2006-10-01, 15:26
Medlem
SalmonOfKills avatar
Jag hade ganska hög feber i helgen och fick då någon mildare form utav feberyra. Jag kände en underliggande, tryckande panikkänsla, känslan av att något var väldigt fel och möjligtvis mildare hallucinationer (föremåls storlek överenstämmer inte med vad som tidigare var).
Detta leder mig till en episod av feberyra jag hade för några år sedan.
Jag stegade halvsovandes upp ur min säng för att genomföra ett casual midnight piss, och vandrade in på toan. När jag väl utfört min syssla så är jag på väg att öppna dörren då jag grips av en panikkänsla och en vetskap om att världsalltet helt plötsligt skall sugas upp i ingenting!
I panik så försöker jag öppna dörren, men inser att det är lönlöst; den går inte upp! Detta bara förstärker mina misstankar och paniken blir allt större. Efter ett antal sekunder i desperationens grepp så lyckas jag inse att anledningen till att dörren inte gått upp är för att den är låst. Lättad, och genomsvettig så vrider jag om låset och lunkar omtöcknat tillbaka till sägen och en febrig sömn.

Personligen så har det känts som om att majoriteten av de obehagskänslor som ibland uppstår under tillståndet har att göra med "djupa" och "storslagna" saker, som i exemplet ovan.

Så, nu undrar jag vad som orsakar feberyra. Varför reagerar kroppen så som den gör?
Citera
2006-10-02, 15:08
Medlem
DanSnows avatar
Min lekmannateori är, för att ta den i ovetenskapliga termer: "Hjärnan får frispel vid för hög temperatur".
Citera
2006-10-02, 15:39
Medlem
Psyknalles avatar
När jag har feber får även jag riktigt olustiga känslor. Senaste gången var i vintras när jag hade influensa, jag vaknar upp på natten och känner att jag är törstig, jag sätter mig upp i sängen klarvaken då en väldigt olustig panikkänsla griper tag i mig. Det känns som att jag är fem gånger större än min lägenhet, att jag inte får plats, jag ställer mig upp och försöker vakna till för att få bort känslan, den försvinner då för en stund för att senare återkomma en gång till. Efter ca. 5minuters omkringvandrande i lägenheten så försvinner känslan och jag blir normal igen. Väldigt otrevligt att råka ut för. Skulle också vara intresserad av att få en analys på vad som händer med hjärnan när man är febrig.
Citera
2006-10-02, 16:50
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyknalle
När jag har feber får även jag riktigt olustiga känslor. Senaste gången var i vintras när jag hade influensa, jag vaknar upp på natten och känner att jag är törstig, jag sätter mig upp i sängen klarvaken då en väldigt olustig panikkänsla griper tag i mig. Det känns som att jag är fem gånger större än min lägenhet, att jag inte får plats, jag ställer mig upp och försöker vakna till för att få bort känslan, den försvinner då för en stund för att senare återkomma en gång till. Efter ca. 5minuters omkringvandrande i lägenheten så försvinner känslan och jag blir normal igen. Väldigt otrevligt att råka ut för. Skulle också vara intresserad av att få en analys på vad som händer med hjärnan när man är febrig.

Bingo! Jag tror att det där kommer ganska nära det jag upplevde för någon dag sedan. Dock så är det väldigt krångligt att beskriva...
Citera
2006-10-02, 16:51
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Min lekmannateori är, för att ta den i ovetenskapliga termer: "Hjärnan får frispel vid för hög temperatur".

Mjo, men vilken del av hjärnan får frispel? Och varför framkallar det sådana absurda vanföreställningar och obehagliga panikkänslor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in