2006-10-02, 04:21
Medlem
von Schmerzs avatar
Satt och tittade på Minority Report för ett tag sedan. Efteråt började jag fundera över möjligheten att istället för livstids fängelse eller dödsstraff döma en brottsling till livstids dvala. Meningen med dessa två straff är att de i princip ska plocka bort individen från samhället. Dödsstraff är oåterkalleligt och möjligheten finns faktiskt att den dömda är oskyldig, medans ett livstidsstraff är oerhört psykiskt påfrestande vilket skapar en obekväm sits både för den dömde och de som är satta att ta hand om denne. Dessutom är bägge kostsamma för samhället.

Vore det inte då en idé att söva ner brottslingen och hålla honom i det skicket tills han är gammal nog att dö av ålder. Fördelarna är att fången tas bort från samhället, fången behöver inte lida, mindre arbete för vakterna (bara vakta från fritagning och attacker utifrån) och om nya bevis framkommer kan fången väckas. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det inte är mycket till straff om inte fången lider, men det är egentligen ganska oväsentligt om fången ändå inte ska komma ut i samhället igen. Det ska inte användas för att korta av den upplevda tiden för fången om han får ett tidsbestämt straff, utan det är döden eller bortkastad nyckel som är alternativen.

Jag misstänker att det inte är medicinskt möjligt i dagsläget, så det är mest principen jag är intresserad av.
Citera
2006-10-02, 04:40
Medlem
requiem_s avatar
Mnja... Det låter ju som rena rama chartersemestern att få sova bort sitt liv.
Du tror inte det kanske kommer inträffa fler brott där personer gör något olagligt bara för att slippa sin nuvarande situation?

Fast vad är det för bestraffning om man inte lider av det?
Om det är mindre jobbigt att genomlida livstids/dödsstraff medelst kemiskt koma än att faktiskt leva och slita med livet, så skulle jag vara rädd för många fler brott.
Jag menar, tänk dig situationen att du är fattig och ditt liv är allmänt halvdant. Riskera allt på en bankstöld eller rån eller kontraktmord, etc. och antingen få ordentligt med pengar för att kunna leva livet eller vila bort sina dagar utan smärta eller lidande tills man blir gammal?

Jag ursäktar eventuellt luddigt språk, jag är lite trött.
Citera
2006-10-02, 04:44
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av requiem_
Mnja... Det låter ju som rena rama chartersemestern att få sova bort sitt liv.
Du tror inte det kanske kommer inträffa fler brott där personer gör något olagligt bara för att slippa sin nuvarande situation?

Fast vad är det för bestraffning om man inte lider av det?
Om det är mindre jobbigt att genomlida livstids/dödsstraff medelst kemiskt koma än att faktiskt leva och slita med livet, så skulle jag vara rädd för många fler brott.
Jag menar, tänk dig situationen att du är fattig och ditt liv är allmänt halvdant. Riskera allt på en bankstöld eller rån eller kontraktmord, etc. och antingen få ordentligt med pengar för att kunna leva livet eller vila bort sina dagar utan smärta eller lidande tills man blir gammal?

Jag ursäktar eventuellt luddigt språk, jag är lite trött.

Rena chartersemestern om de ska dö också, för rent praktiskt kommer de inte att märka någon skillnad eftersom de inte ska vakna igen när de väl sövts ner. För att undvika det kan man låta dem sitta av ett antal år på normalt sätt, ungefär som death row idag.

Egentligen har jag tänkt det som ett humant sätt att ta hand om människor som inte ska vara ute i samhället, psykopater och dylikt. Inte förstagångsförbrytare eller folk som begår brott för att de är fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in