Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jag tycker att det måste vara svårt för en vanlig person att relatera till begreppet "värsta tänkbara smärta". En genomsnittlig svensk har väl i princip mest utsatts för migrän eller ischias-problem, en del har fött barn eller fått gallstensanfall, men sedan då? Hur kan man värdera steg 10? Om jag skulle "betygsätta" min krånglande rygg så kan jag ju bara förhålla mig till den smärta jag själv redan upplevt, jag har ingen aning om hur det skulle kännas att brännas levande eller doppas i syra. Hur kan den där skalan tillämpas på en ledsen 8-åring som brutit handleden? Om ungen upplever det som en nr 10, är det nr 10 då?
Japp.. För läkaren är förhoppningsvis införstådd med att 8-åringen som brutit handleden inte har upplevt att brännas levande eller doppas i syra.
Det är ingen exakt vetenskap och den är ju i allra högsta grad anpassningsbar. Dessutom så är ju itne skaln uppbyggd med gradering från "inte ont -> lätt huvudvärk -> armen avsliten av en grävmaskin" utan "inte ont -> outhärdligt". Skalan ber alltså inte om en allämnt vedertagen smärtgradering, utan hur patienten personligen upplever smärtan.