2013-07-16, 12:11
Medlem
Skartaks avatar
Föda barn.
Citera
2013-07-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Fotboll är nog ett sämre exempel på skillnaden mellan könen då. Att säga att killar är bättre på armbrytning eller tyngdlyftning är enkelt men att generalisera över fotboll kräver mycket mer information.

Fotboll har många gånger fler manliga utövare än kvinnliga. Det betyder att topplagen har en mycket större grupp utövare att rekrytera ifrån och att dom som vill komma in måste vara så mycket bättre än konkurrensen.

Män springer snabbare och skjuter hårdare. Vad du vill få ut av ditt argument om att det inte finns lika många kvinnliga fotbollsspelare som manliga, vet jag inte.

Män är bättre på fotboll, liksom de är i alla fysiska sporter, end of discussion.
Citera
2013-07-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Män springer snabbare och skjuter hårdare. Vad du vill få ut av ditt argument om att det inte finns lika många kvinnliga fotbollsspelare som manliga, vet jag inte.

Män är bättre på fotboll, liksom de är i alla fysiska sporter, end of discussion.

Det beror väl på vilka övningar som utförs. Kvinnor är vigare än män. Extremt maraton lär kvinnor vara bättre på också. Skytte är kvinnor duktiga på jag vet dock inte om de är bättre. Kanske någon annan vet? Ibland ser man den uppgiften.
Citera
2013-07-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Det beror väl på vilka övningar som utförs. Kvinnor är vigare än män. Extremt maraton lär kvinnor vara bättre på också. Skytte är kvinnor duktiga på jag vet dock inte om de är bättre. Kanske någon annan vet?

Självklart finns det kvinnor som är sjukt duktiga på fotboll, eller kvinnor som är extremt starka, men generellt så är män bättre i alla fysiska sporter. Inkluderat maraton.
Citera
2013-07-16, 12:22
Medlem
Citat:
Damlandslaget i fotboll är lika bra som herrlandslaget då?

Nu var det väl ändå inte riktigt så jag skrev... Skillnaderna är då kroppsligt, damerna är knappast sämre att hantera bollen än herrarna. Finns minst lika duktiga trixare med en fotboll bland damer som herrar. Sen är ju skillnaden muskler att herrar springer snabbare och skjuter hårdare generellt samt kör ett mer tuffare spel. Så i slutändan är det enbart det kroppsliga som skiljer.

Samtidigt får vi ta i beaktningen att herrar spelat fotboll i mästerskap sen 1930-talet jämfört att kvinnor fick sitt första mästerskap 1991, lägg därtill att män spelat fotboll i serier sen slutet på 1800-talet och damer säkert någon gång på 80-talet (osäker på start).

Så herrar har haft avsevärt mer tis på sig att utvecklas ha möjlighet att utveckla sporten, finns säkert flertal länder där det än inte är okej för kvinnor att utföra en sport som fotboll.
Citera
2013-07-16, 12:25
Medlem
Citat:
Självklart finns det kvinnor som är sjukt duktiga på fotboll, eller kvinnor som är extremt starka, men generellt så är män bättre i alla fysiska sporter. Inkluderat maraton.

Du bortser alltså från sporter där kvinnor är bättre där vighet krävs.

Citat:
Män har en liknande måttlig överlägsenhet i grenar som kräver uthållighet, till exempel maratonlopp. Vissa forskare menar att kvinnorna drar fördel av energireserverna i sina större fettdepåer, men det är omdiskuterat. I det årliga 217 kilometer långa Badwater Ultramarathon, som går av stapeln under extrema förhållanden i Death Valley i Kalifornien, tävlar män och kvinnor mot varandra. Loppet vanns både 2002 och 2003 av Pam Reed, och 2002 slog hon dessutom banrekord och kom i mål 4 timmar och 42 minuter före mannen på andraplatsen.

Citat:
I skytte klarar könen sig dock nästan lika bra, och även om de inte skjuter samma antal skott, så ligger kvinnornas världsrekord i 50 meter gevär i tre ställningar på 99,0 procent av möjliga poäng, medan männens är nere i 98,8 procent.
I estetiska idrottsgrenar som gymnastik och skridskoåkning menar somliga att kvinnorna är bäst, men här är det omöjligt att jämföra resultaten
http://illvet.se/fraga-oss/os-2012-kon-ar-kvinnor-battre-i-vissa-idrottsgrenar
Citera
2013-07-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Nu var det väl ändå inte riktigt så jag skrev... Skillnaderna är då kroppsligt, damerna är knappast sämre att hantera bollen än herrarna. Finns minst lika duktiga trixare med en fotboll bland damer som herrar. Sen är ju skillnaden muskler att herrar springer snabbare och skjuter hårdare generellt samt kör ett mer tuffare spel. Så i slutändan är det enbart det kroppsliga som skiljer.

Samtidigt får vi ta i beaktningen att herrar spelat fotboll i mästerskap sen 1930-talet jämfört att kvinnor fick sitt första mästerskap 1991, lägg därtill att män spelat fotboll i serier sen slutet på 1800-talet och damer säkert någon gång på 80-talet (osäker på start).

Så herrar har haft avsevärt mer tis på sig att utvecklas ha möjlighet att utveckla sporten, finns säkert flertal länder där det än inte är okej för kvinnor att utföra en sport som fotboll.

Ja skillnaden är kroppslig. So what? Generellt sett så är det så.
Citera
2013-07-16, 12:34
Medlem
Citat:
Du bortser alltså från sporter där kvinnor är bättre där vighet krävs.

Jag kollar inte på många sporter där vighet krävs. Du får gärna informera mig om en sport där vighet är ett krav och där kvinnor är bättre.
Citera
2013-07-16, 12:45
Medlem
Citat:
Jag kollar inte på många sporter där vighet krävs. Du får gärna informera mig om en sport där vighet är ett krav och där kvinnor är bättre.

Från inlägget ovan. Man kan tycka att damerna är bättre om man ser till vigheten och tycker att det är ett mått på hur bra något är. På samma sätt som man anser att större styrka är bättre alltså. Men detta blir ju mer en bedömningssport. Jag tycker överhuvudtaget att tävlingar är uppfunna för män att tävla i. Det kvinnor är bra på är inte lika lätt att göra tävlingar av då det är mer besvärligt att att hitta bra mätmetoder.

Citat:
I estetiska idrottsgrenar som gymnastik och skridskoåkning menar somliga att kvinnorna är bäst, men här är det omöjligt att jämföra resultaten.
Citera
2013-07-16, 12:57
Medlem
Citat:
Från inlägget ovan. Man kan tycka att damerna är bättre om man ser till vigheten och tycker att det är ett mått på hur bra något är. På samma sätt som man anser att större styrka är bättre alltså. Men detta blir ju mer en bedömningssport. Jag tycker överhuvudtaget att tävlingar är uppfunna för män att tävla i. Det kvinnor är bra på är inte lika lätt att göra tävlingar av då det är mer besvärligt att att hitta bra mätmetoder.

Fan jag orkar inte. Okej, visst.
Citera
2013-07-16, 12:58
Medlem
Citat:
Tjejer har i regel en mycket bättre handstil än killar. Alla skolämnen är de väl också bättre i, som fysik, matematik osv. Om man nu ska vara generell.

Killar är bättre på mattematik och sådana ämnen rent generellt ja. Varför tror du killar får högre poäng på HP?
Citera
2013-07-16, 13:10
Medlem
jeffkans avatar
De är bättre än att ge en man huvudvärk än vice versa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in