2006-10-12, 19:04
Medlem
Bullsquids avatar
20 mg är ju ingenting att snacka om. Varför skulle man göra bort sig på det?
på så låga doser händer inget mer än att man blir lugn och avslappnad...man blir inte bäng iaf.
och under 10mg skulle nog inte ge någon märkbar effekt
Citera
2006-10-12, 21:57
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
på så låga doser händer inget mer än att man blir lugn och avslappnad...man blir inte bäng iaf.

Tror du underskattar en som aldrig tagit benzo tidigare.. varför har dom stess i 5mg och sobril 5mg tror du? Finns vanligt folk som behöver lite medicin temporärt och som inte har någon tollerans alls.
personligen instämmer jag med dina doser, men som sagt för en first timer.
Citera
2006-10-12, 22:09
Medlem
hundens avatar
Citat:
2st valium 10mg borde funka bra för att du inte ska känna dej orolig.
Vet inte hur tolerant du e mot benso iofs men antar att du inte käkar det ofta?

20mg diazepam till en person utan tolerans? Du kanske är en häst eller nåt för en normal människa skulle somna på den dosen utan tolerans.
Första gången jag provade diazepam 10mg hade jag käkat oxazepam 20mg/dag i några månader, slocknade på 30min.

Jag rekommenderar 15mg Sobril/oxascand!

Mvh
Citera
2006-10-12, 23:31
Medlem
katies avatar
Innan jag hade någon tolerans räckte det med 5mg diazepam eller 15mg oxazepam.
Önskar det vore så nu med.
Hur länge måste man hålla sig ifrån benzon tills toleransen sjunkit lite iaf?
Citera
2006-10-12, 23:35
Bannlyst
Håller med hunden. Sobril brukar vara den första benso en läkare skriver ut. Är vettigt att bara köra på den om det är tillfälligt. Kan dock vara svårt att hitta på www så du får väl göra en avvägning tillgänglighet VS beroende och andra risker.

Kan även passa på att agera moralkärring och påpeka att man inte ska leka med benso och att det är lätt att bli fast. Kan vara vettigt att tänka på.
Citera
2006-10-13, 05:35
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Rekomenderar du en helt nybörjare på benzos att ta 2 st 10or valium för att bli lite lugn ??? Han kommer ju sommna och göra bort sig i klassrummet.
2mg valium kanske borde vara rimlig dos för nybörjare som bara vill bli lite lugn.

2 mg är helt klart vettigare än 20 mg. Just mot panikångest så är 2 mg en inte helt ovanlig ordination. Men det måste provas ut. Att gå dit och för första gången äta Stesolid utan att veta något om effekten kan inte vara så lyckat.
Citera
2006-10-13, 05:38
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

Det låter som att du inte lider av några sjukdomsbesvär. Hade du gjort det så hade du märkt effekt av mycket mindre doser.
Citera
2006-10-13, 11:49
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazepam
Håller med hunden. Sobril brukar vara den första benso en läkare skriver ut. Är vettigt att bara köra på den om det är tillfälligt. Kan dock vara svårt att hitta på www så du får väl göra en avvägning tillgänglighet VS beroende och andra risker.

Kan även passa på att agera moralkärring och påpeka att man inte ska leka med benso och att det är lätt att bli fast. Kan vara vettigt att tänka på.

Ett lämpligt substitut torde vara bentazepam finns på SP
Citera
2006-10-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-stax
...Dags att ta tag i verkligheten lite.

Där satte du huvudet på spiken! Att försöka ta tag i sitt liv med hjälp av knark är måhända en väl beprövad metod, men alltför ofta slutar det i tragedi. Skit i knarket på vardagarna och spara dig till helgen.
Citera
2006-10-13, 12:56
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Word!
Där satte du huvudet på spiken! Att försöka ta tag i sitt liv med hjälp av knark är måhända en väl beprövad metod, men alltför ofta slutar det i tragedi. Skit i knarket på vardagarna och spara dig till helgen.

