2006-10-01, 15:24
Medlem
Hur skulle ni definera/förklara nominellt värde med några meningar.

Sen undrar jag vad som menas med detta:
"om räntan är stigande , är det en nackdel att ha bundet sparande till fast ränta" (det gäller alltså banksparande)
Citera
2006-10-01, 16:02
Medlem
Deannas avatar
I vilket sammanhang pratar du om nominellt värde? Det har lite olika betydelser i olika sammanhang..
Exempelvis så är det nominella värdet då man pratar om aktier det ursprungsvärde aktien har.. På en obligation kan nominellt värde vara det optionen ska lösas in emot.. Det nominella värdet på "vanliga pengar" är den summa som står på sedeln/myntet..
Citera
2006-10-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
I vilket sammanhang pratar du om nominellt värde? Det har lite olika betydelser i olika sammanhang..
Exempelvis så är det nominella värdet då man pratar om aktier det ursprungsvärde aktien har.. På en obligation kan nominellt värde vara det optionen ska lösas in emot.. Det nominella värdet på "vanliga pengar" är den summa som står på sedeln/myntet..

ok det sant, jag talar om aktier
Citera
2006-10-01, 16:31
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
ok det sant, jag talar om aktier

Okej.. Det nominella värdet på en aktie är "grundvärdet" som aktien har då bolaget bildas. Bolaget kan öka på sin akties nominella värde genom fondemission (alltså företaget förvandlar upparbetad vinst till aktiekapital utan att ge ut nya akter, utan aktiens nominella värde ökar och så givetvis även aktiekapitalet).
Vad jag vet så togs redovisningen av aktier till nominellt värde bort i och med den nya aktiebolagslagen som kom vid årsskiftet.
Citera
2006-10-01, 17:43
Medlem
Citronpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
Hur skulle ni definera/förklara nominellt värde med några meningar.

Sen undrar jag vad som menas med detta:
"om räntan är stigande , är det en nackdel att ha bundet sparande till fast ränta" (det gäller alltså banksparande)

Din andra fråga är ganska självbesvarande. Om du har pengar på banken som du har fått binda till 2% ränta så är det ju en nackdel om räntan stiger. Säg att den skulle stiga så att man får ut 5% på ett vanligt bankonto men du sitter fast med dina 2%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in