Hejsan...jag gör en språk sociologisk undersökning i svenskan och skulle vara tacksam för alla svår jag kan få!
jag vet att det kanske inte är pålitligt att använda internet, men det är inte det viktiga i det här...
Tack på förhand!
Kön?
Hur gammal är du?
Var bor du?
Var har du bott tidigare?
Yrke?
Frågor till varje ord nedan...
Har du hört detta ord/uttryck?
Vet du vad ordet/uttrycket betyder? Isåfall vad?
Använder du själv ordet/uttrycket?
Har du någon uppfattning om vilka som använder detta ord/uttryck? Vilka?
Abrovinsch
Barkis
Bördig (ej ”bördig” som i bördig mark)
Exter
Svale
Baxa
Keff
Dissa
Messa
Editerad av mod: Fick tyvärr inget svar på PM till trådskaparen så jag editerar nu självsvåldigt bort e-post-uppgifterna - undersökningen måste ske i tråden om den skall ha allmänintresse och utföras på detta diskussionsforum. / Pojken med guldbyxorna, moderator
Man
55+
Västergötland nära Göteborg
Halland, Västmanland
Ingenjör
1. Har du hört detta ord/uttryck? (J/N)
2. Vet du vad ordet/uttrycket betyder? (J/N)
3. Använder du själv ordet/uttrycket?
4. Har du någon uppfattning om vilka som använder detta ord/uttryck?
Hm, kom att tänka på att det kanske saboterar undersökningen med öppna svar, det kan bli svårt att svara förutsättningslöst på huruvida man känner till ett ords betydelse när man redan sett den angiven av en annan svarare. Går därför in klåfingrigt och lägger alla hittills givna svar inom spoilertaggar, och ber vänligen alla fortsatta svarare att använda spoilerfunktionen för själva ordfrågorna.
Hm, kom att tänka på att det kanske saboterar undersökningen med öppna svar, det kan bli svårt att svara förutsättningslöst på huruvida man känner till ett ords betydelse när man redan sett den angiven av en annan svarare. Går därför in klåfingrigt och lägger alla hittills givna svar inom spoilertaggar, och ber vänligen alla fortsatta svarare att använda spoilerfunktionen för själva ordfrågorna.
/Moderator
Jo, det var därför jag bad att de skulle maila.
Tack så hemskt mycket för spoiler grejen!
Och för svaret!
Har fått mycket mer svar än jag räknat med, svenskar är rätt hjälpsamma har jag kommit fram till nu ;D (postat på några andra forum oxå)
Substantivet exter hanteras vanligen som oräknebart, som sand och grus.
Att ha en massa exter för sig är att ha ett vidlyftigt fram- & uppträdande.
Som redan antytts tolkar jag exter som excesser. Det senare ordet har
visserligen singularis, även om utövaren sällan nöjer sig med en excess.
Jag nöjer mig utan att ange aktuella exempel.