2006-10-05, 02:11
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eels
Hm, låter bra.
Det borde väl fungera att ha i vallmofrön i müsli för jag älskar verklige sånna.

Jag är skeptisk, men det är ditt problem om det smakar grävling.
Citera
2006-10-05, 02:12
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
1. Sluta var en mes och ät det som är nyttigt för dig. Allt kan inte smaka som kexchoklad
2. Du behöver inte dricka mjölken, du ska hälla den över gröten, det behöver inte ens vara mycket.
3. Havregrynsgröten du fick i skolan är inte samma sak som den du kan göra hemma. 2 minuter i mikron och perfekt konstistens, eller ett par minuter i kastrull.
4. Vuxna människor vet vad som är bra för dem och äter det utan att knussla.
5. Vuxna människor äter frukost.

Så, vinn kriget med dig själv och sätt igång med gröten

Sluta var en mes. Hårdingar käkar gröten utan mjölk. Enbart kanel räcker gott och väl.
Citera
2006-10-05, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Sluta var en mes. Hårdingar käkar gröten utan mjölk. Enbart kanel räcker gott och väl.

Heh, va hardcore! Tycker gröt är förjäkla tradigt utan vätsketillförsel.
Btw, det finns soja/vetemjölk om komjölk är ett nono
Citera
2006-10-05, 02:14
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag kokar gröten i en blandning av vatten och mjölk. Smakar avsevärt bättre än när den bara är kokad på vatten.
Citera
2006-10-05, 20:31
Medlem
Eelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
1. Sluta var en mes och ät det som är nyttigt för dig. Allt kan inte smaka som kexchoklad
2. Du behöver inte dricka mjölken, du ska hälla den över gröten, det behöver inte ens vara mycket.
3. Havregrynsgröten du fick i skolan är inte samma sak som den du kan göra hemma. 2 minuter i mikron och perfekt konstistens, eller ett par minuter i kastrull.
4. Vuxna människor vet vad som är bra för dem och äter det utan att knussla.
5. Vuxna människor äter frukost.

Så, vinn kriget med dig själv och sätt igång med gröten

Jag gillar inte kexchoklad
Och mjölken är fortfarande sötsliskig.

Det blir fan müsli, måste börja mjukt.
Och havregrynsgröten i skolan var faktiskt god.

edit;

Förresten så undrar jag fortfarande vad tusan jag ska ha för FIBERRIKT jox i min müsli..?
Citera
2006-10-05, 20:45
Medlem
M-isans avatar
Lite linfrön är bra att ha i, fiberhavregryn,rågflingor. Det finns massor att ha i, du får nog prova dig fram med vad du har i så det blir efter din egen smak.

Om du inte vill dricka mjölk så kan du ju alltid prova havredryck, finns i de flesta mataffärer, ICAs heter solhavre och den är bra i smaken. Min dotter som är mjölkallergiker använder den och hon älskar den. Jag använder den i pannkakssmetsn och bulldegen istället för mjölk, det blir super, extra fibertillskott oxå eftersom havre innehåller mycket fibrer.
Citera
2006-10-05, 20:53
Medlem
M-isans avatar
Mitt recept på musli:

3dl Fiberhavregryn
3dl Rågflingor
1/2dl Vetekli
1/2dl Linfrön
1/2dl sesamfrön
2msk nyponsoppe pulver (strö över flingorna innan du sätter in i ugnen, ger en söt god smak)
Rosta allt i ugnen 175 grader i ca 15 minuter (mitt i ugnen) rör runt och rosta ev, 10 minuter till.

När det har svalnat rör jag i:
1dl russin
1dl valfri torkad frukt (hackad)
1dl valfria hackade nötter
1dl kokosflingor
Citera
2006-10-05, 21:09
Medlem
Eelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-isan
Mitt recept på musli:

3dl Fiberhavregryn
3dl Rågflingor
1/2dl Vetekli
1/2dl Linfrön
1/2dl sesamfrön
2msk nyponsoppe pulver (strö över flingorna innan du sätter in i ugnen, ger en söt god smak)
Rosta allt i ugnen 175 grader i ca 15 minuter (mitt i ugnen) rör runt och rosta ev, 10 minuter till.

När det har svalnat rör jag i:
1dl russin
1dl valfri torkad frukt (hackad)
1dl valfria hackade nötter
1dl kokosflingor

Ahh, jag tackar ödmjukast.
Citera
2006-10-05, 21:45
Medlem
M-isans avatar
Det var så lite.

Om man vill ha "klumpar" (typ som i sportmusli) i muslin så kan man droppa över vatten och röra om lite innan man rostar den, dom sista 10 minutrarna. Då klumpar det ihop sig lite och blir supergott (tycker jag) men det är inget fett eller något socker som klumpar sig så det känns ändå nyttigt.
Citera
2006-10-07, 20:32
Medlem
Eelss avatar
Min müsli blev underdunderbart god
Citera
2006-10-07, 21:06
Medlem
Skiftnyckels avatar
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...h332139&lPos=1

Brukar jag göra, smakar kalas. Från programmet toppform som gick tidigare
Citera
2006-10-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eels
Haha!
Men jag tycker att mjölksmaken är vidrig. Barn dricker mjölk, inte vuxna människor. Dessutom är den laktofria mjölken ännu sötare än den vanliga, vilket för den ännu vidrigare.
Jag är kvinna, jag får vara petig!

Inte nog med det, havregrynsgröt är ju bara.. nej, usch, som tapetklister och russin gör det ju bara värre.
"Barn dricker mjölk, inte vuxna" Vad fan är det för argument? Har extacyn frätt sönder din hjärna eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in