Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
Hej någon som läste insändaren i Aftonbladet idag om att barnarbetare får jobba med att göra kaffe och även spruta ogräsgift på kaffeplantorna utan något som helst skydd fy fan vad hemskt därför uppmanar jag alla att köpa rättvisemärkt kaffe eller åtminståne ekologiskt kaffe somn inte är besprutat.
Bra att du tar upp det. Jag har rest i Indien och där träffat barn som är slavar i sidenindustrin. De har blivit det på grund av att deras föräldrar har en skuld och därför tvingats sälja sitt barn för i vissa fall något tiotal kronor. Barnen jag träffade var inlåsta hela dagen, de fick väldigt lite mat och såg utmärglade ut, jag vet även att de misshandlades. De barnen får inte gå i skolan, de får inte vara med sina familjer och de får inte leka. Det handlar inte om att de på så sätt försörjer sin familj, det handlar om slavhandel. Därför väljer jag rättvisemärkt, för jag vill inte bidra till det. Hur ni gör skiter jag i.
När det gäller kaffe så tycker jag att det absolut viktigaste för smaken är en bryggare som kan hålla exakt temperatur genom hela processen, om man inte har en bryggare som klarar det tycker jag inte att man kan diskutera bryggkaffets smaker.