• 1
  • 2
2010-12-26, 07:52
Medlem
Dirges avatar
Jag brukar köra karre i bulgur väldigt lätt och gott.
Man steker karre så den får fin färg och kryddar den med vad man gillar t.e.x svartpeppar och lite cayenne peppar sedan lägger man över köttet i grytan med den sköljda bulgurn över och spar stekskyn och blandar ner den med övrig vattenmängd i grytan, lägger i en kött buljongtärning och lite soja och låter köttet koka klart i bulgurn. Det blir ett saftigt kött och bulgurn tar god smak av buljong vattnet.
Citera
2010-12-26, 09:17
Medlem
dePauls avatar
Någon som testat att fritera bulgurkakor?

~Paul~
Citera
2010-12-26, 10:09
Medlem
tabboulisallad -- sallad med persilja och bulgar. Det gör bättre med rödlökar istället för gul. Om kan du inte hitta summak, saft från lime passar bra också. Och jag tredubbla mängden bulgar. http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/R...?RecipeId=4672
Citera
2010-12-26, 11:23
Medlem
Qarabags avatar
Hur kokar ni er bulgur? Själv kokar jag den alltid med gurkmeja eller curry i vattnet, tycker den är så färglös annars. Och har man väl börjat äta den nästa så där guldgul så är det svårt att gå tillbaka till blek.

Receptmässigt kan man ju ha bulgur till allt, men speciellt avokado är ju en höjdare att blanda med. Fräsa några avokadobitar och kanske lite kyckling, rödlök & persilja.
Citera
2010-12-26, 11:50
Medlem
gregorivalettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBadger
tabboulisallad -- sallad med persilja och bulgar. Det gör bättre med rödlökar istället för gul. Om kan du inte hitta summak, saft från lime passar bra också. Och jag tredubbla mängden bulgar. http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/R...?RecipeId=4672

Riktigt gott, men personligen har jag en tendens att gå lite för hårt på med citronen när jag ska göra taboulli.

Ps, om man vill kan man lägga in lite grantaäpplekärnor
Citera
2011-05-03, 12:51
Medlem
Lys avatar
Då jag lever med en kurd så har jag lärt mig laga bulgur på kurdiskt vis. Nu är ju Kurdistan ett stort område utbrett i flera länder, så jag vet inte om det lagas så här överallt, men de lagar såhär i den del han kommer från ( Irak ). Jag var inte så förtjust i bulgur tidigare, men på det här sättet blir det gott. En sak bara; det ökar aptiten och man äter lätt mycket mer än man trodde man skulle göra.

Man behöver bulgur, tomatpuré, valfri matolja ( jag brukar ta oliv eller jordnötsolja ), ev en eller en halv gul lök.

Vill man ha lök i fräser man den först, fint hackad, den ska ta färg och bli rätt brun. Annars gör man så att man hettar upp en slatt olja i en gryta och slevar i några matskedar tomatpuré. Hur mycket är inte så noga, men jag brukar nog ta en dl eller mer, för jag tycker det blir gott med mer av det. Fräs tomatpurén i oljan en stund och passa att det inte bränner fast. Häll i bulgurkornen. Det beror på hur stor mängd man vill laga, jag tar oftast 1 och 1/2 kopp bulgur, men man kan ta 2 eller mer. Fräs bulgurn, med tomatpurén en stund. Sen på med vatten. Proportionerna är ca 2 koppar vatten till 1 och 1/2 kopp bulgur, men det kan suga upp mycket vatten, så ibland måste man tillsätta mer. Det där lär man sig med tiden vad som funkar. Bulgurn ska inte koka och bli för "blöt", men inte heller för torr. När man tillsatt vatten låter man det koka några minuter utan lock, sen på med lock och koka på svag värme i 20 minuter. Låt gärna stå en stund och ånga av lite när det är klart. Det kan vara bra att röra om ett par gånger då det kokar, det bränner lätt fast i botten. Enda kryddan är lite salt. Det finns smala bruna pastastrån man kan låta koka med om man vill. Såna strån kan man hitta i utländska butiker. Jag lagar oftast utan pastastrån.

