2006-10-09, 10:09
Medlem
puberts avatar
Behöver inför ett kommande tatueringsprojekt ha lite hjälp att skriva med runor. Ordet i fråga är "freedom".. Jag vet att det finns många olika futharker, men jag är noll insatt i hur man skriver med dom.

Så... nån som kan hjälpa mej?
Citera
2006-10-09, 11:11
Medlem
ojz0rs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Runskrift

I annat fall kan du söka runt lite på google kanske och se om du hittar något med freedom och runskrift.
Citera
2006-10-09, 11:53
Medlem
leonsedovs avatar
Bara för att kolla att jag har förstått sammanhanget: Du planerar alltså att tatuera ett engelskt ord, inte på engelska, utan på ett utdött skriftspråk, som du dessutom inte behärskar?
Citera
2006-10-09, 12:01
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonsedov
Bara för att kolla att jag har förstått sammanhanget: Du planerar alltså att tatuera ett engelskt ord, inte på engelska, utan på ett utdött skriftspråk som du dessutom inte behärskar?

Du har förstått helt rätt
Citera
2006-10-09, 12:44
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt >>>>>>>>>>>> Språk.

//Moderator
Citera
2006-10-09, 16:59
Medlem
terry_butchers avatar
http://img110.imageshack.us/my.php?image=untitledaz2.gif

i paint
Citera
2006-10-09, 19:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Om du skall tatuera bör du nog vända dig till en professionell runolog som kan uttala sig om runornas ljudvärden, den fornnordiska M-runan hade väl ljudvärdet e snarare än i och då blir det väl knappast rimligt att använda den här om du vill försöka återge det engelska ordets normala uttal. Undrar också om man dubbeltecknade vokaler, det gjorde man väl inte ens med konsonanter förrän på medeltiden. Kolla med universitetens institutioner för nordiska språk, om du vill hålla fast vid det lätt absurda projektet.
Citera
2006-10-09, 20:00
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Om du skall tatuera bör du nog vända dig till en professionell runolog som kan uttala sig om runornas ljudvärden, den fornnordiska M-runan hade väl ljudvärdet e snarare än i och då blir det väl knappast rimligt att använda den här om du vill försöka återge det engelska ordets normala uttal. Undrar också om man dubbeltecknade vokaler, det gjorde man väl inte ens med konsonanter förrän på medeltiden. Kolla med universitetens institutioner för nordiska språk, om du vill hålla fast vid det lätt absurda projektet.

Och av just den anledningen lät jag bli att googla fram en futhark och sätta ihop ordet själv. Hade hoppats att det skulle finnas någon här som satt på dessa kunskaper, men jag får nog göra som du säger...

Och särskilt absurt är det inte om man känner till historien bakom denna idé. Men den är dock privat och inget jag tänker skriva här...
Citera
2006-10-09, 20:19
Medlem
midnighttrains avatar
aldrig riktigt förstått varför folk väljer att tatuera in skrift på språk som inte ens har anknytning till skriften. hade jag velat tatuera in runor så hade jag såklart tagit reda på vad ordet i fråga är på gammalnordiska.
Citera
2006-10-09, 20:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Och av just den anledningen lät jag bli att googla fram en futhark och sätta ihop ordet själv. Hade hoppats att det skulle finnas någon här som satt på dessa kunskaper, men jag får nog göra som du säger...

Och särskilt absurt är det inte om man känner till historien bakom denna idé. Men den är dock privat och inget jag tänker skriva här...

OK, menade inte att låta beskäftig och nedvärderande, ursäkta i så fall - var bara lite orolig att du skulle pinna iväg till tatueraren med första bästa inlägg från Flashback, men så verkar ju inte vara fallet. Kanske jag var för pessimistisk, det kan ju mycket väl finnas någon flashbackare som har goda kunskaper om runor och kan ge ett vettigt svar.
Citera
2006-10-09, 21:30
Medlem
puberts avatar
Det är lugnt, jag lät nog lite surare än jag är. Ville bara förklara Får väl se om det dyker upp någon runolog i tråden...

Midnighttrain: Hur vet du att jag inte har nån anknytning till språken ifråga?
Citera
2006-10-10, 17:18
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Midnighttrain: Hur vet du att jag inte har nån anknytning till språken ifråga?

Vad jag menar är att Engelska inte har någon anknytning till futharken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in