Har nu läst Fyr, Papperskorg, Nedkomst och Hem av herr Dahlström och måste medge att jag är djupt imponerad! Jämförelsen med Stig Larsson är helt klart befogad, men samtidigt har Dahlström ett helt eget sätt att skriva på. Håller honom som en av de absolut bästa av de moderna svenska författarna. Speciellt Nedkomst är något i hästväg, den innehåller ett par episoder som kommer hemsöka mig resten av mitt liv. Är det någon som vet vad Dahlström ägnar sig åt i dagsläget? Vet att han skrev sin senaste roman Hem -96, och det är ju snart 15 år sedan, vågar man hoppas på fler romaner? Det är minst sagt märkligt hur bortglömd Dahlström blivit. Han är ju ändå en författare vars verk orsakade censurdebatter på 80 och 90-talen. Till alla er som inte läst något av Dahlström ännu: gör det snarast!
Har nu läst Fyr, Papperskorg, Nedkomst och Hem av herr Dahlström och måste medge att jag är djupt imponerad! Jämförelsen med Stig Larsson är helt klart befogad, men samtidigt har Dahlström ett helt eget sätt att skriva på. Håller honom som en av de absolut bästa av de moderna svenska författarna. Speciellt Nedkomst är något i hästväg, den innehåller ett par episoder som kommer hemsöka mig resten av mitt liv. Är det någon som vet vad Dahlström ägnar sig åt i dagsläget? Vet att han skrev sin senaste roman Hem -96, och det är ju snart 15 år sedan, vågar man hoppas på fler romaner? Det är minst sagt märkligt hur bortglömd Dahlström blivit. Han är ju ändå en författare vars verk orsakade censurdebatter på 80 och 90-talen. Till alla er som inte läst något av Dahlström ännu: gör det snarast!
Det kom som en blixt från klar ovan.
Jag hade precis gett upp med att få läsa nyskrivet av Dahlström.
Kommer se fram emot detta hela året. Bästa nyheterna på länge!
På vägen jag tar hem från jobbet ligger en schackklubb med -butik som jag gått förbi ca 500 gånger å idag bestämde mig för att gå in i. Kom ut med Nedkomst, Hem, Papperskorg och Fyr (till en sammanlagd kostnad av 90 kronor. Schackmannen i kassan när jag kom fram med böckerna: "Ska du förstöra dig själv?"). Återkommer!
Har nu läst Fyr. Blev väl inte överförjust, direkt. På sina ställen var den bra, men den inre monologen kändes stilistisk klumpig och innehållsligt meningslös. Han kan ju definitivt skriva, och man kan la hoppas på att det rör sig om en typisk förstaroman - trots allt är ju t om Malcolm Lowrys debut knagglig och tråkig. Tyckte om scenen när Karl putsar å smörjer sitt gevär (bokstavligt talat). Förstod mig dock alls inte på jungfrun/hembiträdet:
...Karl åtrår henne - ok!; Karl våldtar henne - ew... men låt gå!; hon ger sig efter våldtäkten frivilligt till Karl - errrr, va? Missade jag någonting?