2006-10-05, 05:17
Medlem
Drapåtrissors avatar
År 2008 är det enligt Metro bestämt att det bara skall tillåtas rökning i vissa rökrum efter samma modell som inom restaurangområdet. Inte ens i cellen skall rökning tillåtas. Det går inte att jämföra med en restaurang eftersom detta är vårat hem gnäller en intern. Är det rätt att införa rökförbud på fängelserna?
Citera
2006-10-05, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
År 2008 är det enligt Metro bestämt att det bara skall tillåtas rökning i vissa rökrum efter samma modell som inom restaurangområdet. Inte ens i cellen skall rökning tillåtas. Det går inte att jämföra med en restaurang eftersom detta är vårat hem gnäller en intern. Är det rätt att införa rökförbud på fängelserna?

Inte ens i cellen? Här inskränker man frihet till höger och vänster, oavsett om det skadar andra, eller inte. Men jag antar, eftersom jag inte är för fängleser, att det inte bekymrar min åsikt särskilt mycket.
Citera
2006-10-05, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Dräggen vet och ser till att värna sina rättigheter. Sina skyldigheter, däremot, det har de inte en aaaaaaaaaning om vad det är. Än mindre vad det innebär.
Citera
2006-10-05, 05:56
Bannlyst
Jag tycker det ska vara 100 % drogfritt - inte ens kaffe - på fängelserna om det ska ha en rehabiliterande effekt.
Citera
2006-10-05, 07:13
Medlem
PappaBoegs avatar
Har varje cell egen ventilation? Har de det så kan de väl röka i dem, det skadar ju ingen annan. Å andra sidan så kanske inte nästa intern blir så nöjd om det stinker rök i cellen på tillträdesdagen.

Fängelsekunder kostar väl för övrigt tillräckligt med pengar utan att de ska vårdas för allehanda skador orsakade av cigaretter. Har man råd med ett paket om dagen på vad en intern tjänar?
Citera
2006-10-05, 07:50
Medlem
Carpe Diems avatar
PI -> Tobak
/mod.
Citera
2006-10-05, 08:10
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tror nog rökförbud i fängelser kan leda till ökad frustration hos de intagna... Jag anser att fängelser skall fungera främst som rehabilitering (av småbrottslingar) och säker förvaring (av skadligare brottslingar), inte som något sadistiskt straff för att jävlas med de kriminella... Visst skall fängelserna även fungera avskräckande för potentiella förbrytare, men jag anser att folk bör hålla sig borta från brott av etiska orsaker och inte i fruktan för konsekvensen...
Citera
2006-10-05, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Inte ens i cellen? Här inskränker man frihet till höger och vänster

No shit, det är fängelse vi pratar om
Citera
2006-10-05, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBoeg
Har varje cell egen ventilation? Har de det så kan de väl röka i dem, det skadar ju ingen annan. Å andra sidan så kanske inte nästa intern blir så nöjd om det stinker rök i cellen på tillträdesdagen.

Fängelsekunder kostar väl för övrigt tillräckligt med pengar utan att de ska vårdas för allehanda skador orsakade av cigaretter. Har man råd med ett paket om dagen på vad en intern tjänar?

Varje intern får inte en egen ventilation. Röken sprids ju vidare i systemet.

Men som sagt, internerna ska äta grönt och dricka mjölk och vatten.
Citera
2006-10-05, 11:13
Medlem
Toasts avatar
För de kommer ju säkert bry sig om rökförbudet...

Och sen måste jag ju säga att det karnse inte är det smartaste att stänga in kriminella med nikotin abstines i små utrymmen. Kommer bli en jävla massa problem tror jag.
Citera
2006-10-05, 14:07
Medlem
spliffsters avatar
Som gammal rökare (dock rökfri sen 10 månader tillbaka) så tyckte jag rent spontant att de skulle få besluta själv om de vill röka eller inte. Men å andra sidan har jag inga som helst planer på att göra lite fängelsetid så jag kan ju skita i vilket.

Det går nog ingen jättenöd på de flesta trots allt, de lär ändå få röka utomhus och svenska fängelser är väl ändå rätt milda. De sitter ju inte inspärrade i cellen 23 timmar om dygnet såvitt jag vet.
Citera
2006-10-05, 15:25
Medlem
Rob Halfords avatar
På våra fängelser finns det inte bara kriminella utan även riktiga människor och jag ser ingen som helst anledning till varför personalen skall beöva acceptera arbete i en icke rökfri miljö. Ytterst handlar det således om en arbetsmiljöfråga och tjuvkollektivets behov av att röka väger då väldigt lätt.

Kostnaden tjuvarna sparar in på minskat cigarett användande kan användas till att betala de skadestånd och skulder de skaffat sig genom sitt levere.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in