2006-09-30, 23:42
Medlem
I_O_Us avatar
Tacksam om någon kan svara...

Vad är det för skillnad på en vetenskaplig artikel och en t.ex. en vetenskaplig rapport? Vad väger tyngst? Kanske inte ens är någon skillnad?
Citera
2006-10-01, 02:08
Medlem
Asgarvads avatar
En vetenskaplig rapport är den fullständiga dokumentationen av ett forskningsarbete. En vetenskaplig artikel bygger ofta på en rapport och beskriver rapportens innehåll på ett mer kortfattat sätt.
Citera
2006-10-01, 12:40
Medlem
I_O_Us avatar
Tackar! Det lät logiskt men du har möjligtvis inga (web)källor som jag kan kolla in?
Citera
2006-10-01, 14:24
Medlem
evolutes avatar
Jag skulle inte försöka dela in begreppen strikt eftersom de används överlappande. Om jag tvingas definiera dem separat skulla jag säga att en rapports syfte är att rapportera till en specifik grupp. En rapport är alltså ofta ställd till ett konsortium, företaget som givit dig pengar, en samarbetesorganisation, en utvärderingsgrupp etc. Rapporten informerar om vad som gjorts inom de ramar som tidigare ställs upp för forskningen och har alltså syftet att rapportera om verksamheten till någon. En rapport kan även vara beställd på ett sätt som artiklar sällan är (utom i populärpressen).

En artikel är inte lika tydligt addresserad till någon grupp utan publiceras ofta i en vetenskaplig tidskrift där "vem som helst" kan ta del av den. Det är inte alltid fallet med rapporter som kan vara avsedda för en bestämd grupp människor (även om den inte nödvändigtvis är hemligstämplad).

Nu när detta har sagts måste man påpeka att ovanstående är min uppfattning, baserad i empiri, och att ingen "officiell" definition existerar inom den vetenskapliga världen.

Varför undrar du om det här? Frågan är ju totalt meningslös och har inget med vetenskapsteori att göra. Huruvida vi kallar ett skriftlig verk för rapport eller artikel är för mig egalt.
Citera
2006-10-01, 17:02
Medlem
I_O_Us avatar
Tack evolute! Ungefär den uppfattningen hade jag... då borde väl en vetenskaplig rapport i så fall väga tyngst..

Frågan är rätt meningslös ja, det var en elev som kom på den..
Citera
2006-10-01, 17:30
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Tack evolute! Ungefär den uppfattningen hade jag... då borde väl en vetenskaplig rapport i så fall väga tyngst..

Frågan är rätt meningslös ja, det var en elev som kom på den..

Jag skulle snarare säga att en vetenskaplig artikel väger tyngre då den genomgått kollegial granskning, vilket ofta inte är fallet med rapporter.
Citera
2006-10-01, 18:59
Medlem
I_O_Us avatar
Just det ja alla vetenskapliga artiklar måste granskas nogrannt innan publicering. Tack igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in