2006-10-11, 23:14
Medlem
Halveringstiden på Xanor är enligt fass ca 12 timmar "i elimineringsfasen". Vad menas med "elimineringsfasen"? Och, om jag tagit en 1mg-tablett, borde inte rimligen "halveringstiden" betyda att efter 12 timmar har jag lika mycket Xanor kvar i mig som om jag nyligen hade tagit en 0.5mg-tablett? Och efter 24 timmar alltså som en 0,25mg-tablett? Eller hur fasiken fungerar det där? Anledningen till att jag undrar är om jag tar en tablett på torsdagskvällen, borde det inte rimligen påverka hur störd jag blir av alkoholen på fredagskvällen då? (Är nämligen livrädd för att kombinera de två - är hypokondriker).
Citera
2006-10-11, 23:17
Medlem
du kommer nog bli väck, om jag käkar flödder ena dagen och krökar dagen därpå brukar jag alltid bli mer väck än vad jag skulle blivit med bara alkohol, beror väll självklart på hur många du käkar oxå, din teori kan nog vara rätt
Citera
2006-10-12, 00:56
Medlem
Jag minns inte hur det var för mig i början, men nu känner jag iallafall ingen större skillnad ifall jag tar benzo en dag innan jag dricker än om jag tar det (dvs små mängder) med alkohol. Inte ens om det är första gången du tar tror jag att det kommer spela så stor roll, men det är förvisso högs individuellt
Citera
2006-10-12, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piccioni
Halveringstiden på Xanor är enligt fass ca 12 timmar "i elimineringsfasen". Vad menas med "elimineringsfasen"? Och, om jag tagit en 1mg-tablett, borde inte rimligen "halveringstiden" betyda att efter 12 timmar har jag lika mycket Xanor kvar i mig som om jag nyligen hade tagit en 0.5mg-tablett? Och efter 24 timmar alltså som en 0,25mg-tablett? Eller hur fasiken fungerar det där? Anledningen till att jag undrar är om jag tar en tablett på torsdagskvällen, borde det inte rimligen påverka hur störd jag blir av alkoholen på fredagskvällen då? (Är nämligen livrädd för att kombinera de två - är hypokondriker).

Inga problem!

Den lilla mängd som är kvar 24h senare har kroppen blivit "van" vid. Kommer inte ställa till något. Sen har du ju fått i dig massor med vätska under dom gångna 24 timmarna så det är inte ens 0,25 kvar i kroppen.
Citera
2006-10-12, 15:01
Medlem
Arrite, tackar för svaren.

En annan fråga; jag får Xanor utskrivet av min läkare (en tablett "vid behov") mot panikattacker. Är dock oftast livrädd för att ta dem, p.g.a. beroendet. Sista månaderna har jag tagit kanske nån 1mg-tablett var 5 - 10 dag (ofta går det dock mer än 2 veckor utan att jag tar). Har förstått att det där med beroendet är något mycket individuellt, men varenda gång jag tagit en går jag runt i en vecka efteråt och är rädd för att plötsligt få abstinens efter Xanor. Är det obefogad rädsla? Finns det nån gräns som säger typ att "klarar du dig ett och ett halvt dygn utan att ta nån Xanor och utan att ha kännt några fysiska abstinenssymptom så kommer du heller inte att få det"? (Kan säga att jag super en gång i veckan också, och några dagar efteråt har jag precis samma rädsla - denna gång för abstinens efter alkohol. Som sagt; är hypokondriker).
Citera
2006-10-12, 16:11
Medlem
ExCowboys avatar
Citat:

En annan fråga; jag får Xanor utskrivet av min läkare (en tablett "vid behov") mot panikattacker. Är dock oftast livrädd för att ta dem, p.g.a. beroendet. Sista månaderna har jag tagit kanske nån 1mg-tablett var 5 - 10 dag (ofta går det dock mer än 2 veckor utan att jag tar). Har förstått att det där med beroendet är något mycket individuellt, men varenda gång jag tagit en går jag runt i en vecka efteråt och är rädd för att plötsligt få abstinens efter Xanor. Är det obefogad rädsla? Finns det nån gräns som säger typ att "klarar du dig ett och ett halvt dygn utan att ta nån Xanor och utan att ha kännt några fysiska abstinenssymptom så kommer du heller inte att få det"? (Kan säga att jag super en gång i veckan också, och några dagar efteråt har jag precis samma rädsla - denna gång för abstinens efter alkohol. Som sagt; är hypokondriker).

Sålänge du inte tar Xanor oftare än var femte dag behöver du inte oroa dig för att bli abstinent vill jag påstå.
Citera
2006-10-13, 01:12
Medlem
Super Motos avatar
Citat:

Du har inget att oroa dig för. Jag har ätit 15-20 mg dagligen i 4 månader så jag vet när det börjar bli farligt. Bli inte torsk på skiten, rena rävgiftet!
Citera
2006-10-13, 01:38
Bannlyst
Håller med. Ingen anledning att oroa dig. Ta en när du absolut behöver, men inte oftare.
Citera
2006-10-15, 15:21
Medlem
Himmler!s avatar
Varför ta dom överhuvudtaget om du bara blir mer orolig av dom??
Citera
2006-10-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Varför ta dom överhuvudtaget om du bara blir mer orolig av dom??

Dom häver det värsta av mina mest otäcka panikattacker (liknande epileptiska anfall) jag får 5 - 6 ggr/vecka. Jag har dom m.a.o. utskrivna av min psykiater för just det dom är till för (lider av paniksyndrom) - och allt annat i läkemedelsväg har provats innan utan effekt, så jag tycker mig ha goda skäl att ta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in