Har drabbats av ett, ur arbetslöshets synpunkt, ganska trevligt problem.
Jag har bara gått arbetslös i två månader och har nu lyckats få en 75 % tjänst på jysk butiken i centrum. Har varit där på tre provanställningsdagar, och har efter det blivit lovad tjänsten, och jag har sagt att jag vill ha den. Så ska få börja på schema från nästa vecka. Men jag har inte skrivit på några anställningspapper eller så.
Men iaf, idag så frågade en polare till mej om jag inte ville börja jobba tillsammans på hans jobb. Han är lagerarbetare. Dom sökte folk och han kunde rekomendera mej, och jag skulle få det. Jag skulle mycket hellre jobba på lagret med polarn, för mina provdagar på jysk har inte varit något vidare, men hade inte råd att tacka nej. Dessutom var jobbet hos polarn 100%.
Men frågan är nu, kan jag med gott samvete sluta på jysk, innan jag har börjat liksom? Känns rätt så dåligt mot dem, med tanke på att dom gav mej en chans, och jag har sagt att jag ska jobba där. Chefen på jysk har ju dessutom skrivit in mig i schemat osv.
Någon som har något tips på hur jag bör handla i denna situation?
Tack på förhand.
Jag hade börjat på lagret med polaren såklart! skit i och var snäll mot företagen dom bryr sig inte om dig ändå man sätter ju sig själv i första hand och du har ju inte skrivit på några papper heller
Jag hade också tagit lagerjobbet, fatta hur mycket du kommer ångra dig ifall du inte gör det. Du behöver inte tycka synd om Jysk heller, de hittar en ny medarbetare på nolltid.
I det här läget är det ju bara att säga som det är.
Jag har fått en heltidstjänst på ett annat jobb och jag känner att jag verkligen vill ta det.
Sen kan man spinna vidare lite om man vill att 75% blir svårt att klara sig på eftersom du har lån på bilen/lägenheten etc.
Och är du mytoman kan du även säga att det är ett jobb du verkligen inte kan tacka nej till och det är något du verkligen vill göra och har väntat på länge.
Säg att du blivit erbjuden en heltidstjänst och att du hellre tar den än att jobba 75%. Som lite goodwill kan du ju erbjuda dig att jobba de dagar du är schemalagd på Jysk innan du går vidare till lagerjobbet. Förmodligen slipper du det, då de nog hellre tar in någon ny som provjobbar de dagarna.