2006-10-02, 07:56
Medlem
Pontiphexs avatar
Citat:
Utländska medborgare som dömts till
utvisning kan kanske återvända till
Sverige på grund av en miss i lagen.
Högsta domstolen har beviljat pröv-
ningstillstånd mot en dansk som kom
tillbaka trots förbud.

Problemet är att det saknas en över-
gångsbestämmelse mellan den gamla och
den nya utlänningslagen. Mannen hade
utvisats enligt den gamla utlännings-
lagen från 1989.

Men den nya lagen från 2005 omfattar
bara personer som dömts enligt denna.
Det innebär att alla som dömts enligt
den gamla lagen kan återvända.
Källa.
Jag blir så trött. Vad är det för inkompetenta lagstiftare som huserar i vårt land.

Citera
2006-10-02, 08:01
Medlem
DevilsGirls avatar
Men fan va skumt då... Som att säga att vi gjorde om lagen för livstidsstraff 2005 så alla som dömts till livstid innan dess kan bli fria...
Citera
2006-10-02, 13:04
Medlem
johnny-62s avatar
är väl bara att dom rättar till den här ev. missen med en jävla fart då..
Citera
2006-10-02, 14:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Även om detta rättas till så är det ett bra exempel på den häpnadsväckande blåögdhet, naivitet och ren idioti som präglat svensk hantering av utländska brottslingar (eller utländska medborgare överhuvudtaget).

Givetvis attraherar Sverige slödder från hela världen när de får höra om sånt här.

Beväpna dig, Svensson!

- F.G
Citera
2006-10-02, 23:36
Medlem
enverhoxha99s avatar
I&I-->Juridik
//enverhoxha99
Moderator och diktator
Citera
2006-10-02, 23:42
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Även om detta rättas till så är det ett bra exempel på den häpnadsväckande blåögdhet, naivitet och ren idioti som präglat svensk hantering av utländska brottslingar (eller utländska medborgare överhuvudtaget).
Skall jag vara riktigt ärlig tror jag inte att det var ett medvetet misstag från lagstiftarens sida. Ett klantigt misstag givetvis. Intressant dock hur HD tacklar detta. En strikt tolkning enligt legalitetsprincipen skulle fria mannen medans en mer teleologisk tolkning måste ge vid handen att det är underförstått att en övergångsbestämmelse skall intolkas.
Citera
2006-10-02, 23:47
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Detta är ingen miss utan ett medvetet kryphål. Detta kryphål har funnits en längre tid utan att sossarna gjort något åt det. Det enda jag kan tänka på är att de vill göra det lättare för brottslingar att komma till Sverige. Men den eviga frågan är varför sossarna har ägnat sig åt import av dessa kriminella så länge. Vem vinner på det?
Citera
2006-10-02, 23:49
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Detta är ingen miss utan ett medvetet kryphål. Detta kryphål har funnits en längre tid utan att sossarna gjort något åt det. Det enda jag kan tänka på är att de vill göra det lättare för brottslingar att komma till Sverige. Men den eviga frågan är varför sossarna har ägnat sig åt import av dessa kriminella så länge. Vem vinner på det?
Härligt med raka besked direkt från hästens mun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in