2025-04-14, 16:20
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Såg dokumentären för nån dag sedan.
GW berättade då att han var god vän med den polis som skötte utredningen men att han sällan varit så oense med en god vän som i detta fall. Samt att detta fall är lättlöst i den intellektuella bemärkelsen samt att många förmodligen räknat ut hur det ligger till.

Jag ser det som att han pekar ut jaktkamraten mer eller mindre.

Med tanke på att utredarna valde att fokusera på jävligt osannolika typer av gärningspersoner i det här fallet så tror jag de även avförde jaktkamraten på jävligt osannolika grunder.
Citera
2025-04-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Med tanke på att utredarna valde att fokusera på jävligt osannolika typer av gärningspersoner i det här fallet så tror jag de även avförde jaktkamraten på jävligt osannolika grunder.
Är beredd att hålla med dig,RIKSKRIM,
Random pundare mfl brukar inte ha för vana att tomta runt i skogar med yxor i jakt på vapen osv. Malte klev ju ner ur sitt torn och mötte personen som blev hans mördare av allt att döma någon han kände.
Om det kom en påtänd pundare älgandes med en yxa och du själv har ett vapen, inte sjutton kliver du väl lugnt ner och möter honom/henne? Dessutom tror jag inte att du dödar någon utan att det blir väsen som väl sagda jaktkompis borde åtminstone hört något av?(iofs hur långt ifrån varandra de hade tornen då) Näe, tror hans jaktkamrat eller ngn annan i hans närhet har en del att förklara för Aina om de nu inte hade snöat in så på försvunnit vapen,” konstigt folk” som rört sig i trakten.
Citera
2025-08-21, 12:25
Medlem
Är inte detta ett av de sjukare morden i Sveriges historia?

Tex hur kan hans jaktkamrat som sitter en bit bort inte höra när Malte blir ihjälslagen?

Hur kan en okänd person traska omkring i området utan att andra jägare ser den personen?

Den personen måste ju nästan vetat var alla andra jägare satt på pass.

Känns extremt konstigt att en random person går omkring i skogen med en yxa helt obemärkt, hittar Malte på pass och slår ihjäl honom.
Har han tagit vapnet måste han ju haft tillgång till bil också om han nu inte grävt ner det eller kastat i närliggande sjö men hundar och dykare hade ändå mest sannolik hittat det.

Finns väl ingen chans att en bil hade kunna gå obemärkt förbi där bland alla jägare och ett fåtal vägar?

Är kompisen på passet en bit ifrån helt avvfärdad?
Citera
2025-08-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det senare har jag ju reagerat på tidigare. Att det finns folk i skogen är ju normalt något som man genast uppmärksammar jaktkamraterna på. Så om Malte inte gjorde det så måste han ha haft bra skäl.

En mycket viktig ledtråd faktiskt.

Jag jagar älg ibland och ser vi folk anropar vi det i walkie talkien.
Tex om det går bärplockare på ett hygge är det direkt riskfyllt att inte veta att dom är där då dom kan komma i skottlinjen.
Sitter man längs eller nära vägar är det också bra att meddela om det kommer bilar eller folk för hur bra tror ni det är om en älg går över vägen och du skjuter och det kommer en bil precis i skottögonblicket
Citera
2025-08-21, 12:37
Medlem
Citat:
Minns jag inte fel var väl GW av en annan åsikt än polisen i detta fall vad gällde i vilka kretsar man skulle leta gm?
Kan ju tänkas han avfärdat det som polisen tycker pekar på en annan gm än jaktkamraten.
Det måste väl ändå gjorts en bedömning av en rättsläkare hur länge Malte varit avliden?
Med tanke på att ambulanspersonalen upplevde att han varit död "ett tag" kan man väl inte ha utgått från att jaktkamratens uppgifter stämmer?

Om Malte varit avliden tex vid kl 11 på morgonen men kamraten säger sig högt kontakt med Malte kl 13.30 är det ju nåt som inte stämmer.

Har man kollat jaktkamratens kläder efter blodstänk?
För det lär det bli om man slår ihjäl nån med yxa
Citera
2025-08-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Förlåt om frågan redan ställts men borde inte jaktkompisen ha hört skrik? Höggs Malte ihjäl i total tystnad?

Kan absolut hända.
Ett slag är det enda som kan behövas ibland för att knocka någon medvetslös och är inte ens säkert Malte skrek nör han blev slagen.

Malte och mördare kanske diskuterade nåt och sa hej då och Malte var påväg upp i jakttornet men så får han en yxa i huvudet helt plötsligt och då lär mordet varit helt ljudlöst
Citera
2025-08-21, 21:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
En mycket viktig ledtråd faktiskt.

Jag jagar älg ibland och ser vi folk anropar vi det i walkie talkien.
Tex om det går bärplockare på ett hygge är det direkt riskfyllt att inte veta att dom är där då dom kan komma i skottlinjen.
Sitter man längs eller nära vägar är det också bra att meddela om det kommer bilar eller folk för hur bra tror ni det är om en älg går över vägen och du skjuter och det kommer en bil precis i skottögonblicket

Så kan hans radio ha varit urladdad? Det är en möjlig förklaring.
Citera
2025-08-22, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Är inte detta ett av de sjukare morden i Sveriges historia?

Jo, det påminner lite om dubbelmordet i Linköping.

Citat:
Tex hur kan hans jaktkamrat som sitter en bit bort inte höra när Malte blir ihjälslagen?

