2006-10-14, 10:45
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det verkar som att alla trådar som har en anknytning till invandring oftast skyfflas in i detta svarta hål som dom flesta inte ens orkar att läsa. Varför skall allt som har med invandrarbrottslighet att göra ha ett eget subforum som vad skit som helst kan hänvisas till?
Citera
2006-10-14, 13:46
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det verkar som att alla trådar som har en anknytning till invandring oftast skyfflas in i detta svarta hål som dom flesta inte ens orkar att läsa. Varför skall allt som har med invandrarbrottslighet att göra ha ett eget subforum som vad skit som helst kan hänvisas till?

Anldening till att den tråden existerar är för att annars spammas I&I-forumet med trådar av typen "Kolla vad som hände i Malmö igår" följt av 20 inlägg som säger att det är för jävligt. Det får till följd att de få bra trådarna hamnar i skymundan samt att nivån på debatten sjunker väsentligt.

Dessutom så är det tveksamt om det finns ett diskussionsunderlag för dylika trådstarter mer än en gång.

Jag har varit en extremt aktiv debattör i invandringsforumet tidigare men det senaste året så har jag knappt skrivit något p.g.a. att det är så oerhört låg nivå på diskussionerna. Jag har startat trådar om hur man kan komma till rätta med detta både internt och i I&I-forumet men inget hjälper tyvärr. Vi kan ju inte tvinga folk att höja nivån om de inte själva vill så länge som de följer de regler som finns på forumet.
Citera
2006-10-14, 14:35
Bannlyst
Bra fråga

Nu inväntar vi bara ett bra svar.
Citera
2006-10-14, 14:46
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenthaX
Bra fråga

Nu inväntar vi bara ett bra svar.

Har du något att invända mot mitt svar så fråga bara, jag vidareutvecklar gärna.
Citera
2006-10-15, 10:53
Medlem
Fet-Everts avatar
Frågan är vilket diskussionsvärde trådar som handlar om enskilda brott begågna av invandrare har? I Sverige anmäls över 1,2 miljoner brott varje år och lite mer än 20 procent av dem bågås av invandrare. De främlingsfientliga dammsög nätet efter brott som begåtts eller kan antas begåtts av invandrare, det skapades till och med trådar om banala brott som snatterier etc. Typiska sådana trådstarter kan se ut ungefär på följande sätt.
Citat:
Tillfällig besökare misstänks för våldtäkt...
Citat:
Kort efter överfallet greps och anhölls en 24-årig utländsk man som jobbar tillfälligt i Sverige.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=301664
Citat:
Mer berikning.
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=344009&avdelning_1=101&avdelning_2=
Citat:
En 46-årig man sitter anhållen misstänkt för att ha jagat två 12-åriga pojkar med kniv.
Mannen ska dessutom ha sparkat en av pojkarna.
– Det verkar vara fråga om rena vansinnesdådet, säger Hans Björner vid Sundsvallspolisen.

Det var vid halvtretiden på lördagseftermiddagen som en 12-årig pojke, tillsammans med en jämnårig kamrat, skulle hjälpa sin syster i tvättstugan på Fagerdals flyktingförläggning. På väg till tvättstugan, som ligger i markplanet, råkade dock 12-åringen stöta till dörren till en lägenhet och det fick oanade följder. För dörren öppnades och ut rusade en rasande man.

Skrek åt pojke
– Pojken har berättat hur mannen skrek åt honom på ett språk han inte förstod ...

Vanligen skapades trådar som var rent spam med endast en länk och kort utdrag ur artikeln och syftet var att visa att invandrare begår många brott. Och visst, invandrare begår många brott då de är lite mer än dubbelt överrepresenterade mot svenskar, dvs. invandrare begår ett par hundratusen av de 1,2 miljoner brott som årligen sker i Sverige. Vad gäller grova brott t.ex. våldtäkter och mord etc. är invandrare ännu mer överrepresenterade, men det diskuteras lämpligen genom att använda sig av statisktik samt exempel på brott begågna av invandrare för att förstärka argumentationen lite. Först då har vi en diskussion relaterad till invandring och integration.

Så vad är då värdet av att starta fem trådar med identiska brott typ "invandrargäng misshandlade svenskar"? Svaret är att det tillför inte debatten ett dugg mer än att ryggdunkarna kan spy ut sitt hat mot invandrarna med den obligatoriska kräksmileyn ( ). Ur ett invandrings- och integrationsmässigt perspektiv får diskussionen endast ett värde då det kan generaliseras till ett stort problem (som helst ska diskuteras konstruktiva lösningar på) och då räcker det inte med att titta på enskilda brott utan där måste statistik användas.

