2006-10-09, 18:07
Medlem
Fick idag ett meddelande om att ett företag jag handlade av för ca 2 år sedan ringt mig. Den sista kontakten jag hade med dom var ett stort inköp mot faktura (jag handlade å ett företags vägnar) som jag aldrig fick någon räkning på.

Företaget hade lite strul och det var prat om konkurs ett tag men jag hörde inget mer och antog att dom hade fullt upp med sina problem och hade glömt bort min räkning.

Om det nu var så att samtalet gällde den här bortglömda räkningen, är det bara att betala eller slipper man efter så lång tid? Han ringer väl upp imorgon igen och jag vill helst inte behöva betala räkningen.

Hur ser lagen ut, måste företag kräva betalt inom viss tid eller kan dom komma nu 2 år senare och kräva mig på pengarna?
Citera
2006-10-09, 18:22
Medlem
Thessalys avatar
Jag tror att gränsen går precis vid två år.
Citera
2006-10-09, 18:25
Medlem
Pellefants avatar
Preskription inträder som huvudregel 10 år efter fordrans uppkomst eller 10 år efter senaste preskriptionsavbrott. Om det rör sig om en konsumentfordran (dvs. om du är konsument) så inträder preskription efter tre år.
Citera
2006-10-09, 18:35
Medlem
Så dom är alltså i sin fulla rätt att skicka räkningen nu efter två år? Det var ju tråkigt men då vet jag i alla fall vad som gäller.
Citera
2006-10-10, 14:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohman
Så dom är alltså i sin fulla rätt att skicka räkningen nu efter två år? Det var ju tråkigt men då vet jag i alla fall vad som gäller.

Ja, men kontrollera bara att det är rätt firma så att den inte redan gått i konkurs och blivit rekonstruerat. Då är det inte den rekonstruerade firman som du är skyldig utan konkursboet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in