Det var långt mellan tornen och skog av varierande höjd emellan, sedan om det blåste åt fel håll och jaktkompisens torn var lika välbyggt som Maltes som hade tak och väggar...

Citat:
Hur kan en okänd person traska omkring i området utan att andra jägare ser den personen?

Den personen måste ju nästan vetat var alla andra jägare satt på pass.

Jo, det kan man ju tänka sig. Malte och hans kompis hade dessutom startat tidigare än vad andra jaktlag kommit överens om så i den berörda skogen satt det bara två jägare.

Citat:
Känns extremt konstigt att en random person går omkring i skogen med en yxa helt obemärkt, hittar Malte på pass och slår ihjäl honom.

Ja, området i stort inbjuder liksom inte till att random tokstolle ska ta sig dit. Alltså var det inte någon av byfånarna.

Citat:
Har han tagit vapnet måste han ju haft tillgång till bil också om han nu inte grävt ner det eller kastat i närliggande sjö men hundar och dykare hade ändå mest sannolik hittat det.

Vid tiden var det ett känt faktum att jaktmotståndare höll på och försökte hindra, lite som trädkramarna fast nu gick de omkring och förde oväsen i stället (det spåret tog kvällspressen upp direkt - har jag för mig). Att tillgripa Maltes vapen kan kanske ses som ett möjligt villospår av någon förslagen jävel. Har man tillgång till en verkstad med ett skruvstäd är det hur enkelt som helst att kapa upp ett gevär i småskrot med en vinkelslip; träbitarna eldar man upp i kaminen.

Citat:
Finns väl ingen chans att en bil hade kunna gå obemärkt förbi där bland alla jägare och ett fåtal vägar?

Två jägare var det, och en stor jävla skog med småvägar som både genomkorsade skogen eller slutade på olika hyggen. Den som gjorde det bör ha haft god lokalkännedom, hade kanske jagat där tidigare eller bott och/eller arbetat i närområdet.

Citat:
Är kompisen på passet en bit ifrån helt avfärdad?
Det verkar så.
Citera
2025-08-22, 14:39
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Jo, det påminner lite om dubbelmordet i Linköping.

Det var långt mellan tornen och skog av varierande höjd emellan, sedan om det blåste åt fel håll och jaktkompisens torn var lika välbyggt som Maltes som hade tak och väggar...

Jo, det kan man ju tänka sig. Malte och hans kompis hade dessutom startat tidigare än vad andra jaktlag kommit överens om så i den berörda skogen satt det bara två jägare.

Ja, området i stort inbjuder liksom inte till att random tokstolle ska ta sig dit. Alltså var det inte någon av byfånarna.

Vid tiden var det ett känt faktum att jaktmotståndare höll på och försökte hindra, lite som trädkramarna fast nu gick de omkring och förde oväsen i stället (det spåret tog kvällspressen upp direkt - har jag för mig). Att tillgripa Maltes vapen kan kanske ses som ett möjligt villospår av någon förslagen jävel. Har man tillgång till en verkstad med ett skruvstäd är det hur enkelt som helst att kapa upp ett gevär i småskrot med en vinkelslip; träbitarna eldar man upp i kaminen.

Två jägare var det, och en stor jävla skog med småvägar som både genomkorsade skogen eller slutade på olika hyggen. Den som gjorde det bör ha haft god lokalkännedom, hade kanske jagat där tidigare eller bott och/eller arbetat i närområdet.

Det verkar så.
Du skriver att det var långt mellan tornen?
Av vad som framkommit i tråden var avståndet ca 300 m, har du andra uppgifter?
Annars tycker jag personligen inte att 300 m är att betrakta som en lång sträcka.

Du skriver också att Maltes jakttorn var välbyggt med tak och väggar?
Maltes jakttorn kan närmast beskrivas som en låda på pinnar utan tak.
Någon, förmodligen Malte , hade hängt ris på tornet för nån form av camouflage.
Det låg dessutom mitt ute på ett hygge.
Citera
2025-09-02, 17:59
Medlem
Citat:
Du skriver att det var långt mellan tornen?
Av vad som framkommit i tråden var avståndet ca 300 m, har du andra uppgifter?
Annars tycker jag personligen inte att 300 m är att betrakta som en lång sträcka.

Jag tycker att 300 meter är en lång sträcka, särskilt som det nog finns skog emellan tornen som dämpar eventuella ljud. Om nu Malte fick till ett skrik kanske kamraten tolkade det som en råbock eller en räv, vad vet jag?

Citat:
Du skriver också att Maltes jakttorn var välbyggt med tak och väggar?
Maltes jakttorn kan närmast beskrivas som en låda på pinnar utan tak.
Någon, förmodligen Malte , hade hängt ris på tornet för nån form av camouflage.
Det låg dessutom mitt ute på ett hygge.

Tak och väggar var väl överdrivet, men pinnar? På de bilder som finns ser jag uteslutande korslagda reglar som håller upp konstruktionen.

Kolla själv.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
, Jakttornet är i bild vid pass 10:54, och 12:23 och 13:22. Vid 27:45 visas en skiss över området med de två jakttornen markerade samt Maltes bostad.

Olika avsnitt av Efterlyst & Veckans Brott i kronologisk ordning - OLÖSTA FALL: JAKTMORDET 2006

Det finns inga avstånd angivna på översiktsbilden, men jämför med lantmäteriets kartor. Där kan du även se terrängens höjdskillnader.
Senast redigerad av persephone 2025-09-02 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in