• 3
  • 4
2006-10-24, 01:57
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vita räven
Visste ni att det finns en växt som heter cikoria som man kan torka och göra kaffe på? Det blir ju utan koffein då, men smaken är densamma. Den växer här i Sverige faktiskt, här den också går under namnet: "vägguld" för dess gula blommor, och för att den växer mest i diken längs med vägar. Fatta vad man kan hålla nere kostnaderna och få gratis kaffe!

Kaffe utan koffein? Varför? Då kommer man ju ner till choklad/the-steget drogmässigt, och smakmässigt är ju de dryckerna ganska så mycket mer.
Uppriktigt sagt, hur skulle kaffe ha stått sig genom historien utan koffeinet? Som cikoria ungefär skulle jag tro. Och hur många skulle pladdra om alla smaker och doftnyanser vin har om det varit alkoholfritt? Lika många som idag ordnar druv-juiceprovsmakarhappenings heh?
Citera
2006-10-24, 02:09
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Kaffe utan koffein? Varför? Då kommer man ju ner till choklad/the-steget drogmässigt, och smakmässigt är ju de dryckerna ganska så mycket mer.
Uppriktigt sagt, hur skulle kaffe ha stått sig genom historien utan koffeinet? Som cikoria ungefär skulle jag tro. Och hur många skulle pladdra om alla smaker och doftnyanser vin har om det varit alkoholfritt? Lika många som idag ordnar druv-juiceprovsmakarhappenings heh?

Jag reagerar inte speciellt mycket på koffein och är inte heller beroende, det kan gå över en vecka utan att jag dricker kaffe. Jag dricker kaffe enbart för att jag gillar smaken och inte för koffeininnehållet.
Citera
2006-10-24, 03:34
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
Hej någon som läste insändaren i Aftonbladet idag om att barnarbetare får jobba med att göra kaffe och även spruta ogräsgift på kaffeplantorna utan något som helst skydd fy fan vad hemskt därför uppmanar jag alla att köpa rättvisemärkt kaffe eller åtminståne ekologiskt kaffe somn inte är besprutat.

Bra att du tar upp det. Jag har rest i Indien och där träffat barn som är slavar i sidenindustrin. De har blivit det på grund av att deras föräldrar har en skuld och därför tvingats sälja sitt barn för i vissa fall något tiotal kronor. Barnen jag träffade var inlåsta hela dagen, de fick väldigt lite mat och såg utmärglade ut, jag vet även att de misshandlades. De barnen får inte gå i skolan, de får inte vara med sina familjer och de får inte leka. Det handlar inte om att de på så sätt försörjer sin familj, det handlar om slavhandel. Därför väljer jag rättvisemärkt, för jag vill inte bidra till det. Hur ni gör skiter jag i.

När det gäller kaffe så tycker jag att det absolut viktigaste för smaken är en bryggare som kan hålla exakt temperatur genom hela processen, om man inte har en bryggare som klarar det tycker jag inte att man kan diskutera bryggkaffets smaker.
Citera
2006-10-24, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Jag reagerar inte speciellt mycket på koffein och är inte heller beroende, det kan gå över en vecka utan att jag dricker kaffe. Jag dricker kaffe enbart för att jag gillar smaken och inte för koffeininnehållet.

Men om det går flera veckor mellan varje gång du dricker det kan du ju inte tycka att det är speciellt gott heller? Eller är det de absurda kostnaderna av ett par ören per kopp som hindrar dig? Eller hälsoriskerna?
Citera
2006-10-24, 14:44
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Men om det går flera veckor mellan varje gång du dricker det kan du ju inte tycka att det är speciellt gott heller? Eller är det de absurda kostnaderna av ett par ören per kopp som hindrar dig? Eller hälsoriskerna?

Flera veckor är att ta i men nån dryg vecka händer. Å andra sidan så kan det bli 7-8 koppar per dag nån annan vecka. Det är ju som med allting som man gillar det betyder ju inte att man behöver äta eller dricka det varje dag.

Ett par ören per kopp? Vad köper du för billigt skabbkaffe eg? Det kaffe jag offtast dricker kostar lite drygt 1:- per kopp men ibland så blir det dyrare märken på uppemot 2-3:- á kopp Men nej priset har ingen betydelse i frågan och jag märker inga negativa hälsoefekter av kaffe heller så det är inte heller av betydelse. Jag dricker kaffe när jag känner för det helt enkelt.
Citera
2006-10-27, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur

Hallå där! Jag flaggade inte för cikoria! Jag förklarade bara för den fattige att det Finns gratis koffeinfritt kaffe där ute längs med Svenska vägarna. Jag säger som en tidig, känd tobakstillverkare:"Vi tillverkar det bara, vi röker inte skiten...". Jag intar, speciellt nu när jag studerar, kaffe i groteska mängder. Måste ersätta min sömn med något.
Citera
2006-10-27, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Flera veckor är att ta i men nån dryg vecka händer. Å andra sidan så kan det bli 7-8 koppar per dag nån annan vecka. Det är ju som med allting som man gillar det betyder ju inte att man behöver äta eller dricka det varje dag.

Ett par ören per kopp? Vad köper du för billigt skabbkaffe eg? Det kaffe jag offtast dricker kostar lite drygt 1:- per kopp men ibland så blir det dyrare märken på uppemot 2-3:- á kopp Men nej priset har ingen betydelse i frågan och jag märker inga negativa hälsoefekter av kaffe heller så det är inte heller av betydelse. Jag dricker kaffe när jag känner för det helt enkelt.

Du har rätt. Jag tycker väldigt mycket om salami, men jag känner ändå inte något behov av att äta det dagligen. Har nog bara svårt att relatera då jag är svårt koffeinberoende.

Vad det gäller priset så var naturligtvis "ett par ören" inte det exakta priset utan mer en illustrering av hur billigt det är. 1 eller tillochmed 2 kronor per kopp är verkligen inte dyrt för denna konungars dryck. Skål!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in