Ett tvåeggat svärd. Lider man av förväntansångest och socialfobi och därför undvikit sociala situationer i flera år kan det kanske vara på sin plats att äta en terapeutisk dos lugnande medicin för att bryta ett mönster. Det gäller dock att inte fastna i ett nytt mönster dvs. beroende. Sätter man upp som regel att endast ta medicin när man verkligen behöver det, t ex vid första dagen på en ny utbildning, vid hållande av en föreläsning etc. så borde man med hjälp av hård diciplin kunna hålla det hela på en bra nivå. Det finns dock en anledning till att läkarna är restriktiva med utskrivandet av benso, detta av att det just är väldigt beroendeframkallande, speciellt om man mår dåligt. Har man inte tagit benso innan kanske man ska testa de alternativ som finns först, det finns flertalet antihistaminer såsom Atarax, Lergigan mfl som kan funka för en del, ofta medför dessa dock viss trötthet. Har man tagit steget över till bens så kommer inte dessa att fungera alls dock. Inderal är en annan medicin som kan funka, en betablockerare som gör att kroppens autonoma system inte sätter igång med sedvanliga symtom såsom att hjärtat rusar, man skakar och svettas. Vet flera som använder sig av denna medicin vid t ex hållande av föreläsningar mm. Det blir lättare att koncentrera sig på sin uppgift om man slipper ett dunkande hjärta och ett pionrött ansikte.

Om nu inte antihistaminer skulle funka så är det bäst att ta en så svag benso som möjligt först, Sobril, Bentazepam eller kanske en låg dos Stesolid. Tramadol eller kodein kan kanske funka med, men beroendefaktorn är lite högre på opiater än på bens. Att man skulle känna sig konstigare bland folk om man tagit en modest dos lugnande tycker jag inte stämmer alls, snarare blir det en helt annan reaktion för mig, jag känner mig normal. Annat är det med att dra en holk eller käka svamp när alla andra är nyktra, då kan man snacka om att känna sig konstig och obekväm i situationen. Det är väl när man inte har sjukdomssymtom som det inträffar att man känner sig dummare och konstigare påverkad av lugnande? Lider man av SF t ex. så mår man endast bättre av benso, men som vanligt är det ganska individuellt.

Det allra bästa vore dock att försöka få KBT så snabbt som möjligt, då kanske man kan slippa mediciner och dess biverkningar helt och hållet...Är det alldeles för lång väntetid inom den offentliga sjukvården så är det nog rätt så välinvesterade pengar att påbörja terapin via en privat terapeut även om det är dyrt.
Citera
2006-10-13, 18:20
Medlem
hencoisms avatar
Diazepam är finemang i många fall.

Citat:
Ursprungligen postat av H-stax
Hej är så att jag ska börja en utbildning,och jag har legat hemma de senaste halvåret,så lite blyg/nervös är man allt.Jag undrar om nån kan rekomendera en skön benso som har mellan 2-4 timmars effekt.Och abstinensen ska inte va den grövaste.vill ha en tablett man blir lite lugn,avslappnad,skön på
Några tips?
ps:nån som kan pma mig om nån sjysst sida inom eu som jag kan inhandla
benso.
Utan att blinka förslagsvis Stesolid, 1-2 st. 10mg/per omgång med ½ - 1 timmes "inväntan" per intag ifall ingen lindring sker.

Men det tror jag dock det gör, får för mig att du inte är någon större bensohalsare.

Ämnet Diazepam iallafall! Stesolid, Diazepam eller Valium beroende på vart du tar preparaten ifrån. De är i praktiken samesame but different!

MVH!
/hencoism
Citera
2006-10-13, 19:37
Medlem
Hasse Heroins avatar
Jag skulle rekomendera Iktirovil (Klonaxepam) 2mg. Om du alldrig testat benz förut så kan du dela på tabletten och sen lägger du den under tungan så blir du skön och go.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in