2006-10-03, 19:05
Medlem
wolframs avatar
Utav vad jag har förstått så innehåller snus frätande kaliumhydroxid.
I princip skulle det gå att använda till att resa vasken med istället för kaustiksoda. jag undrar varför i helvete det ska vara nödvändigt att stoppa sådant skit i snus för att göra det frätande på tandkött etc.???
Tandkött, läppar, kinder, o.s.v. blir ju faktisk deformerade till följd av att skiten faktisk är frätande.
Citera
2006-10-03, 21:53
Medlem
Källa källa. Inte Natriumklorid du menar?
Citera
2006-10-03, 22:05
Medlem
krewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Utav vad jag har förstått så innehåller snus frätande kaliumhydroxid.
I princip skulle det gå att använda till att resa vasken med istället för kaustiksoda. jag undrar varför i helvete det ska vara nödvändigt att stoppa sådant skit i snus för att göra det frätande på tandkött etc.???
Tandkött, läppar, kinder, o.s.v. blir ju faktisk deformerade till följd av att skiten faktisk är frätande.

Efter 10mins sökande kan jag inte hitta en enda källa som säger att snus innehåller kaliumhydroxid, kanske se över din källa?
Citera
2006-10-21, 11:22
Medlem
PH1s avatar
Snarare natriumkarbonat eller kaliumkarbonat.
Citera
2006-10-21, 12:01
Medlem
jimmeskogs avatar
na

Citat:
Ursprungligen postat av Harkel
Källa källa. Inte Natriumklorid du menar?

natriumklorid är kaustiksoda så tror inte det!!
Citera
2006-10-21, 12:24
Medlem
Rebelxs avatar
Natriumklorid är vanligt koksalt .........
Citera
2006-10-21, 14:15
Medlem
wolframs avatar
....

..natriumkarbonat eller kaliumkarbonat.

Japps den rasmedvetne har rätt som alltid, dock så är det frätande så varför stoppa det i snus?
Koksalt (NaCl) innehåller det dessutom med det har ju inget med fräteffekten att göra.
Citera
2006-10-21, 15:23
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
..natriumkarbonat eller kaliumkarbonat.

Japps den rasmedvetne har rätt som alltid, dock så är det frätande så varför stoppa det i snus?
Koksalt (NaCl) innehåller det dessutom med det har ju inget med fräteffekten att göra.

Karbonat tillsätts för att nikotinet lättare ska tas upp av munslemhinnorna. Det är inte speciellt frätande, men bidrar säkert till att tandköttet dras tillbaka och kan orsaka tandlossning. Det positiva är dock att karbonaten neutraliserar syra och minskar risken för karies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in