2009-02-03, 23:04
Medlem
Martin Rävs avatar
Jag snackade med en skogsmästarstudent här om dagen och han påstod att om man väljer ekonomi kommer man läsa de sista åren i uppsala, det skulle tydligen vara så pass slappt att man kunde läsa andra kurser under tiden. Stämmer de? Man skulle ju kunna kombinera med lite språk, inte helt fel enligt mitt tycke.

EDIT: Oj, nu såg jag att det var PRECIS samma som Calle sa. Då är det antagligen allmänt känt.
Senast redigerad av Martin Räv 2009-02-03 kl. 23:10.
Citera
2009-02-03, 23:10
Medlem
Martin Rävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Räv
Jag snackade med en skogsmästarstudent här om dagen och han påstod att om man väljer ekonomi kommer man läsa de sista åren i uppsala, det skulle tydligen vara så pass slappt att man kunde läsa andra kurser under tiden. Stämmer de? Man skulle ju kunna kombinera med lite språk, inte helt fel enligt mitt tycke.

EDIT: dubbelpost
Citera
2009-02-04, 18:56
Medlem
LostCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddzz
Vad glad jag blir, då det äntligen har kommit in en som läser till jägmästare i tråden
Jag är väldigt intresserad av jägmästarutbilningen och det skulle var jättesnällt om du kunde dela med dig lite av dina erfarenheter!

Vilket år läser du?

hur upplever du utbildningen?(är det som du tänkt dig)

Det var tydligen en stor efterfråga på skogsakademiker för något år sedan, men hur aktiva är företagen idag när det gäller besök och jobberbjudanden?

Synd att det låter som det är lite slappt, men hur definierar du det?
Studietakten bör ju vara som vilket program som helst på 300p, men menar du då att kurserna tentorna är lätta?

Är intresserad av ekonomi, så i det fallet att jag väljer ekonomiinriktningen funderar jag på om man får exemelvis en kanditatexamen i företagsekonomi?

Jag har säkert fler frågor, men kan inte komma på några fler just nu.
Det skulle vara kul om du kunde berätta lite annat som skulle kunna vara intressant för oss som inte läser på programmet.
Hehe, jag hoppas inte det blev för mycket nu, hoppas inte det

Är inne på mitt 3:e år.

Tycker utbildningen väl motsvarar mina förväntningar, i alla fall som jag minns dem.
Vi läser en stor variation av ämen, men alltid med en skoglig anknytning, användningsområde.
På vårarna och höstarna har vi en hel del exkursioner utomhus.

Just nu känns det som om företagen är rätt aktiva, vi bjuds i alla fall inte till infomöten rätt ofta. Det känns som om ingen kommer att vara arbetslös efter axamen, men kanske måsta man ta nått år som vikresköpare först.

Vi har hyffsat mycket schemalagda föreläsningar, nästan alltid minst 3 timmar per dag men i övrigt behöver man knappast lägga ner 40 timmar i veckan för att fixa tentorna.

Nu kan man ju iog höja ambitionsnivån eftersom vi fått betyg infört från i höstas. Att fixa 5or rätt igenom är inte lika lätt.

Om du läser skogsindustriell ekonomi, i uppsala efter år 3 så kan du plocka ut en civilekonomsexamen också, tror du behöver läsa till nån enstaka kurs men är inte säker.

Sådär ja! Tror jag täckta in det mesta. =)
Citera
2009-02-04, 18:58
Medlem
LostCalles avatar
Citat:

EDIT: Oj, nu såg jag att det var PRECIS samma som Calle sa. Då är det antagligen allmänt känt.

För övrig är det en jävla skillnad på skogsmästare och jägmästare.
Skogsmästarna är våra dödsfiender!
Citera
2009-02-05, 01:25
Medlem
Martin Rävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostCalle

Han pratade om skillnader mellan skogsmästarutbildningen och jägmästardito. Men det är precis samma sak mellan lantmästare och agronomer. Lant och skogsmästare är i regel mer praktiskt lagda om jag förstått mig rätt.
Jag tror inte jag kommer få ett helvete med min bror som läser i skinskalleberg om jag börjar plugga uppe i Umeå. Det blir Umeå för min del tror jag.

Förresten, finns det andra inriktningar på jägmästare än skogsekonomiskt?
Citera
2009-02-05, 18:20
Medlem
Tack för svaret!
Det skulle vara kul om man kunde starta ett eget företag efter att man har fått lite arbetslivserfarenhet, vet du om det är många som gör det?

Citat:
Han pratade om skillnader mellan skogsmästarutbildningen och jägmästardito. Men det är precis samma sak mellan lantmästare och agronomer. Lant och skogsmästare är i regel mer praktiskt lagda om jag förstått mig rätt.
Jag tror inte jag kommer få ett helvete med min bror som läser i skinskalleberg om jag börjar plugga uppe i Umeå. Det blir Umeå för min del tror jag.

