2006-09-30, 23:24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Påståendet kanske verkar lite långsökt men ändå logiskt. Kanske har naturen skapat väteatomen just för att en civlisation någon gång i sin utveckling ska komma på tekniken för att klyva den och därmed förr eller senare utplåna sig själv på sin egen planet? Bara en tanke när man ser t.ex detta klipp av en ordinär A-bombexplosion. http://video.google.com/videoplay?docid=7569804036433086401
Citera
2006-09-30, 23:57
Medlem
Akunins avatar
Kanske

Grejen är att de är så mycket i vårat universum och dessa regler som passar inte på ett sånt där ungerligt sätt.
Men du verkar ha lite felaktig fakta. Man klyver inte väteatomer man klyver uranatomer, fision
När man har med väte att göra så slår man ihop dom och bildar en helium atom, fusion.
Solen använder sig av fusion för att ge oss ljus som ger oss liv.
Att de sedan är samma teknik som ska ta livet av oss är ju lite små ironiskt.

Men grejen är att om man ändrar en liten siffra i någon formel och hela universum skulle kollapsa. Min teori är att vårat universum är bara ett av många. Att vårat är normalt är nog inte helt rätt men de funkar ju uppenbarligen.
Citera
2006-10-01, 00:03
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag tycker det känns ganska lugnt att svara nej på den frågan, såvida inte tiden går baklänges utan att vi märker det.
Citera
2006-10-01, 00:14
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akunin
Grejen är att de är så mycket i vårat universum och dessa regler som passar inte på ett sånt där ungerligt sätt.
Men du verkar ha lite felaktig fakta. Man klyver inte väteatomer man klyver uranatomer, fision
När man har med väte att göra så slår man ihop dom och bildar en helium atom, fusion.
Solen använder sig av fusion för att ge oss ljus som ger oss liv.
Att de sedan är samma teknik som ska ta livet av oss är ju lite små ironiskt.

Men grejen är att om man ändrar en liten siffra i någon formel och hela universum skulle kollapsa. Min teori är att vårat universum är bara ett av många. Att vårat är normalt är nog inte helt rätt men de funkar ju uppenbarligen.
Men varför heter då vätebomb? Läste någonstans att alla civilisationer någon gång i sin utvekling kommer att upptäcka tekniken och med 100% säkerhet kommer att utplåna sig själv förr eller senare. Skrämmande men tyvärr troligen sanning.
Citera
2006-10-01, 00:19
Medlem
Farbror Bosses avatar
Jag tycker att filmen är ett snyggt exempel på människan kreaktivitet!

Lite som Linda Rosing "Jag har ett par sönderslagna läppar - jag gör dem större för att jag kan".
Citera
2006-10-02, 12:01
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läste någonstans att alla civilisationer någon gång i sin utvekling kommer att upptäcka tekniken och med 100% säkerhet kommer att utplåna sig själv förr eller senare. Skrämmande men tyvärr troligen sanning.

Vi känner bara till en civilisation och den har INTE utplånat sig med kärnvapen. Inte ens varit nära. Kärnvapen är otäcka, men det krävs ändå rätt så mycket för att sänka hela mänskligheten.

Angående topic så tror jag inte att det finns några inbygda skydd mot något i naturen då jag inte är religiös.
Citera
2006-10-02, 12:29
Medlem
Citat:
Men varför heter då vätebomb?

Ja det finns olika bomber? Vätebomber använder nog en fission för att starta fusionen också.

Atombomb fission. Vätebomb fusion.

Frågan är ju bara vem som skulle vara puckad nog för det? Frågar du mig är det idioti som kommer döda oss isåfall.
Citera
2006-10-02, 13:37
Bannlyst
naturen (vi) utplånar människorna bara om de blir för onda.
Citera
2006-10-04, 19:08
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Påståendet kanske verkar lite långsökt men ändå logiskt. Kanske har naturen skapat väteatomen just för att en civlisation någon gång i sin utveckling ska komma på tekniken för att klyva den och därmed förr eller senare utplåna sig själv på sin egen planet? Bara en tanke när man ser t.ex detta klipp av en ordinär A-bombexplosion. http://video.google.com/videoplay?docid=7569804036433086401

hur kan utveckling gå mer överstyr än att man A-bombar sönder jorden och utplånar allt liv?
Citera
2006-10-04, 22:24
Medlem
Jag tvivlar på att ett kärnvapenkrig skulle vara undergången. Man skulle väl bara bomba varandras kärnvapenlager eller så, tills en vinner eller alla förlorar. Varför skulle man tex bomba afrika, australien, fan tibet osv, helt utan anledning?
Citera
2006-10-04, 23:07
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Jag tvivlar på att ett kärnvapenkrig skulle vara undergången. Man skulle väl bara bomba varandras kärnvapenlager eller så, tills en vinner eller alla förlorar. Varför skulle man tex bomba afrika, australien, fan tibet osv, helt utan anledning?

fast å andra sidan, vad händer om man a-bombar ett a-bombs lager? borde inte dessa bomberna detoneras i samma mängd som de andra bomberna eller behövs det någon form av avtryckning för att de ska verka?
ja menar om någon bombar sönder USA´s lager med kärnvapen så lär det ju drabba lite större områden en ett par delstater i USA, dessutom blir väll kärnvapnen effektivare och effektivare.
Citera
2006-10-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
fast å andra sidan, vad händer om man a-bombar ett a-bombs lager? borde inte dessa bomberna detoneras i samma mängd som de andra bomberna eller behövs det någon form av avtryckning för att de ska verka?
ja menar om någon bombar sönder USA´s lager med kärnvapen så lär det ju drabba lite större områden en ett par delstater i USA, dessutom blir väll kärnvapnen effektivare och effektivare.

Från vad jag kommer ihåg måste det detoneras.. Men hur som helst, jag tror inte man kommer bomba precis hela jorden, en del, om få, kommer väl att klara sig.

Ska bli väldigt intressant att se Nordkoreas kärnvapentest!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in