Servera med hackade och vackert upplagda grönsaker av olika slag. Jag brukar ta det här: tomater, gärna små smakrika, lök, skivad i tunna, tunna skivor som saltats och fått dra i salt minst tio min, sen sköljer man ur dem i kallt vatten, citron i tunna skivor ( lime passar också bra ) och ofta bladpersilja eller kanske grönmynta till. Grön paprika i smala bitar är också gott, samt skivad gurka ( försök få tag på små mörkgröna gurkor med mer smak än den vanliga slanggurkan ) Äter sällan kött till detta, men stekt kyckling eller lammkött (gärna grillat) kan passa.

Apropå förslaget om granatäppelkärnor i sallad med bulgur, det passar mycket bra och ser vackert ut. När jag blivit bjuden på kurdisk sallad har det ofta varit granatäppelkärnor i. De har aldrig lök i sina sallader och tyckte det verkade jättekonstigt när jag sa att man visst kan ha lök i sallad och att det finns många salladsrecept med lök.
Citera
2018-07-24, 22:22
Medlem
Isnatts avatar
Gillar bulgur, har ätit en hel del av det i sommar. Går att använda till mycket, god kokt kall också, kan blandas med sallad.
Jag brukar krydda vattnet jag kokar i med tomatflakes, salt, örter typ persilja eller oregano och vitlökspulver. Blir smakrikt och gott. Äter bulgur till nästan allt som man äter pasta, potatis eller ris till annars, senast idag med köttfärsås.
Gillar man bulgur kan man testa matvete eller matkorn också.
Senast redigerad av Isnatt 2018-07-24 kl. 22:29.
Citera
2018-07-25, 18:05
Medlem
Uncreators avatar
Själv tycker jag bulgur är smaklöst även om jag kryddar till den.
Men en dag provade jag att tillaga den med hälften mjölk och hälften vatten. Satan va gott det blev, det blir lite krämigare på något sätt.
Citera
2018-07-25, 18:47
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncreator
Själv tycker jag bulgur är smaklöst även om jag kryddar till den.
Men en dag provade jag att tillaga den med hälften mjölk och hälften vatten. Satan va gott det blev, det blir lite krämigare på något sätt.
Jag tycker att man får se bulgur som en slags bas som man sen får 'göra' nåt med. Visst går den att äta bara kokt men har man i majs, kryddor, strimlad purjo eller nåt så blir den lite roligare.
Citera
2019-01-13, 17:49
Medlem
urverksapelsins avatar
Älskar bulgur! När jag var på Folkuniversitetet kallade de mig "Bulgur-mannen" då jag hade det till varje lunch.
Nu är det så att jag föredrar fullkorn, inte "vanliga" och inte hela. Druvan är bra märke. Men jag undrar: vilka andra fullkornsmärken finns?
Var hos Orientkungen, Frölunda, och köpte Midyat. Det fanns grov, medel och fin, men personalen verkade inte fatta vad "fullkorn" betydde.
Någon som vet vad det heter på utrikiska? Och vilka märken ni rekommenderar?
Citera
2024-07-22, 23:11
Medlem
jag som tänkt skapa en tråd om både bulghur och couscous. Får nöja mej med denna då. Hur lagar man bulghur på riktigt vis så det blir enastående gott? Vanliga svennebananer kokar med rent vatten. Men så gör väl inte arabkärringarna för att få sin bulghur/couscous så jävla god? Vad är muslimfarmors hemliga knep för att göra fantastisk god bulghur och couscous?
Citera
2024-07-23, 11:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
jag som tänkt skapa en tråd om både bulghur och couscous. Får nöja mej med denna då. Hur lagar man bulghur på riktigt vis så det blir enastående gott? Vanliga svennebananer kokar med rent vatten. Men så gör väl inte arabkärringarna för att få sin bulghur/couscous så jävla god? Vad är muslimfarmors hemliga knep för att göra fantastisk god bulghur och couscous?

Försteka innan kanske ?

https://www.youtube.com/watch?v=h0Ke6txhnI8

Kör buljong isf istället för vatten

https://www.youtube.com/watch?v=d9R3sbkSwwA
Senast redigerad av Sladdaren 2024-07-23 kl. 11:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in