Frågan är vilket diskussionsvärde trådar som handlar om enskilda brott begågna av invandrare har? I Sverige anmäls över 1,2 miljoner brott varje år och lite mer än 20 procent av dem bågås av invandrare. De främlingsfientliga dammsög nätet efter brott som begåtts eller kan antas begåtts av invandrare, det skapades till och med trådar om banala brott som snatterier etc. Typiska sådana trådstarter kan se ut ungefär på följande sätt.
Citat:
Tillfällig besökare misstänks för våldtäkt...
Citat:
Kort efter överfallet greps och anhölls en 24-årig utländsk man som jobbar tillfälligt i Sverige.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=301664
Citat:
Mer berikning.
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=344009&avdelning_1=101&avdelning_2=
Citat:
En 46-årig man sitter anhållen misstänkt för att ha jagat två 12-åriga pojkar med kniv.
Mannen ska dessutom ha sparkat en av pojkarna.
– Det verkar vara fråga om rena vansinnesdådet, säger Hans Björner vid Sundsvallspolisen.
Det var vid halvtretiden på lördagseftermiddagen som en 12-årig pojke, tillsammans med en jämnårig kamrat, skulle hjälpa sin syster i tvättstugan på Fagerdals flyktingförläggning. På väg till tvättstugan, som ligger i markplanet, råkade dock 12-åringen stöta till dörren till en lägenhet och det fick oanade följder. För dörren öppnades och ut rusade en rasande man.
Skrek åt pojke
– Pojken har berättat hur mannen skrek åt honom på ett språk han inte förstod ...
Vanligen skapades trådar som var rent spam med endast en länk och kort utdrag ur artikeln och syftet var att visa att invandrare begår många brott. Och visst, invandrare begår många brott då de är lite mer än dubbelt överrepresenterade mot svenskar, dvs. invandrare begår ett par hundratusen av de 1,2 miljoner brott som årligen sker i Sverige. Vad gäller grova brott t.ex. våldtäkter och mord etc. är invandrare ännu mer överrepresenterade, men det diskuteras lämpligen genom att använda sig av statisktik samt exempel på brott begågna av invandrare för att förstärka argumentationen lite. Först då har vi en diskussion relaterad till invandring och integration.
Så vad är då värdet av att starta fem trådar med identiska brott typ "invandrargäng misshandlade svenskar"? Svaret är att det tillför inte debatten ett dugg mer än att ryggdunkarna kan spy ut sitt hat mot invandrarna med den obligatoriska kräksmileyn (

). Ur ett invandrings- och integrationsmässigt perspektiv får diskussionen endast ett värde då det kan generaliseras till ett stort problem (som helst ska diskuteras konstruktiva lösningar på) och då räcker det inte med att titta på enskilda brott utan där måste statistik användas.
Jag vill inte se mängder av trådar i invandringsforumet som bara är rent spam av typen "invandrare begick rån, www.valfrilänk.se" följt av inga som helst konstruktiva diskussioner. Min åsikt är att det bör se ut så här:
- Rent spam läggs i den stora tråden som handlar om invandrare och brott
- Brott begågna av invandrare där trådskaparen lyckas relatera det till invandring och integration samt visar moderatorerna att tråden inte bör ligga under kriminologi medges
- Enstaka trådar av "spam-typen" tillåts. När jag var moderator och något verkligt grovt brott typ gruppvåldtäkt mot minderåriga skett lärde jag mig att en sådan tråd skulle snabbt fyllas upp med flera hundra inlägg. Förvisso inte on topic, men det fanns ett behov av att skriva av sig, även hos medlemmar som normalt inte skriver i invandringsforumet.
- Brott begångna av invandrare där frågan gäller "varför fick hon så lite skadestånd för när hon blev våldtagen av blatten?" skickas till juridik.
Generellt tycker jag att moderatorerna i invandringforumet sköter sina uppdrag väldigt bra och håller rent och snyggt

. Dock gillar jag inte att jag fick en tillsägelse av Katarsis för OT
Fast den förtjänade jag förstås