Förresten, finns det andra inriktningar på jägmästare än skogsekonomiskt?

Som jag har förstått så väljer man inriktning mellan skogshushållning/ekonomi eller natur/miljö.
Fr.o.m. år fyra väljer man om man vill stanna kvar i Umeå(biologi?), Alnarp (sydsvenska skogsfrågor, vad nu det innebär?) eller skogsindustriell ekonomi i Uppsala.
Det är min uppfattning i alla fall, men är inte helt hundra
Citera
2009-02-06, 10:12
Medlem
Martin Rävs avatar
Det verkar ju finnas lite att välja på. Men om det nu är så, som LostCalle sa, att man kan komplettera den ekonomiska inriktningen för att få civilekonomtitel så är det ett självklart val. Det bli Umeå för min del i höst!

LostCalle: Skulle du kunna fråga runt lite om vilka kurser man kan komplettera med? Skulle vara trevligt av dig om du gör det. Hur har du själv tänkt göra när nästa termin börjar?

MVH
Citera
2009-02-13, 18:37
Medlem
LostCalles avatar
Citat:
Det verkar ju finnas lite att välja på. Men om det nu är så, som LostCalle sa, att man kan komplettera den ekonomiska inriktningen för att få civilekonomtitel så är det ett självklart val. Det bli Umeå för min del i höst!

LostCalle: Skulle du kunna fråga runt lite om vilka kurser man kan komplettera med? Skulle vara trevligt av dig om du gör det. Hur har du själv tänkt göra när nästa termin börjar?

MVH

Det där är lite lurigt, inte ens de som var och berättade om skogsindustriella linjen var helt säkra. Tidigare har man bara kunnat plocka ut en sådan examen också. Nu trodde de att det skulle behövas nån enstaka kurs. Men civilekonom är väll som jag förstått det bara en titel för de som läst ett visst antal poäng förestagsekonomi.
Citera
2009-02-13, 18:48
Medlem
LostCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddzz
Tack för svaret!
Det skulle vara kul om man kunde starta ett eget företag efter att man har fått lite arbetslivserfarenhet, vet du om det är många som gör det?

Som jag har förstått så väljer man inriktning mellan skogshushållning/ekonomi eller natur/miljö.
Fr.o.m. år fyra väljer man om man vill stanna kvar i Umeå(biologi?), Alnarp (sydsvenska skogsfrågor, vad nu det innebär?) eller skogsindustriell ekonomi i Uppsala.
Det är min uppfattning i alla fall, men är inte helt hundra

Nu är jag inte helt säker på det här längre heller eftersom det hålls på att stuvas om lite bla. på grund av Bologna. Men så här funkade i alla falla inriktningarna senast jag kollade:
Ett och ett halvt år gemensamt i Umeå.
Ett år delat i en Biologi/kemi/mark/miljö-gren och en Skogshushållning/ekonomigren.
Skogshurhållning/ekonomi splittras i två grenar efter 2,5 år: Skogshushållning och Ekonomi.
År fyra fortsätter skogshusållningen i Umeå, en del "knoppas av", flyttar till Alnarp (Lund) och läser sydsvensk skogskötsel (euroforester men inriktning på Europa)
Ekonomin blir skogsindustriell ekonomi och flyttar till Uppsala. Eventuellt finns det ett ekonomistråk även i umeå.
Miljödelen delar sig också i flera delar, bla. "Vilt, Fisk Miljö". Men har lite dålig koll på dessa, har slarvat bort mitt ramschema.
Tror också att skogshushållningen i Umeå delar sig ytterligare de sista åren men mitt schema är som sagt borta.

Men detta som sagt med lite reservation efter som det byggs om en del.
Citera
2009-03-25, 19:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostCalle

Hurdå dödsfiender?
Citera
2010-07-29, 21:08
Medlem
Kanske lite sent ute eftersom tråden verkar ganska död, men enligt mina erfarenheter, så är det så att jägmästare kan göra det mesta, och att de kan tjäna riktigt fina pengar också.

Det sitter en massa jägmästare i ledningar på ledande företag runt om i Sverige och många även utomlands, ex, sydamerika, USA, canada, som tjänar pengar så de platsar på aftonbladets listor. Det charmiga med utbildningen är väl just det att man egentligen kan göra lite vad som helst inom skogsnäringens ramar...
Citera
2010-10-13, 21:31
Medlem
vivalalegions avatar
Jag undrar hur det ligger till med dom praktiska kurserna för jägmästarna? Är det så att ni får jaktmarker som ska motsvara norra halvklotets atlantis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in