2006-09-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noddan
Knns som en rtt tokdum kassrska. Om hon nu skulle langat till dig, inte fan hade du fljt med in i butiken och brjat packa ner grejerna?

Det skulle inte alls ha varit otnkbart. Nu har jag iofs inte jobbat p systemet, men ett prima exempel p folks dumhet r nr jag satt i kassan p en livsmedelsbutik och det kom in ett gng ungdomar och skulle kpa folkl.
Jag bad om att f se legitimation p samtliga, men bara den som skulle kpa flaken kunde visa upp det s jag nekade dem.
Och tror ni inte att de var s korkade att hela gnget gick in till konkurrenten p andra sidan gatan och fick vara med om samma upplevelse en gng till
Citera
2006-09-28, 10:33
Medlem
ulvenas avatar
Fast lite konstigt lter det tycker jag.

Om jag har med mina barn in p Systembolaget och de hjlper mig att packa och bra, skulle de d allts kunna hindra mig frn att handla alkohol pga. att barnen nnu inte r 20 r?
Citera
2006-09-28, 10:38
Medlem
Det r upp till kassapersonalen.

Citat:
Alkoholdrycker fr inte lmnas ut om det finns srskild anledning anta att varan r avsedd att olovligen tillhandahllas ngon.
Citera
2006-09-28, 10:45
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena

Om jag har med mina barn in p Systembolaget och de hjlper mig att packa och bra, skulle de d allts kunna hindra mig frn att handla alkohol pga. att barnen nnu inte r 20 r?

Beror kanske lite p hur gamla barnen r. Har du en 16-ring och 18-ring
med dig s kan visst en nitiskt kasrska med full rtt neka dig att handla.

Det rcker med misstanke om att annan skall f spriten fr att neka.
Citera
2006-09-28, 11:26
Medlem
Boccias avatar
En annan frga fast p samma mne:

Om du jobbar som personlig assisten och r under 20, men personen i frga som kper har leg och r betydligt ldre n 20, fr inte assistenten bra biran d?
Citera
2006-09-28, 12:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boccia
En annan frga fast p samma mne:

Om du jobbar som personlig assisten och r under 20, men personen i frga som kper har leg och r betydligt ldre n 20, fr inte assistenten bra biran d?

Visst fr han. Men det r svrt fr kassrskan att reda ut hur det ligger
till p platsen. Nekar hon kan man alltid be att f tala med chefen.

Kassrskan har alltid rtt att sjlv bestmma vad hon skall tro p.
Finns int en chans du kan f skadestnd eller liknanda i sdan
situation.

Nekas man ven av chefen och p misstanke om langning s finns det INTE
mycket att gra mer n att kontakta ledning m m och frska f dom att
frst att det handlar om en personlig assistent som mste flja med
som i sin tur tar kontakt med den aktuella butiken.
Citera
2006-09-28, 12:05
Medlem
Mr Coffees avatar
Grejen r att kassapersonalen r ensamt ansvarig till att inte slja till minderriga och kan ocks straffas rttsligen fr att ha slt. Provkp frekommer enbart i syfte att stta dit butiker. S det var nog inte fr att djvlas med dig iaf.
Citera
2006-09-28, 12:45
Medlem
erikgottfrids avatar
Hjlpte min far att bra p hem frn systemet och d var jag kanske 14 r och dom sa inget.
Citera
2006-09-28, 13:01
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena

Om det direkt kan antas att det r dina barn s r det inte ett problem.
Citera
2006-09-28, 16:52
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Hjlpte min far att bra p hem frn systemet och d var jag kanske 14 r och dom sa inget.

Men fatta att det inte r frbjudet att bra t sina frldrar. Kassapersonalen fr inte slja om de misstnker att kparen r minderrig eller om denne ska langa till minderriga. Det r vl ofta barn r med sina frldrar p systemet.
Citera
2006-09-28, 17:44
Medlem
flygers avatar
En sak lnge jag har funderat p inom omrdet r om man kan skicka en person som har fullmakt att handla fr mig. Fr att det ska bli ett intressant exempel s r den personen som har fullmakten under 20 r. Fr den personen kpa de alkoholhaltiga dryckerna?

Eller om jag ska ha en stor fest, bestller och betalar drickat och sger att det kommer en kille som kr hem det till mig. Fr han kra hem drickat t mig om han r under 20 r? Om han kr det arbetet (budbil) eller om han bara r en kompis till mig?
Citera
2006-09-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
En sak lnge jag har funderat p inom omrdet r om man kan skicka en person som har fullmakt att handla fr mig. Fr att det ska bli ett intressant exempel s r den personen som har fullmakten under 20 r. Fr den personen kpa de alkoholhaltiga dryckerna?

Eller om jag ska ha en stor fest, bestller och betalar drickat och sger att det kommer en kille som kr hem det till mig. Fr han kra hem drickat t mig om han r under 20 r? Om han kr det arbetet (budbil) eller om han bara r en kompis till mig?
...Det r ocks frbjudet att i strre omfattning tillhandag annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Ur 3 kap. 9 alkohollagen
Med "strre omfattning" avses t.ex. yrkesmssig utkrning (budbil, taxi etc.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in