2006-09-30, 22:14
Medlem
Valvträsks avatar
Jag undrar bara var författaren och dramatikern Magnus Dahlström har tagit vägen.
Citera
2006-10-02, 04:49
Medlem
Atems avatar
Det kan man undra. En högt begåvad författare. Håller som bäst på med hans svarta roman Nedkomst.

Fast ett litet livstecken hittades i tidskriften 00-tal, nr 20- 21, där han medverkar. Leta rätt på det numret.
Citera
2006-10-19, 16:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Magnus Dahlström?

Inte en enda titel av Dahlström verkar finnas i tryck. Någon som vet var detta litterära stor-löfte tog vägen?

- F.G
Citera
2006-10-19, 21:35
Medlem
Tevildos avatar
Jag har letat efter manuset till Järnbörd hur länge som helst
Citera
2006-10-19, 21:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag tog bara en snabb koll idag, ska kolla nät-antikvariaten imorgon, men karln verkar ha trillat av jordens kant. Vet att han gick över mer till dramatik, bl a någon grej som hette "Verket", men efter det har det varit helt tyst vad jag vet. Och då pratar vi ändå om en författare som tillägnades egna debattprogram när han var som störst (kring "Järnbörd"). Järnbörd har förmodligen aldrig tryckts i bokform, eller?

Jag har en tung novellsamling "Fyr + Papperskorg" i hyllan, och sedan skrev Dahlström en roman om ett dödsfall bland några barn, minns inte titeln men den var rätt bra och extremt välskriven. Det verkar som han inte producerat någon mer prosa efter det. Synd i så fall, en genuin begåvning, med en annorlunda bakgrund (arbetargrabb med litteraturintresse).

EDIT: såg nu att moderatorn slagit ihop mig med en tidigare tråd. Tydligen fler än jag som söker den gode Magnus. Bra läge för en "come-back".

- F.G
Citera
2006-10-19, 21:55
Medlem
Atems avatar
Jag vet inte om det anses som ett regelbrott (i så fall får väl någon sniken mod radera detta), men det finns en del Dahlström till salu på Bokbörsen. Dock inte Järnbörd.

Någon av er som läst Hem och kan berätta något om den? Är den lika mörk och hård som Nedkomst? (Det finns en scen i den boken som är något i hästväg - jag tänker på avsnittet där de två biologerna är ute på en sjö och de hittar ett förruttnat lik i vattnet.)
Citera
2006-10-20, 07:33
Medlem
Camberwells avatar
Tråden "Förlagda författare" bjuder en tentativ förklaring:

Citat:
Ursprungligen postat av Boeing 2393
Vad fan har det blivit av Magnus Dahlström då, det har jag ofta undrat? Författaren till Papperskorg och Hem, ofta jämförd med Stig Larsson. Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
För mycket sprit, sägs det. Hans pjäs Järnbörd var tung, vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Nästa gång du är i huvudstaden, rör dig i trakterna av Nytorget på östra Södermalm. Dahlström syns där med jämna mellanrum. Nedkomst är f.ö. bland det tyngsta jag läst av en svensk författare.
Citera
2006-10-20, 14:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Dahlström har inte publicerat något på 10 år, vilket måste sägas vara en evighet för en ung (f 1963) författare. Går han in i samma dimma som Stig Larsson? För jävligt att dessa 2 briljanta konstnärer hamnar off-side, samtidigt som alla möjliga medelmåttor blir uppburna namn

Papperskorg (1986)
Fyr (1987)
Skärbrännaren (1988) [pjäs]
Järnbörd (1990) [pjäs]
Nedkomst (1993)
Hem (1996).

"Nedkomst" har jag faktiskt inte läst, vad jag vet, så den blir till att skaffa. "Papperskorg", "Fyr" och "Hem" är alla bra och rejält tunga .

Finns som sagt en del på Bokbörsen. Dramatiken ("Verket" saknas ovan) verkar aldrig ha kommit ut i tryckt form.

EDIT: "Hem" är relativt konventionell i sin struktur, och handlar om ett mystiskt dödsfall bland några barn, och en kvinnlig socialarbetare som utreder detta. Kvinnan är exceptionellt fet, vilket Dahlström använder för att skruva till historien på typiskt obehagligt vis. Intensiteten i språket är extremt hög och mardrömslik. Hade kunnat bli en intensiv film i Polanski-stil... om vi hade haft några bra regissörer i Sverige.

- F.G
Citera
2006-10-21, 14:58
Medlem
skumrasks avatar
Så han har alltså gått ned sig?

Verkligen trist, en verklig begåvning.
Kunde han inte ha börjat skriva dåliga deckare istället som resten av författareliten gör när de förlorat inspirationen?
Citera
2006-10-22, 19:30
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Så han har alltså gått ned sig?

Verkligen trist, en verklig begåvning.
Kunde han inte ha börjat skriva dåliga deckare istället som resten av författareliten gör när de förlorat inspirationen?

Då är det faktiskt bättre att bara gå ned sig.

Har försökt läsa en del av dessa svenska deckare som säljer stora upplagor och behandlas som seriös litteratur av både förlag och recensenter, och blev förbluffad av hur dåliga de var; klichéer, förutsägbart, bristande psykologisk trovärdighet, ytliga personporträtt, osv. Genre-litteratur som den alltid sett ut, och absolut inget som berör på djupet eller säger något viktigt. Jämfört med t ex Magnus Dahlström eller Stig Larsson så är det som "Jönsson-Ligan" vs "Repulsion".

Ursäkta OT utbrott.

- F.G
Citera
2006-10-23, 10:22
Medlem
chillionaires avatar
Nagon som vet var man kan fa tag pa hans bocker?
Citera
2006-10-23, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Nagon som vet var man kan fa tag pa hans bocker?

på ett bibliotek?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in