2006-09-27, 23:50
Medlem
wolframs avatar
Nuförtiden röker ung. 10% av befolkningen. 1980 rökte ~30%
om antalet rökare sjunker ytterligare så borde det vara möjligt att forcera ett totalförbud mot rökning.

Kommer detta hända och när i så fall?
Runt 2020-2030 skulle jag gissa på..
Citera
2006-09-27, 23:57
Medlem
Sverige har väl snuset att tacka. Kolla på danskarna.. fy fan. Där är det väl närmare 50% som röker. urk
Citera
2006-09-27, 23:59
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyenaFB
Sverige har väl snuset att tacka. Kolla på danskarna.. fy fan. Där är det väl närmare 50% som röker. urk
Men Sverige har desto fler snusare... Dubbel-urk... =/

Annars så skulle det vara ett stort övergrepp på individens rättigheter om tobak förbjöds... Fast då skulle man iaf få börja tjuvröka igen, undrar om det är lika kul som då man var unge??
Citera
2006-09-28, 00:04
Medlem
Snuset stör iallafall inte andra. Iofs kysste jag en tjej som hade en prilla inne en gång, men det är en annan historia...

Vad kostar en dosa snus i perkele-land igentligen?
Citera
2006-09-28, 00:08
Medlem
Trams

Förbud stinker mer än tobak. Vilka fjolliga små parvlar ni är som inte tål tobaksrök...

Om det blir illegalt får vi ytterligare ett område för polisen att misslyckas på. Och ingen tobaksskatt heller, ojojoj. Vilket dilemma för er sossar, ni har det inte lätt.
Citera
2006-09-28, 00:34
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Snuset stör iallafall inte andra. Iofs kysste jag en tjej som hade en prilla inne en gång, men det är en annan historia...

Vad kostar en dosa snus i perkele-land igentligen?
Vet inte riktigt, då jag inte snusar själv... 4-5 euro kanske... Det är lite dyrare här då det inte får säljas lagligt, utan bara finns under disken...

Annars håller jag inte med om att snus är "bättre" tobak... Så tobak luktar illa?? Det är väl bara en smaksak... Man kan tycka det luktar gott också... Och vad passiv rökning beträffar så är det ju bara att ställa sig nånstans där folk inte röker (nuförtiden är ju inomhusrökning trots allt ganska ovanlig)...

Slutligen så säger vissa att rökare kostar samhället mer, men är det verkligen sant?? Får man lungcancer dör man tidigare än om man inte får det, alltså erhåller man inte pension lika länge... Visst, man kan behöva en sjukvård på slutet, men det gäller ju icke-rökare som dör av ålder också (och de går kanske igenom ett tjugotal pensionsår innan de blir sjuka)...
Citera
2006-09-28, 00:56
Medlem
wolframs avatar
....

Friska människor kostar mindre är sjuka. Rökare kostar eftersom de är sjuka.
Förvisso kostar de inget när de är döda men de kostar ändå sammantaget mer i slutändan.

Citat:
Vilka fjolliga små parvlar ni är som inte tål tobaksrök..
Jasså tål du tobaksrök själv din fjolla? Du kanske tror att du tål den..
Ingen tål tobaksrök. Oj vad jag ska gotta mig när cigarettrökning blir förbjuden.
Citera
2006-09-28, 01:12
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Friska människor kostar mindre är sjuka. Rökare kostar eftersom de är sjuka.
Förvisso kostar de inget när de är döda men de kostar ändå sammantaget mer i slutändan.
På vad grundar du det?? Lungcancer dödar vanligtvis inom fem år efter insjuknandet, medan icke-rökarna drar massor med pensionspengar för att sedan bli sjuka av åldern, kräva en massa vård de med, innan de till sist dör... Dessutom behöver inte en lungcancerpatient så mycket vård heller, eftersom kräftan i allra flesta fall är obotlig... Terminal cancer behandlas enkelt och billigt med analgestika och behöver inga kostsamma operationer...
Citera
2006-09-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
På vad grundar du det?? Lungcancer dödar vanligtvis inom fem år efter insjuknandet, medan icke-rökarna drar massor med pensionspengar för att sedan bli sjuka av åldern, kräva en massa vård de med, innan de till sist dör... Dessutom behöver inte en lungcancerpatient så mycket vård heller, eftersom kräftan i allra flesta fall är obotlig... Terminal cancer behandlas enkelt och billigt med analgestika och behöver inga kostsamma operationer...

Så sant.
Citera
2006-09-29, 13:37
Medlem
Lassemans avatar
Känns som det finns nog med förbud i samhället.

Bra poäng förresten Nemesis. Skulle vara intressant om det finns nån utträkning på just detta, då det verkar faktiskt jäkligt logiskt.
Citera
2006-09-29, 17:14
Medlem
Rådhuspladsens avatar
Citat:

Nu skal du bare hold din kæft! Det er ca 35% som ryger hær.
Og jeg skulle ikke bli overasked hvis I i Sverige forbyder det i morgen, fucking forbudsland!
Citera
2006-09-29, 18:19
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Skönt med en DK på svenska forumet... förstod, mot förmodan, vad gröthalsen sade! .

Skall andra droger vara förbjudna så skall tobak vara det... ;P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in