Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Alltså, exakt vad är det du pratar om? Det finns väl ingen som gillar sönderbränd Löfbergs Lila, och det framgår väl av tråden att det är just detta, om något som går att få i bryggkaffeväg på dylika kaffebarer.
Det här handlar inte om att "inte gilla riktigt kaffe", det är klart att man uppskattar en espresso på maten eller en bra latte i vissa tillfällen, men för regelbundnda kaffedrickare så är detta inte hållbart, då det man vill ha helt enkelt är vanligt kaffe. På dig låter det som att det är omöjligt att leverera bryggkaffe av god kvalitet, varför skulle det vara så?
Senast jag tvingades besöka ett sådant ställe som trådskaparen nämner var på genomresa i trelleborg i somras, då närmsta konditoriet som var förstavalet hade semesterstängt. Och mycket riktigt, kaffehaket skyltade med en espressomaskin som påminde om någonting ur star wars, sex hundra sorterts "syrup" och enorma amerikanska muffins, fast när man frågade efter en vanlig kaffe med lit mjölk fick man en hatfulld blick och en kopp bränd olja till överpris. Det handlar inte om olika kvalitet, det handlar om ren och skär dekadens och brist på respekt för riktiga kaffedrickare som behandlas som hjon till förmån för diverse fjortonåringar. Bah.
Nu ska jag göra mig en halvliter Mollbergs Blanding för att komma i fas.

Men snälla du, du frågade själv på vilket sätt det var "bättre" att dricka.....
Jag har helt enkelt visat på skillnaderna mellan bönor och framställning av kaffet. Det är som sagt bla skonsammare för magen tack vare lägre halt av garvsyra. Det är klart som fan att en Espressobar skulle kunna ha en vanlig bryggare och vanligt kaffe, men det måste väl vara dem fritt att profilera sig som de tycker är bäst. Funkar det inte så konkar dom, svårare än så är det inte.
Och nej, omöjligt att lev. bryggkaffe av bra kvalite är det inte, men du riskar alltid gammalt kaffe från en bryggare i ett cafe förutom rusningstid. Samt att blandningarna du köper i en vanlig svensk butik (det bryggkaffe du får på cafe är def. inte bättre än tex ICAs olika märken) inte är av den kvalite som färskmalt espressokaffe typ Arabica.
Så, precis som ett klockmärke vägrar att tillverka quartzur för att det inte är deras profil så vägrar endel espressobarer att servera bryggkaffe
Edit: Fel av mig, kaffet innehåller inte garvsyra, dock innehåller bryggkaffe mer syror som är mindre hälsosamma, troligtvis pga att det bryggs längre tid per kopp än espresso