en bit" Chocklad varje dag.
Citera
2006-10-14, 22:00
Medlem
King Grubs avatar
Ja, du kan äta choklad varje dag. Är basen i kosten nyttig och ger dig den mängd energi och protein och tillräckligt med mikronäringsämnen du behöver, gör inte en viss mängd choklad någon skada.

Mörk choklad innehåller dessutom rikligt med antioxidanter och förbättrar insulinkänsligheten.
Citera
2006-10-14, 22:00
Medlem
Flickan Melindas avatar
Skönt att höra. Så man inte behöver få så dåligt samvete.. hehe
Citera
2006-10-14, 22:07
Medlem
King Grubs avatar
Många tror att godis per automatik har någon negativ inverkan. Men så är inte fallet; godis är inte automatiskt något som har en dålig effekt på träningen eller hälsan så länge basen är bra och godiset är det lilla extra, inte tvärtom.

Exempel:

Har man ett energibehov på 2500 kcal per dag, och äter 2300 kcal från nyttig, balanserad mat så man täcker alla behov av mikronäringsämnen, osv, kommer det faktiskt inte att göra någon skillnad om dom sista 200 består av choklad eller råris.

Mörk choklad är inte ens onyttigt, utan kan mycket väl ingå i en balanserad kost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in