2013-01-15, 21:14
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Vad jag vet så har ingen jag känt någonsin använt "babbe" om någon svart person (neger) utan uteslutande om människor från mellanöstern eller med detta utseende.
Att uttrycket skulle vara ett derivat från "babian" som påstås i media är för mig uteslutet.

Ordet har exakt samma innebörd som ''blatte'', så det skulle ju bara kunna vara en omformulering av det ordet.
Citera
2014-07-30, 10:30
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp

Ordet har exakt samma innebörd som ''blatte'', så det skulle ju bara kunna vara en omformulering av det ordet.
Tycker ordet numera har mer negativa konnotationer än blatte.
Citera
2014-07-31, 13:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batu
Jag har hört ordet babbe sedan jag var liten och har alltid kopplat det till babian och även mina vänner.

Det låter ganska troligt att babbe kommer från ordet babian. Näsapa

Så dina vänner är babianer?
Citera
2017-01-23, 22:18
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vihlborg
trodde det kom från "kebaber"? dvs turkar o annat högnäst folk.. är iaf så jag använder det
Det kommer från Ali-Baba och de 40 banditerna. Det används om MENA-folk.
Citera
2017-01-23, 22:40
Medlem
FarangDingDongs avatar
Hur gamla är folk på FB egentligen?

Uttrycket kommer av Kebab som började dyka upp i början av 70-talet. Först ut var Hötorgshallen. Till en början kallades det "turkisk hamburgare" då de flesta konsumenter inte hade en susning om vad Kebab var.

Det var turkar som tog hit det. Turkarna var den första större gruppen från närmre Asien. Många turkar köpte upp gatukök och la till kebab på menyn. Snart kallades turkarna därför kebaber och allteftersom andra invandrargrupper anlände kom de också att omfattas av uttrycket.

Så småningom förkortades uttrycket till babbar, måste ha varit ungefär i mitten av åttiotalet.
Citera
2017-02-04, 15:30
Medlem
Det är grovt rasistiskt.
https://www.svd.se/ett-grovt-rasistiskt-ord
Citera
2019-01-22, 15:27
Medlem
Intressant ord. Funderat över ordet en hel del genom åren. Ursprunget vet jag ingenting om, däremot finner jag ordets innebörd intressant och hur det har förändrats. Jag är övertygad om att Almqvist har förändrat ordets innebörd. Således finns det ett före och ett efter Almqvist.

Liksom andra i tråden skrev pre-Almqvist, var babbe i Stockholmsområdet ett mildare uttryck för blatte eller svartskalle. På de flesta arbetsplatser eller i känsliga sällskap använder man sig inte av ord som blatte, det sticker till och folk ryggar tillbaka. Det är sannolikt att någon känner sig kränkt osv. Babbe blev ordet som folk använde, för det var inte lika laddat. Det var inte lika illa menat heller. Det var vedertaget, inget som diskuterades, det bara var så.

Låt mig ge ett exempel:
Om du hämtar mat åt dina kollegor på jobbet så kommer du inte tillbaka och säger: "Blatten bjöd på en extra dricka vardera, vilket skön svartskalle!"
Det är otänkbart språkbruk på de flesta arbetsplatser och i de flesta sällskap. Med största sannolikhet hade det renderat i en tillsägelse av hipstern, en chockerad kvinnlig kollega och att Mats på ekonomi höjt på ögonbrynen.
Däremot hade det pre-Almqvist inte varit lika konstigt för dig att säga: ”Fan vad schysst han är, babben på grillen, han bjöd på varsin dricka!”.
Här hade Inga-Lill high-fiveat dig, hipstern hade gett dig en fistbump och Mats på ekonomi hade halsat sin pucko jublat.

Genom Almqvist började nya personer tolka och använda ordet. Icke-behöriga förståsigpåare la sig i och fick tolkningsföreträde som vanligt folk sedan tagit efter.

Idag används babbe där man tidigare sa blatte. Ordet babbe är numer inte på något sätt ett snällare ord än blatte. Det finns inget ord som motsvarar den gamla betydelsen av babbe.
Senast redigerad av ketaminsenpeta 2019-01-22 kl. 16:23.
Citera
2019-01-22, 17:56
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp

Jag jobbade för några år sedan på en skola och där var det några tjejer från ett förortsområde som ansåg att babbe var ett inte allt för nedsättande ord för invandrare. "Blatte" däremot var inte alla invandrare, utan det begreppet betecknade mer en stil. Ungdomsspråket förändras snabbt, men jag tror att "blatte" då var synonymt med "kaozblatte" i dag.
Citera
2025-05-18, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Kan tänka mig att det kommer av "ali baba", "babak" eller dylikt.
Babbe = babian
Citera
2025-05-27, 01:34
Medlem
Bertil85s avatar
Uttrycket babbar borde väl komma ifrån Gotland?
Citera
2025-05-27, 19:11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Uttrycket babbar borde väl komma ifrån Gotland?

Kan du utveckla det där?
Citera
2025-05-27, 19:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Kan du utveckla det där?

Babben Larsson. Två ss eller ett s vet ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in