2006-10-11, 04:11
Medlem
Supersouls avatar
Jag håller på att skriva manus till en tv-serie, men behöver hjälp med tips för hur man praktiskt ska strukturera upp det hela.

Någon som har tips på litteratatur att förkovra sig i eller ännu hellre hemsidor med råd och tips?
Citera
2016-05-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersoul
Jag håller på att skriva manus till en tv-serie, men behöver hjälp med tips för hur man praktiskt ska strukturera upp det hela.

Någon som har tips på litteratatur att förkovra sig i eller ännu hellre hemsidor med råd och tips?

gammal tråd, men eftersom jag själv skapar en tv-serie (komedi) så ger jag tips till nuvarande medlemmar som har samma intresse.

Detta har jag gjort:

1) Skapa huvudkaraktärer och miljö och slipa karaktärerna så att alla ska ha någon karaktär, dvs. inte bara vara helt färglösa (rita gärna en skiss på hur dom ska se ut).

2) Bestäm antal avsnitt och vad dom ska handla om. Här tillkommer biroller och personer som bara är med i ett avsnitt, eller som inte hör till huvudkaraktärerna.

3) Gör första avsnittet lite som en presentation av huvudkaraktärerna. Att tittaren får lära känna dom. I mitt fall så börjar första avsnittet med en scen vid deras matbord.

4) Skriv avsnitten. Här tillkommer nya idéer och alla repliker i detalj.
Citera
2016-05-19, 17:20
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersoul

Ja och ja.

Men hur gick det... En tio år gammal tråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in