Jag vill inte se mängder av trådar i invandringsforumet som bara är rent spam av typen "invandrare begick rån, www.valfrilänk.se" följt av inga som helst konstruktiva diskussioner. Min åsikt är att det bör se ut så här:

- Rent spam läggs i den stora tråden som handlar om invandrare och brott

- Brott begågna av invandrare där trådskaparen lyckas relatera det till invandring och integration samt visar moderatorerna att tråden inte bör ligga under kriminologi medges

- Enstaka trådar av "spam-typen" tillåts. När jag var moderator och något verkligt grovt brott typ gruppvåldtäkt mot minderåriga skett lärde jag mig att en sådan tråd skulle snabbt fyllas upp med flera hundra inlägg. Förvisso inte on topic, men det fanns ett behov av att skriva av sig, även hos medlemmar som normalt inte skriver i invandringsforumet.

- Brott begångna av invandrare där frågan gäller "varför fick hon så lite skadestånd för när hon blev våldtagen av blatten?" skickas till juridik.

Generellt tycker jag att moderatorerna i invandringforumet sköter sina uppdrag väldigt bra och håller rent och snyggt . Dock gillar jag inte att jag fick en tillsägelse av Katarsis för OT

Fast den förtjänade jag förstås
Citera
2006-10-15, 11:43
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag har varit en extremt aktiv debattör i invandringsforumet tidigare men det senaste året så har jag knappt skrivit något p.g.a. att det är så oerhört låg nivå på diskussionerna.

Samma här, var aktiv under förra året, men ser sällan anledning att skriva där idag. Det puttrar liksom på för de närmast berörda. Inrikesforumet har betydligt bättre integrationstrådar, eftersom det hyser debattörer med lite bredare perspektiv. Samma med mediaforumet ibland.

Slasktråden det talas om här är ju förfärlig och skulle kunna användas av korrekta debattkvävare som avskräckande exempel...Men jag förstår dess funktion.
Citera
2006-10-15, 13:59
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Samma här, var aktiv under förra året, men ser sällan anledning att skriva där idag. Det puttrar liksom på för de närmast berörda. Inrikesforumet har betydligt bättre integrationstrådar, eftersom det hyser debattörer med lite bredare perspektiv. Samma med mediaforumet ibland.

Slasktråden det talas om här är ju förfärlig och skulle kunna användas av korrekta debattkvävare som avskräckande exempel...Men jag förstår dess funktion.

Jag har också gått över till inrikesforumet då det onekligen har högre nivå på debatterna (med vissa undantag) men det är trist att se invandringsforumet sjunka bara för att folk inte kan lägga sig på en rimlig nivå. När jag började modda I&I i början av 2004 så var det forumet flera gånger större än inrikesforumet nu är situationen den omvända och inrikesforuet kommer att gå om I&I i antal inlägg inom någon vecka.
Citera
2006-10-15, 16:25
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag har varit en extremt aktiv debattör i invandringsforumet tidigare men det senaste året så har jag knappt skrivit något p.g.a. att det är så oerhört låg nivå på diskussionerna.
Låg nivå var ingen underdrift! Jag blev nyss anklagad av en främlingsfientlig efterbliven idiot för att stödja ungdomar (läs invandrare) som kastar ägg på Räddningstjänsten vid utryckning!!

Verkligen kul när den där efterblivne främlingsfientlige idioten och hans polare diskuterar om hur primitiva andra folkgrupper är. Sten i glashus, någon?
Citera
2006-10-15, 18:43
Medlem
J.Ns avatar
Citat:

Kan inte hålla med dig eftersom så många hela tiden försöker få invandrarfrågan in i trådar där det inte alls är relevant. DET tycker jag däremot är på väg att förstöra FB.
Citera
2006-10-15, 18:46
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Kan inte hålla med dig eftersom så många hela tiden försöker få invandrarfrågan in i trådar där det inte alls är relevant. DET tycker jag däremot är på väg att förstöra FB.
Invandrarproblem är visst ett ämne som ska kunna disskuteras även i andra forumdelar eftersom frågan är komplex och inte går att bara minimera till ett område.
Citera
2006-10-15, 18:53
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Invandrarproblem är visst ett ämne som ska kunna disskuteras även i andra forumdelar eftersom frågan är komplex och inte går att bara minimera till ett område.

I teorin ja. Men i praktiken finns den i trådar och ämnen där den är totalt irrelevant.
Citera
2006-10-15, 18:59
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
I teorin ja. Men i praktiken finns den i trådar och ämnen där den är totalt irrelevant.
Läste i dag t.ex om en kvinna i England som fått sparken från sin skola för att hon bär slöja. Ska en tråd om det postas i I&I eller politik utrikes? Bara ett exempel på att gränsen inte alltid är så självklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in