2006-09-27, 09:51
Medlem
Finns det nått sätt att mäta smärta?.
Citera
2006-09-27, 10:23
Medlem
11:48s avatar
Jag TROR inte det. Min erfarenhet säger mig att läkaren ofta brukar ställa frågan: "På en skala från 1-10; hur ont har du?"
Om dom kunde mäta smärta skulle detta inte behövas. Vidare är jag ganska säker på att smärta är individuellt. Det som gör jäääävligt ont på mig kanske inte upplevs så farligt av dig.
Citera
2006-09-27, 10:27
Medlem
spatrics avatar
Precis.. smärta är väldigt subjektivt.. Det finns en skala som kallas för VAS-skalan, där man får ange hur svår smärtan är på en skala 1 till 10..
Citera
2006-09-27, 11:27
Medlem
-Dr-s avatar
http://img244.imageshack.us/img244/4200/vasstickavp4.jpg

På baksidan finns bara sifror 1-10. Den funkar på barn från 8 år tror jag att jag kom i håg.

Här finns lite info
http://www.resochdyk.nu/vard/smartlindring.html
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=38648
http://www.smarta.nu/AZTemplates/Page.aspx?id=181
Citera
2006-09-27, 12:25
Medlem
Frantics avatar
Jag tycker att det måste vara svårt för en vanlig person att relatera till begreppet "värsta tänkbara smärta". En genomsnittlig svensk har väl i princip mest utsatts för migrän eller ischias-problem, en del har fött barn eller fått gallstensanfall, men sedan då? Hur kan man värdera steg 10? Om jag skulle "betygsätta" min krånglande rygg så kan jag ju bara förhålla mig till den smärta jag själv redan upplevt, jag har ingen aning om hur det skulle kännas att brännas levande eller doppas i syra. Hur kan den där skalan tillämpas på en ledsen 8-åring som brutit handleden? Om ungen upplever det som en nr 10, är det nr 10 då?
Citera
2006-09-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jag tycker att det måste vara svårt för en vanlig person att relatera till begreppet "värsta tänkbara smärta". En genomsnittlig svensk har väl i princip mest utsatts för migrän eller ischias-problem, en del har fött barn eller fått gallstensanfall, men sedan då? Hur kan man värdera steg 10? Om jag skulle "betygsätta" min krånglande rygg så kan jag ju bara förhålla mig till den smärta jag själv redan upplevt, jag har ingen aning om hur det skulle kännas att brännas levande eller doppas i syra. Hur kan den där skalan tillämpas på en ledsen 8-åring som brutit handleden? Om ungen upplever det som en nr 10, är det nr 10 då?

Japp.. För läkaren är förhoppningsvis införstådd med att 8-åringen som brutit handleden inte har upplevt att brännas levande eller doppas i syra.
Det är ingen exakt vetenskap och den är ju i allra högsta grad anpassningsbar. Dessutom så är ju itne skaln uppbyggd med gradering från "inte ont -> lätt huvudvärk -> armen avsliten av en grävmaskin" utan "inte ont -> outhärdligt". Skalan ber alltså inte om en allämnt vedertagen smärtgradering, utan hur patienten personligen upplever smärtan.
Citera
2006-09-27, 16:03
Medlem
fbes avatar
Framförallt används VAS för att se hur smärtlindring funkar för patienten.
-Hur ont hade du innan du fick morfin?
Markerar ca 7,5
-Nu då?
Markerar 5
-Aha, det hjälper, men vi vill nog ta ner dig bortemot 3 eller så innan vi tycker att läget är ok.
-Tack så mycket.
Citera
2006-09-27, 16:21
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Fast nu ska du inte glömma att det är skillnad på migrän och migrän. De mer allvarliga formerna verkar ju vara minst sagt outhärdliga.
Citera
2006-09-27, 16:46
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Fast nu ska du inte glömma att det är skillnad på migrän och migrän. De mer allvarliga formerna verkar ju vara minst sagt outhärdliga.
Om man inte varit med om en 10 än ja.
Citera
2006-09-27, 18:22
Medlem
abathingapes avatar
De håller som bäst på att uppfinna radiologiska verktyg som kan visa aktivitet i smärtbanor enligt KI´s populärvetenskapliga tidskrift. Då är det ju möjligt för de s.k. "inbillningssjuka" med fibromyalgi och div neuopatiska smärtorna att iallafall bli betrodda av läkarkåren.

Smärtförnimmelsen kommer ju dock alltid förbli subjektiv. Det värsta jag upplevt är en 8:a, när jag deltog i ett forskningsexperiment. Försöket gick ut på att spruta in glutamat (smärtmediator), antingen tillsammans med ketamin eller med koksalt, i käkleden. Den smärtan var helt överjävlig, och det är ej heller trevligt att höra kanylspetsen bryta igenom hud & ledkapsel och sedan känna rävgiftet få sin verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in