2006-10-02, 03:43
Avslutad
Hur är egentligen det korrekta uttalat på whiskeyn? Jag säger Jack Däniels. Vissa har jag hört säga Jack Dayniels. Vad är rätt?
Citera
2006-10-02, 03:52
Medlem
Psyko Dads avatar
Beroende på tillstånd så e det väl allt fr-Jäkk Dänijless till-ääkk ääniillss öööhh
Citera
2006-10-02, 03:54
Medlem
526s avatar
Jag kallar honom Danne
Citera
2006-10-02, 06:31
Medlem
Tenemys avatar
Om man inte vill vara en töntig svenne så uttalar man det på engelska.

Det absolut värsta som finns i hela världen är när folk uttalar J som Y när de pratar engelska eller uttalar engelska namn. Typ "Jag dricker yack daniels" eller "jag älskar yoey i vänner". När folk gör så vill jag ge dem en lavett!
Citera
2006-10-02, 06:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tenemy
Om man inte vill vara en töntig svenne så uttalar man det på engelska.

Det absolut värsta som finns i hela världen är när folk uttalar J som Y när de pratar engelska eller uttalar engelska namn. Typ "Jag dricker yack daniels" eller "jag älskar yoey i vänner". När folk gör så vill jag ge dem en lavett!

klart man uttalar det på engelska, men det jag undrar över är hur betoningen i A:et i Daniels ligger. Dä eller Day,
Citera
2006-10-02, 08:23
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanZombie
klart man uttalar det på engelska, men det jag undrar över är hur betoningen i A:et i Daniels ligger. Dä eller Day,

Jag har bara hört Dä.
Citera
2006-10-02, 08:31
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanZombie

Jag har bara hört uttalet med "dä". Det där med "day" är ett utslag för hyperkorrektion, dvs folk uttalar saker felaktigt i tron att dom är korrekta, vilket bara får dom att verka extremt bortkomna och lantliga. Daniel är ett hebreiskt namn, och följer inte engelska uttalsregler ens på engelska. Dessutom är det enklare att uttala "jäck däniels" än "jack dayniels". Uttalet följer minsta motståndets lag, jämför uttalet "pogram" av ordet "program".
Citera
2006-10-02, 08:35
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag säger iaf "Djäck Däniels", kan man uttala det på något annat sätt?? =/
Citera
2006-10-02, 08:38
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag säger iaf "Djälck Däniels", kan man uttala det på något annat sätt?? =/

Nope. Och gör man det har man antagligen druckit alldeles för många eller aldrig druckit förr...
Citera
2006-10-02, 08:44
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Nope. Och gör man det har man antagligen druckit alldeles för många eller aldrig druckit förr...
Ja, då kan man skriva dit det där L:et som jag råkade peta in i inlägget i misstag... "Djäck" skall det förstås vara, inte "DjäLck"...
Citera
2006-10-02, 08:49
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, då kan man skriva dit det där L:et som jag råkade peta in i inlägget i misstag... "Djäck" skall det förstås vara, inte "DjäLck"...

Citat citeras ordagrant. Tillhör kutym. Möjligtvis med ett litet [sic] efter för att förtydliga att den som citerar faktiskt vet om stavfelet ifråga, men inte vill ändra på citatet.

I vilket fall, jag fattade vad du menade, med stavfel eller utan...
Citera
2006-10-02, 08:56
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Citat citeras ordagrant. Tillhör kutym. Möjligtvis med ett litet [sic] efter för att förtydliga att den som citerar faktiskt vet om stavfelet ifråga, men inte vill ändra på citatet.

I vilket fall, jag fattade vad du menade, med stavfel eller utan...
Nänä, irriterade mig inte på att du citerade slarvfelet... Men du skrev "Och gör man det har man antagligen druckit alldeles för många eller aldrig druckit förr...", varpå jag passade på att i en sådan situation kanske man kunde använda sig av det där L:et... =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in