2006-09-28, 19:27
Bannlyst
Tjenare!

Ska inte dölja att detta gäller ett skolarbete. Nu handlar de inte om att ni ska skriva det åt mig dock, utan jag behöver lite tips och vägledning.

Det är så att vi ska skriva en krönika om något som har med språk att göra. Till exempel sms-språk, internetspråk, Rinkebysvenska, klassskillnader i språket osv. Jag är helt borta va de gäller ämnesval, jag vet inte alls vad jag ska välja. Va tycker ni? Något som är lätt att skriva om och det finns en hel del info att tillgå?

Samt vad är det för skrivregler som gäller för krönikor? Hur ska man lägga upp det, disposition, hur långa delarna skall vara osv.

Uppskattar svar, tack på förhand!
Citera
2006-09-28, 20:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Passar nog bättre i Språk; flyttas dit från Litteratur.

/Moderator
Citera
2006-09-28, 20:05
Medlem
Darwins avatar
Du kan ju alltid skirva om det politiskt korrekta språket, typ att man inte får skriva negrer och zigenare när man skriver om negrer och zigenare.

...annars ska väl en krönika vara ganska kort, lättsam och personligt skriven, driva en tes eller tanke och gärna avslutas fyndigt eller med en frågeställning.
Citera
2006-09-28, 22:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
... Samt vad är det för skrivregler som gäller för krönikor? ...
Om krönikörer skriver krönikor, så kan man genom att läsa krönikor i dagstidningar, i gratistidningar och framför allt bloggar säga att de formella kraven på en krönika är små. Inte alls som med en uppsats. Även kolumnister brukar producera krönikor.

Den vanligaste formen på en krönika gränsar till ett lite längre debattinlägg. En typisk krönika är på knappt en A4-sida till två A4-sidor. Man får helt enkelt inte plats med någon avancerad disposition.

Med anknytning till ditt inlägg får jag en vild ide. Varför inte skriva om den problematik som handlar om trippelkonsonanter i svenskan. Du har nämligen skrivit »klassskillnader« med ett stavfel enligt gällande regler. Den gängse sammanskrivningen är klasskillnader, där ett s är struket. Om man skall avstava så kommer tredje s:et tillbaka: klass-skillnader. Man kan skoja med att vindruvor har klasskillnader (klas-skillnader) i fruktdisken. En del klasar är blåa och en del klasar är gröna.

Ordet glasskål skulle kunna ha tre olika betydelser (glas-skål, glass-skål, glass-kål vad det nu skulle vara).

Här på FB har den här språkliga finessen — eller det onödiga krånglet — kommenterats på följande tråd:
www.flashback.org/showthread.php?t=131301
Kolla särskilt inläggen från #20.

Nu vet jag inte vilket stadium det gäller. Krönikan kan ha lite smak av kåseri, men anknyter man till andra språk så är frågan om trippelkonsonanter helt seriös. Det finns anknytning till tyska och de andra skandinaviska språken på den där tråden om trippelkonsonanter.
Citera
2006-09-28, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Om krönikörer skriver krönikor, så kan man genom att läsa krönikor i dagstidningar, i gratistidningar och framför allt bloggar säga att de formella kraven på en krönika är små. Inte alls som med en uppsats. Även kolumnister brukar producera krönikor.

Den vanligaste formen på en krönika gränsar till ett lite längre debattinlägg. En typisk krönika är på knappt en A4-sida till två A4-sidor. Man får helt enkelt inte plats med någon avancerad disposition.

Med anknytning till ditt inlägg får jag en vild ide. Varför inte skriva om den problematik som handlar om trippelkonsonanter i svenskan. Du har nämligen skrivit »klassskillnader« med ett stavfel enligt gällande regler. Den gängse sammanskrivningen är klasskillnader, där ett s är struket. Om man skall avstava så kommer tredje s:et tillbaka: klass-skillnader. Man kan skoja med att vindruvor har klasskillnader (klas-skillnader) i fruktdisken. En del klasar är blåa och en del klasar är gröna.

Ordet glasskål skulle kunna ha tre olika betydelser (glas-skål, glass-skål, glass-kål vad det nu skulle vara).

Här på FB har den här språkliga finessen — eller det onödiga krånglet — kommenterats på följande tråd:
www.flashback.org/showthread.php?t=131301
Kolla särskilt inläggen från #20.

Nu vet jag inte vilket stadium det gäller. Krönikan kan ha lite smak av kåseri, men anknyter man till andra språk så är frågan om trippelkonsonanter helt seriös. Det finns anknytning till tyska och de andra skandinaviska språken på den där tråden om trippelkonsonanter.
Tack för inlägget! Posta gärna fler ideér, jag är inget underbarn i svenska öht. så jag behöver alla ideér jag kan få.
Citera
2006-09-29, 11:14
Medlem
Egon3s avatar
Svenska språkrådets förbättrade status välkomnas av de allra flesta som är
intresserade av språk. En presentation av Språkrådet kanske är inom ämnet
språkrelaterade krönikor.
Ref www.sprakradet.se

De tre största dagstidningarna har med jämna mellanrum språkspalter. Där
kan man nog hitta inspiration för en egen krönika.
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1629
http://www.svd.se/sprakspalten

En recension av Språkriktighetsboken, varför inte?
www.adlibris.se/product.aspx?isbn=917227381X&s=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in