Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Men vad fan är det här?
Ni brukar ju vara så jävla snabba med att komma med era messerschmitterkommentarer och när jag för en gångs skull faktiskt frågar efter dom så är ni tysta.
Jag kan börja:
Jag tycker att det är jättesvårt.
Det är nog svårt att komma ifrån att tycka att stora bröst och former är kvinnligt. Samma sak med att långa muskelgubbar är manliga. Tror att lite av det där tänkandet är medfött. Men jag är inte alls säker.
Alla är individer, men kan man se något mönster bland könen? Ni kan ju bläddra bland svaren i tråden som jag har länkat till i första inlägget.
Vad tror ni är förklaringen bakom? Är det samhällets syn på könsrollerna eller är det inbyggt?
Är kvinnan av naturen undergiven i sitt sätt?
Är mannen mer logiskt funtad?
Kan man skilja på det socialt strukturerade könet och det biologiska könet?
Det här var ett ovanligt ogenomtänkt inlägg men jag vill få fart på tråden.
Ordet är fritt, alla ni har väl en könstillhörighet samt en hjärna?
Det betyder att alla som har tid kan svara.
Så vad tror ni?
I egenskap av att ha kräva vetenskapliga bevis för olika teser så känner jag spontant att diskussionen snabbt blir tröttsam. Vi kan inte isolera människor från sin omgivning i en tillräckligt stor skala för att genomföra vetenskapligt hållbara resultat. Rent etiskt är det omöjligt att experimentera med en så stor grupp människors uppväxt utan att det blir moralpanik.
Om man däremot ska resonera kring historiens utveckling kan man komma fram till en del saker som de flesta bör hålla med om:
1.Kvinnan ställning har genomgått en progression genom århundradena.
2.Alla tidigare teorier om att kvinnor inte klarar av vissa yrken och vissa uppgifter har motbevisats.
3.Det existerar skillnader i uppfostran och vi kan då inte helt enkelt tillskriva gruppen kvinnors kollektiva beteenden som något genetiskt utan att vidare undersöka saken i detalj.
Sen är jag inte helt främmande till att vissa skillnader ska ha kunnat utvecklats under evolutionens gång men jag är
mycket tveksam till att dessa skillnader skulle vara så stora att de fortfarande skulle uttryckas i en sådan situation där miljön var könsneutral. Men som sagt, experimenten är svåra att genomföra och svåra att tolka.