Hej!
Som har setts i en annan tråd här på forumet så spelar jag sedan en tid tillbaka alt-saxofon i ett band. Det var ett tag sedan jag var som mest i farten och det är dags att putsa lite på färdigheterna!
För det första behöver jag, pinsamt nog, hjälp med att köpa rörblad: Jag kommer inte ihåg vad det ska vara för dimensioner på dem (2,0 eller 2,5? Eller vad är det som gäller?) för att jag ska tuta ordentligt. Därtill har jag ingen som helst koll på märken eller dylikt. Man kan tycka att jag borde kunna fråga i affären, men kruxet är att bandets gitarrist jobbar där och det skulle lätt kunna bli lite pinsamt... Alltså: Vad bör jag köpa för rörblad?
Utöver den detaljen så bör jag bättra på mina kunskaper både praktiskt och teoretiskt. Teorin (lära sig vad tonerna heter "på riktigt") är det bara till att gneta med, vad jag förstår, men praktiskt så funkar det inte. Jag borde, osch skulle gärna vilja, bli bättre på solospel och improvisationer. Hur tränar jag upp det?
Finns här några saxofonister som är villiga att dela med sig av sina kunskaper? Jag har fler frågor på lut...