Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har du bestämt. Och jag som är kvinna har givetvis inte aning om vad vi pratar om.... jag är ju bara kvinna, eller?
Har du bestämt? För jag som är kvinna har ju inte aning om vad vi pratar om eller hur tongångarna kan gå. Du som är man vet givetvis bättre... självklart, jag borde ha tänkt på det.
Och inte alls så annorlunda som du inbillar dig.
Jag undrar varför just svenskar verkar ha nolltolerans till generaliseringar. Jag undrar varför italienare inte skulle bli förolämpade ifall jag påstår att de viftar på armarna när de pratar och är väldigt pratsamma av sig jämfört med svenskar?. Aldrig i mitt liv har jag varit i något land där folk blir så förolämpade av generaliseringar som i Sverige, jag vet inte riktigt vad som gör just svensken så arg av att man kopplar människor till en gruppidentitet, ens ifall det är som ett skämt?
Kvinnor i resten av Europa verkar inte ha något problem med att prata om termer som feminint och maskulint, jag vet inte vad som är felet att koppla generella beteendemönster hos folk som är födda med distinkt annorlunda formade hjärnor och sexuella impulser?
En utav människans viktigaste kognitiva förmågor är att se mönster i sin omgivning, att lära oss från erfarenhet vilket typ av beteende man kan förvänta oss från olika människor. Ifall jag till exempel saknade den egenskapen skulle jag bli helt värdelös på att tala med kvinnor eller få de att ligga med mig, jag skulle sätta mig ner och prata som jag pratar med en man vilket skulle leda till att kvinnan skulle bli uttråkad. Alla män måste lära sig medvetet eller omedvetet hur kvinnans psyke fungerar ifall de ska bli framgångsrika att spridda sina gener.
Kön är ingen social konstruktion, ifall du kollar på en naturfilm så talar biologen eller experten tydligt om skillnaden i hur hanarna beter sig och honan beter sig. Du kan tycka att vi står över de impulser och drifter som naturen givit oss men så är inte fallet, vi kanske kan motstå de något bättre än djur men vår natur finns alltid närvarande även när vi motstår den och försöker uppträda efter annorlunda sociala normer.