2006-10-07, 19:17
Medlem
Hej!

Jag går just nu i gymnasiet år 3, NV Matte och Data, och har läst runt på detta forum för att hitta något arbete som skulle vara intressant och välbetalt efter en fulländad examen på universitetsnivå. Jag har planerat att söka in på Handelshögskolan efter ett sabbatsår, jag har tyvärr endast 19.2 som medel, då jag därigenom tvingas plugga upp 4 kurser på komvux för att komma in. Jag har stort intresse för Matematik och har gått till MaE och kommer även gå Matte Diskret. Tycker det är kul att lösa MVG-frågorna på nationella prov osv, gillar även att utveckla formler på Fysiken (gått Fysik A och går Fysik B).

Hursomhelst hade jag ett par frågor om ett yrke som jag fann intressant, kvantitativ analytiker, för att höra om det verkligen är ett yrke jag skulle kunna se mig som i framtiden.

Jag fann yrket genom att läsa detta inlägg: http://www.flashback.org/showthread.php?t=286204&page=6

Tänkte höra om en kvant analytiker har samma hårda arbetstider som en investment banker? Självklart är detta beroende på företag o.s.v., men det vore suveränt om någon hade en idé om vilket timmspann som det i allmänhet brukar vara per vecka.

Vad för utbildning bör man ha som bakgrund? Jag har läst att ett rikt matematisk utbildning med finansiella inslag vore bäst. Därför tänkte jag höra om en HHS utbildning med tillvald matematik vore en bra idé?

Hur hög inkomst har en kvant analytiker i Sverige? Lönerna i UK har jag kännedom om, men icke inom Sveriges gränser.

Vad finns det för andra yrken som erfordrar en PhD(eller liknande titel) inom matematik och som är bra betalt?

Och om någon har någon erfarenhet av arbetet vore jag väldigt tacksam om han/hon skrev om hur det är att jobba som en "kvant".

Tack i förväg, MVH André.
Citera
2006-10-07, 19:51
Medlem
Ralph_Wiggums avatar
Har tyvärr inte svar på dina frågor alls, men undrar bara:
PhD är väl vad som på svenska kallas för "doktor" Då ska man väl plugga fyra år (minst?) grundutbildning. Sedan doktorera, vilket vad jag förstått tar fem år. Vad finns det för "eller liknande" examen?
Har man kört så mycket matte borde väl ens arvode bli rätt saftigt.
Citera
2006-10-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph_Wiggum
PhD är väl vad som på svenska kallas för "doktor" Då ska man väl plugga fyra år (minst?) grundutbildning. Sedan doktorera, vilket vad jag förstått tar fem år. Vad finns det för "eller liknande" examen?

Jo, det har du rätt i. Som kvantitativ analytiker, i UK, tjänar man ~£35k-50k + 50-100% bonus + andra förmåner, och det är som Junior Analyst, dvs med upp till ett och ett halvt år arbetserfarenhet inom yrket. Senare i karriären(5år och uppåt) kan lönen ligga på £150-300k per år.

Är tyvärr inte så kunnig om andra arbeten som kräver Ph.D i matte, fysik eller liknande.
Citera
2006-10-07, 23:45
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph_Wiggum

Nja... Till en doktorandplats kan du söka in då du tagit din kandidatexamen (alltså efter 120 poäng, 3 års "normala" studier), det ska inte ta mer än 4 år för att doktorera. Det går inte att jämföra en doktorsexamen med en Ph.D. då olika länder har olika regler.. USA har bland annat längre doktorandprogram än i Sverige.
Citera
2006-10-08, 15:23
Bannlyst
[quote=Androw]Vad för utbildning bör man ha som bakgrund? Jag har läst att ett rikt matematisk utbildning med finansiella inslag vore bäst.
Därför tänkte jag höra om en HHS utbildning med tillvald matematik vore en bra idé?
[\quote]

Stämmer detta så tror jag att en civilingenjörsutbildning i Teknisk Fysik vore bättre. Då får du en utmärkt bred matematisk grund att stå på. Sedan vid sidan om läser du ekonomi på handels och kanske till och med tar ut en examen där.
Som avslutning på civilingenjörsstudierna så läser man de sista två åren ett mastersprogram. Känner du för det kan du ju välja Engineering Mathematics med inriktning på finansiell matematik. Vet inte om denna inriktning finns på KTh, men den finns på chalmers iallafall.
Citera
2006-10-08, 16:36
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nja... Till en doktorandplats kan du söka in då du tagit din kandidatexamen (alltså efter 120 poäng, 3 års "normala" studier), det ska inte ta mer än 4 år för att doktorera. Det går inte att jämföra en doktorsexamen med en Ph.D. då olika länder har olika regler.. USA har bland annat längre doktorandprogram än i Sverige.

Det är rätt att olika länder har olika regler gällande doktorsexamen. Sverige har haft en ev de längsta utbildningarna men det finns på förslag att skära ned den något (Bolognaregel relaterat har jag för mig). Det är min uppfattning att doktorsutbildningen i USA är kort.
Citera
2006-10-08, 16:47
Medlem
silverblues avatar
Här är ett par Quant forum om du vill fördjupa dig lite mer i vad det innebär att arbeta som Quantativ Analytiker.

Wilmott

Global Derivates

NuclearPhynance
Citera
2006-10-08, 17:09
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Det är rätt att olika länder har olika regler gällande doktorsexamen. Sverige har haft en ev de längsta utbildningarna men det finns på förslag att skära ned den något (Bolognaregel relaterat har jag för mig). Det är min uppfattning att doktorsutbildningen i USA är kort.

Breror ju på vilken nivå man börjar.. En med bara Bachelor's degree så blir det länge.. http://www.ed.gov/about/offices/list/ous/international/usnei/us/edlite-research-doctorate.html
Citera
2006-10-08, 17:27
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Breror ju på vilken nivå man börjar.. En med bara Bachelor's degree så blir det länge.. http://www.ed.gov/about/offices/list/ous/international/usnei/us/edlite-research-doctorate.html

USAs utbildningssytem är svårt att jämföra mot det svenska med High Schools , Colleges och Universities. Min uppfattning är ändå att gemene PhD är yngre i USA än i Sverige om man gått raka vägen.

Så här står det på Wikipedia:
Citat:
Depending on the specific field of study, completion of a Ph.D. program usually takes between four and eight years after the Bachelors Degree; those students who begin a Ph.D. program with a Master's Degree may complete their Ph.D. a year or two sooner.[1] As Ph.D. programs typically lack the formal structure of undergraduate education, there are significant individual differences in the time taken to complete the degree. Many US universities have set a 10-year limit for students in Ph.D. programs.

Bara 1 till 2 år för den som har en Masters men 4-8 för den som har en Bachelor.
Citera
2006-10-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Här är ett par Quant forum om du vill fördjupa dig lite mer i vad det innebär att arbeta som Quantativ Analytiker.

Wilmott

Global Derivates

NuclearPhynance

Tackar, ska läsa genom dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här